E-mailmarketing: werkt dat nog wel in dit tijdperk van social media?

de kracht van e-mailmarketing voor de bouwMet de komst van social media zijn er allerlei kanalen bijgekomen om contact te houden met je bestaande en potentiële klanten. Twitter, Facebook, LinkedIn… Je zou bijna vergeten dat e-mailmarketing ook nog steeds bestaat.

In de loop van de jaren zijn de resultaten van e-mailmarketing iets minder geworden, waarschijnlijk door de vele e-mails die mensen binnenkrijgen. Maar gericht e-mailen is nog altijd zeer effectief.

Je kunt heel direct en persoonlijk een grote groep mensen tegelijk bereiken en contact met hen houden.

En dankzij links die je in je e-mail op kunt nemen, is het voor de ontvangers mogelijk om (als je het goed doet!) met één druk op de knop een respons te geven. Door zich ergens voor in te schrijven, iets te bestellen of ergens op te reageren.

De voordelen van e-mailmarketing op een rij:

  • De kosten per contact zijn beperkt.
  • Een e-mail kan snel worden opgesteld en verstuurd waardoor je in kunt spelen op actualiteiten.
  • De resultaten van mailings en campagnes zijn direct zichtbaar in cijfers. Bijvoorbeeld hoeveel mensen de mail hebben geopend, op de link hebben geklikt en de mail hebben doorgestuurd.
  • Uit onderzoek blijkt dat na zoekmachineoptimalisatie (SEO) e-mailmarketing het meest effectieve online marketingkanaal is. E-mails worden ook vaker geopend en gelezen dan traditionele mailings.
  • Het is mogelijk om gerichte, gesegmenteerde informatie te sturen en mails te personaliseren.
  • Respons volgt heel snel, doorgaans binnen twee dagen.
  • Het is interactief door de links naar de website, de mogelijkheid met één druk op de knop te reageren en de e-mail eenvoudig door te sturen.

Allemaal prachtig en reden genoeg om e-mailmarketing vooral te blijven inzetten. Maar hoe zit dat nou met social media? Ik las een heel leuk artikel op KISSmetrics over dat onderwerp, getiteld 5 Reasons Email Marketing Crushes Social Media Marketing for B2B. Even een greep uit het artikel om je een beeld te geven:

Did you know that email has nearly three times as many user accounts as Facebook and Twitter combined? That’s a whopping 2.9 billion. Many marketers are so busy chasing the latest baubles and magic bullets that they haven’t got a clue about all this. After all, what’s old is dead—so email, being older than dirt in internet terms, must be deader than anything.

Laatst las ik in een magazine een uitspraak die ongeveer hetzelfde zegt: met de uitvinding van de gloeilamp is de kaars niet verdwenen.

Ik pleit op dit weblog natuurlijk constant voor de inzet van social media en daar blijf ik bij. Alleen al omdat je wilt weten wat er over je organisatie wordt gezegd en geschreven en je daarop wilt kunnen reageren.

e-mailmarketing voor de bouwMaar de mogelijkheden om te communiceren via social media betekenen niet dat een kanaal als e-mail niet meer werkt of niet meer ingezet hoeft te worden. E-mail is heel persoonlijk en je bereikt je relaties er heel direct mee. Daarnaast vervliegt het niet zoals een Twitterbericht, het blijft in de inbox van de ontvanger staan totdat deze er iets mee doet.

E-mail en social media kunnen elkaar zeker ook versterken. Het effect van een e-mailcampagne wordt vergroot door social media te integreren in de e-mail. Dat kan door te verwijzen naar de social media-profielen van de organisatie, maar vooral door informatie uit de e-mail via social media deelbaar te maken.

E-mailmarketing passé? Zeker niet dus! Ik wil daarbij wel benadrukken dat de kwaliteit van je e-mails hoog moet zijn. Ga mensen niet lastig vallen met informatie waar ze niet in zijn geïnteresseerd, maar stuur ze kennis en informatie waar ze iets aan hebben. En die is afgestemd op hun interesses. Alleen dan bouw je immers een relatie op. En bied ze altijd de mogelijkheid zich eenvoudig af te melden (dat is zelfs wettelijk verplicht).