Blog

Terug naar Blog

Reacties onder je blog: hoe ga je daarmee om?

Bloggen? Twee vragen om jezelf áltijd te stellen voordat je start met schrijven

Onlangs ontwikkelde ik samen met Sascha Murk een training bloggen, speciaal voor bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Tijdens die training schrijven alle deelnemers een eigen blog, waarbij wij ondersteuning bieden met praktische tips en ideeën. Alle belangrijke onderwerpen rondom bloggen komen daarbij aan bod, waaronder ook de vraag: hoe ga je om met reacties onder je blog? Met name voor negatieve reacties is het soms lastig te bepalen van wijsheid is om te doen. Hieronder mijn tips.

  • Reageer altijd

Het lijkt misschien overdreven, altijd reageren. Soms zet iemand alleen maar ‘Goed blog!’ eronder, of ‘Leuk, dank je wel!’. Moet je dan ook reageren? Naar mijn mening wel. Ik heb het in het verleden wel eens niet gedaan en dat voelde toch niet goed. Vergelijk het maar met een collega die even langs je bureau loopt om je te laten weten dat je goed werkt hebt verricht. Dan zeg je toch ook niet niks terug? Wat ik me wel kan voorstellen is dat je even afwacht of er meer reacties komen. Misschien heb je wel ervaren dat je in korte tijd een paar van dergelijke reacties krijgt van mensen. Je kunt ze dan eventueel allemaal in één keer bedanken in één reactie.

Heb je zelf niet direct een antwoord op een vraag die wordt gesteld? Laat dan weten dat je het aan een collega gaat vragen en/of voeg je reactie later toe. Of licht een collega in en vraag hem of haar om te reageren. Ik heb dat zelf nu een paar keer meegemaakt, onder meer met mijn interview met Timmerman Koos. Lezers stelden onder mijn blog specifieke timmer-vragen die ik natuurlijk niet kon beantwoorden. Ik mailde daarom Koos om hem te attenderen op de vraag onder mijn blog en hij plaatste vervolgens zelf zijn reactie onder mijn blog.

Maakt iemand reclame voor zichzelf of zijn bedrijf onder je blog? Als het spam is, direct deleten (zie tip 4). Als het van die hopeloos treurige linkbuilding-pogingen zijn om hoger te komen in Google delete ik ze ook altijd (is eigenlijk ook spam). Als het een indirecte manier is om zijn of haar bedrijf of producten/diensten onder de aandacht te krijgen, dan moet je voor jezelf de afweging maken hoe erg je dat vindt. Ik heb er zelf bijvoorbeeld wel eens wat van gezegd met een knipoog, maar de reactie wel geaccepteerd.

Krijg je negatieve reacties? Zie de volgende tip.

  • Verwijder nooit reacties, tenzij…

Kritiek is in eerste instantie nooit leuk. Je hebt gezwoegd op je blog en bent trots dat het is geplaatst, en dan heeft iemand er iets negatiefs op te zeggen. Ik moet zelf ook altijd even slikken. Verwijder dit soort reacties echter nooit. Doel van je blog is onder meer om in gesprek te komen met je lezers en hun mening te horen, ook als deze anders is dan die van jou.

Ga niet vol in je emotie een reactie typen, maar laat het op je inwerken en denk goed na over de kritiek. Zit er een kern van waarheid in of slaat het nergens op? Grote kans dat je juist wat kan leren van de kritiek. Denk vervolgens ook goed na over je reactie, reageer inhoudelijk en kies je woorden zorgvuldig. Als het echt gevoelig ligt, overleg dan met een collega. Laat anderen meelezen.

Maak het tegelijkertijd niet zwaar als het niet zwaar hoeft te zijn. Emoticons zijn er niet voor niets, gooi er af en toe een knipoog in als dat (bij reacties onder je blog | hoe ga je daarmee omjou en de specifieke situatie) past en je daarmee de kou uit de lucht haalt. Soms kan het goed zijn degene die de negatieve reactie heeft geplaatst eerst even te bellen, dat praat in dat soort gevallen nu eenmaal veel makkelijker dan via de mail of een blog (zie ook tip 3). Plaats daarna wel nog een reactie onder je blog, zodat ook je andere lezers zien dat je wat met de reactie hebt gedaan.

Is er sprake van een troll? Iemand die er enkel op uit is om jou of je bedrijf dwars te zitten en te beledigen? Iemand die scheldwoorden gebruikt en inhoudelijk echt niets toe te voegen heeft? Dan zou ik de reactie verwijderen. Ook in dit soort gevallen adviseer ik waar mogelijk telefonisch contact op te nemen met de betreffende persoon. Om uit te zoeken wat hem/haar dwars zit en het gesprek aan te gaan om te proberen het op te lossen.

  • Stel waar nodig voor een discussie live voort te zetten

Ik schreef het hierboven al: soms is het gewoon beter om de telefoon te pakken. Al die digitale mogelijkheden van tegenwoordig zijn fantastisch, maar je kan aan de woorden die je typt geen intonatie meegeven. Daardoor kan het voorkomen dat mensen je reactie anders lezen dan je deze bedoelt. Zeker als je een discussie hebt kan dat heel vervelend zijn en tot misverstanden leiden. Je komt er dan samen niet uit. Daarbij: er blijft ook een zekere afstand als je steeds maar weer op elkaar blijft reageren onder een blog.

Reacties onder je blog hoe ga je daarmee omPak de telefoon als de discussie onbevredigend eindigt of als het alleen maar negatief blijft. Misschien is het zelfs goed om een kop koffie te gaan drinken. Laat wel ook onder je blog zien dat je die intentie hebt, zodat anderen zien dat de discussie op een andere plek wordt voortgezet.

  • Let op spam

Ik zie het nog steeds onder blogs: spam. Reacties die weinig met de inhoud van het blog te maken hebben en/of in een andere taal zijn geschreven. De meest stiekeme zijn die, die je complimenteren met je blog. ‘Well written, thank you for your tips!’. Trap er niet in, in vrijwel alle gevallen is dit soort reacties afkomstig van partijen of bedrijven die (op een hele slechte manier) werken aan linkbuilding.

Linkbuilding is het genereren van links op andere sites naar jouw site. Links op andere sites die verwijzen naar jouw site dragen bij aan een betere ranking in Google (ik schreef jaren terug al een keer een blog over en daar kwam toen ook een zeer waardevolle reactie op over het kopen van links). Links verzamelen door blogs te spammen met reacties met daarin de link naar je eigen site is mijns inziens echter wel een hele treurige manier om dit te doen. Let er dus goed op of dit onder jouw blog ook gebeurt, het ziet er onder je blog namelijk ook weinig professioneel uit.

Zelf werk ik in WordPress en heb ik ingesteld dat ik reacties eerst moet goedkeuren, voordat deze zichtbaar zijn op mijn site. Dat vind ik een hele prettige manier om de reacties te filteren. Je kunt ook werken met Captcha. Gebruikers moeten dan een code herkennen voordat ze hun reactie kunnen plaatsen. Ik vind dit zelf echter wat minder gebruiksvriendelijk. Je werpt dan toch ook voor je lezers een soort barrière op als ze willen reageren. Hoe dan ook, let goed op die spam-reacties, helaas komt het veel voor.

Succes met bloggen en vragen of toevoegingen? Ik zie ze hieronder graag tegemoet 🙂

Reacties (2)

  • Maaike Reageer

    Bedankt voor je handige tips! – Haha grapje.. Ik heb zelf ook een blog waar dit vaak gebeurt, vervelend.

    13/06/2018 at 16:37

Laat een reactie achter op Inge Sijpkens Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend