5 factoren die van invloed zijn op hoe vaak je wordt gedeeld

5 factoren die van invloed zijn op hoe vaak je wordt gedeeldDacht jij bij deze titel ook direct aan zo’n kist met een mooie, halfnaakte vrouw erin en een goochelaar die op het punt staat haar doormidden te zagen? Bijna goed ;-). Dit blog gaat over de 5 sleutelfactoren die van invloed zijn op hoe vaak jouw tweet, update, video of blog online wordt gedeeld.

In 2011 deed The New York Times in samenwerking met de Customer Insight Group en Latitude Research onderzoek naar de psychologie van het delen. De onderzoekers wilden onder meer antwoord op de vraag waarom campagnes zoals Will it Blend zo succesvol waren en zo vaak werden gedeeld.

Ze onderzochten waarom mensen online delen en concludeerden dat er 5 sleutelfactoren zijn die beïnvloeden hoe vaak een update, video, blog of tweet online wordt gedeeld. Waardevolle informatie, zeker als je wilt dat je bijdragen meer gedeeld worden online. En wie wil dat nou niet.

Ik kwam erachter dat ik dit onderzoek weliswaar regelmatig aanhaal in presentaties, maar dat ik er op dit blog nog niet eerder aandacht aan heb besteed. Nu denk je misschien: ‘2011, dat is inmiddels eeuwenoud in internettijd, er is alweer heel veel veranderd!’

Klopt, er is alweer veel veranderd… wat betreft de media die we gebruiken. De onderzoeksresultaten zijn wat mij betreft nog zeer relevant en actueel. Ik schreef het al in mijn boek Van weerstand naar transparant:

Uiten, dat willen we. Dat zit in de aard van de mens. We laten gewoon graag zien wat we kunnen, wat we weten, wat we leuk vinden en wat we niet leuk vinden. De mens is wat dat betreft niet veranderd. De media zijn dat wel.

In het onderzoek zelf zeggen ze er ook wat over: ‘Sharing is not new, it’s human nature.’

Allereerst: waarom delen we eigenlijk?
Het onderzoek vond 5 motivaties om te delen.

  • Om waardevolle content naar anderen te brengen
  • Om onszelf te definiëren
  • Om in contact te komen en te blijven met anderen
  • Om ons waardevol en betrokken te voelen
  • Om merken of doelen te steunen waar we om geven

Delen helpt ons daarnaast in ons ‘informatie-management’. 73% van de ondervraagden zei informatie beter tot zich te nemen als ze het delen. 85% zei dat het lezen van reacties van anderen ze helpt om de informatie beter te begrijpen.

5 sleutelfactoren om delen te beïnvloeden
Nu je dit weet, hoe kun je er dan nu voor zorgen dat jouw tweets, blogs en updates vaker worden gedeeld? Aan welke voorwaarden moet een update voldoen om interessant en waardevol genoeg gevonden te worden om door te sturen, te retweeten of te liken?

Speel in op de behoefte om met elkaar in contact te komen. Niet alleen met jou of je bedrijf1. Speel in op de behoefte om met elkaar in contact te komen. Niet alleen met jou, je merk of je bedrijf.
Schrijf niet over alleen over jezelf. Maak geen reclame, maar produceer content waar mensen echt wat aan hebben. Waarmee ze anderen ook verder helpen als ze het delen. Blijf zoveel mogelijk weg van het ‘verkopen’. Voeg in plaats daarvan echte waarde toe. Door kennis te delen, je mening te geven en je visie weer te geven.

Zorg voor vertrouwen2. Zorg voor vertrouwen
Laat zien wie je bent, wat je interesses zijn en waarom je doet wat je doet. Wees authentiek en persoonlijk, verstop jezelf niet. Deel over onderwerpen waar jij verstand van hebt en waar je lezers en volgers meer over willen weten. Onderwerpen waar je graag over vertelt, waar je veel over leest, waar je je dagelijks mee bezig houdt en waar je passie voor hebt. Schrijf op een manier die bij je past. Vind je eigen tone of voice.

Houd het simpel3. Houd het simpel
We lezen van een computer, smartphone of tablet totaal anders dan offline, uit een boek of brochure. Op internet moet het vooral snel, makkelijk en overzichtelijk zijn. Dat geldt voor websites, maar dat geldt zeker ook voor de teksten op die websites en tweets en updates.

Ons scangedrag kan ook wel worden omschreven als ‘koppen snellen’. Eigenlijk moet voor je lezers in één oogopslag duidelijk zijn waar je blog, tweet of update over gaat en wat ze er aan hebben. Daarom: focus, houd het simpel en kom direct to the point.

Wees niet bang voor een beetje humor4. Wees niet bang voor een beetje humor
We lachen allemaal graag, dat is een feit. En al is het maar een vage glimlach, we voelen ons er beter door. Humor wordt gewaardeerd en zeker ook gedeeld. Het spreekt uiteraard wel voor zich dat het gepaste humor is, die op het betreffende medium niet misstaat.

Creëer een gevoel van urgentie5. Creëer een gevoel van urgentie
Nieuwe ontwikkelingen brengen veranderingen met zich mee waar je lezers en volgers op in moeten spelen om succesvol te blijven. Of misschien denken je lezers juist dat ze zich in allerlei nieuwigheden moeten storten, terwijl dat volgens jou helemaal niet nodig is. Een vorm van urgentie creëren kan dan zeker effect hebben.

Deze principes direct toepassen? Lees dan ook 10 tips voor blogtitels (en tweets en updates) die werken.

E-mail nog steeds nummer 1
Ook goed om te weten: uit het onderzoek bleek dat, ondanks dat social media sterk zijn gegroeid en nog steeds groeien, e-mail nog steeds nummer 1 is als het gaat om online delen. In een volgend blog dan ook zeker meer over e-mailmarketing.

Wat vinden jullie van deze onderzoeksresultaten? Herken je dit? En merk je dat rekening houden met bovenstaande sleutelfactoren het aantal likes en shares dat je ontvangt vergroot?