Over mij

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als marketing- en communicatieadviseur voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help bedrijven om beter vindbaar te worden voor potentiële klanten en medewerkers en langdurige en Ingesijpkens.nl | (online) communicatie voor de bouw (fotografie: Rhalda Jansen)waardevolle relaties met ze op te bouwen. Het doel: meer tevreden medewerkers en klanten, een blijvend succesvolle organisatie.

Inge Sijpkens (online) communicatie voor de bouw | Foto: © Rhalda JansenWaarom de bouw?

Ik werk uitsluitend voor de bouw,- installatie- en vastgoedbranche. De belangrijkste reden daarvoor is dat ik twee zoons heb en toen ze nog klein waren helemaal de blits kon maken als we weer eens drie uur bij een bouwplaats stonden te kijken. Ik weet namelijk best wel wat te vertellen over wat er op die bouwplaats gebeurt. En dat is cool (nu nog steeds trouwens).

Maar even serieus 😉  (ik werkte namelijk al bij een architectenbureau voor de geboorte van onze eerste zoon). Deze sector is fantastisch om de hele simpele reden dat er hele mooie dingen worden gemaakt door hele trotse (en leuke!) mensen. In deze wereld van geld, aandelen, hedge funds en al dat ‘fictieve’ geld dat maar over en weer wordt getennist geeft het een fantastisch gevoel om te werken voor een branche die met de dingen die zij maakt grote impact heeft op de levens van mensen.

Die huizen bouwt waarin kinderen geboren worden en opgroeien, waarin samen wordt gegeten en geslapen, waarin we oud worden, ons veilig voelen. Die wegen maakt die ons van A naar B brengen en die veilig zijn, of het nu regent of hagelt of de zon schijnt. Die kantoren renoveert, zodat ze weer helemaal voldoen aan de eisen van nu en de toekomst. Die de wereld duurzamer kan maken, veiliger en fijner om in te wonen. Kortom: een prachtige branche om voor te werken.

Wat is je onderscheidend vermogen?

Maar jeetje, wat valt er nog een wereld te winnen in het goed overbrengen van dat verhaal. Er is zo weinig aandacht voor marketing en communicatie in de bouw! Dat was lange tijd niet zo heel erg. Er was zoveel groei en daarmee zoveel vraag naar huizen, wegen, kantoren en noem maar op, dat marketing niet echt nodig was.

Dat is nu totaal anders. De concurrentie is groter en groeit. Je moet nu echt heel duidelijk kunnen maken aan je potentiële klant waarin jij je onderscheidt als bedrijf. En dat niet alleen: personeel is schaars en wordt steeds moeilijker te vinden. Waarom ben jij een leuke werkgever? Waarom moet een talent voor jouw bedrijf (en deze branche) kiezen en niet voor een ander bedrijf?

Focus op online

Internet en sociale media spelen een hele belangrijke rol in het overbrengen van dit verhaal namens je bedrijf. Als je mijn blogs kent (en misschien ook mijn boeken) dan weet je dat ik de ontwikkelingen rondom internet en social media al jaren met heel veel interesse volg. Die interesse begon in 2007. Ik volgde toen een postacademische communicatieopleiding en besloot deze af te ronden met een onderzoek naar online communicatie.

In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van Weerstand naar Transparant; over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk Online marketing in de bouw. In 2019 verscheen de 2de druk van dit boek en werd het officieel studieboek voor studenten van de opleiding Bouwkunde & Bouwtechnische Bedrijfskunde aan de Saxion Hogeschool.

In 2020 verscheen mijn derde boek: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk, over hoe de je de juiste medewerkers voor je bedrijf vindt en aan de bindt. In 10 hoofdstukken leidt het boek je stap voor stap langs het waarom, wat en hoe van het bouwen aan je werkgeversmerk, inclusief 42 voorbeelden uit de bouw-, installatie- en vastgoedbranche.

Met mooie praatjes red je het niet meer

Nog een laatste ‘noot’: sinds ik communicatie studeerde vind ik al dat marketing en communicatie regelmatig veel te ingewikkeld wordt gemaakt. Ik geloof: communicatie is communicatie. Of dat nu is van mens tot mens, van organisatie tot organisatie of van organisatie tot mens. Een klik ontstaat als je elkaar begrijpt, als je dezelfde ‘taal’ spreekt en als er sprake is van wederzijds respect. Dat betekent ook dat je elkaar de ruimte biedt om dichtbij jezelf te blijven. Mensen én organisaties die zich anders voordoen dan ze zijn, zijn uiteindelijk minder geloofwaardig en minder sympathiek.

Het mooie is, door de ontwikkelingen rondom internet en social media wordt communicatie ook letterlijk steeds persoonlijker. Door toenemende (informele) één-op-één communicatie via social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, is het voor organisaties meer dan ooit van belang om authentiek te zijn en te blijven. Om te communiceren zoals ze praten en te doen wat ze zeggen. Mooie praatjes en marketing als window dressing verliezen aan effectiviteit. Daar prikken we als consument, klant, toekomstige medewerker of opdrachtgever tegenwoordig zo doorheen!

Meer weten of een afspraak maken?

Of bel direct: 06-18681164

Send this to friend