Timmerman Koos op YouTube: 2.500 abonnees en meer dan een miljoen weergaven

Timmerman Koos | Timmertipkanaal YouTube

Hij is inmiddels officieel gepensioneerd, maar gaat, zoals hij dat zelf zegt, “natuurlijk gewoon door.” Timmerman Koos startte 4 jaar geleden met het delen van timmertips op YouTube. Inmiddels telt zijn kanaal 350 filmpjes, 2.500 abonnees en meer dan een miljoen weergaven. Wat toen begon als een manier om zijn kennis door te geven aan een nieuwe generatie werkt nu als een klantmagneet. En dat is niet eens de bedoeling.

Koos Overdevest had de laatste jaren in de maanden januari, februari en maart meestal niet heel veel te doen. Nu rolt hij van de ene klus in de andere. Dat hij dit te danken heeft aan de timmertips die hij deelt op YouTube weet hij wel zeker. “Ik krijg telefoontjes uit het hele land. Soms hebben mensen een probleem waar al 10 keer door een timmerman naar gekeken is, maar nog steeds niet is opgelost. Via Google komen ze dan bij een van mijn filmpjes terecht.”

40 jaar kennis en ervaring
Koos zette zijn eerste timmertip ongeveer 4 jaar geleden online. Hij had inmiddels 40 ervaring en wilde zijn kennis graag doorgeven aan de jongere generatie. “In mijn tijd bestond er nog een echte vakopleiding voor timmerman. Tegenwoordig zijn de opleidingen veel algemener. Er wordt weliswaar steeds meer gebouwd met prefab elementen, maar de oude huizen moeten ook onderhouden worden. Ik wilde mijn kennis en ervaring delen voordat ik met pensioen zou gaan.”

1.000 timmertips online
Koos dacht in eerste instantie aan zo’n 20 tot 40 timmertips, maar gaandeweg kwam hij op steeds meer ideeën. Nu wil hij minstens de 1.000 halen. “In het begin moest het uiteraard nog groeien, maar hoeveel mijn filmpjes werden bekeken interesseerde me ook niet zoveel. De informatie stond online, het kon worden gevonden, daar ging het mij om. Dat er nu zoveel reacties op komen maakt het erg leuk.”

Timmerman Koos Overdevest | Timmertips op YouTubePositieve en negatieve reacties
Er ontstaan onder sommige filmpjes inderdaad hele conversaties. Meestal positief, maar kritiek is er ook en soms zijn mensen zelfs ronduit onaardig. “Opbouwende kritiek of discussies maken het levendig. Daar kan ik ook van leren. Dan vraag ik ook: hoe zou jij het dan doen?”

“Als mensen onaardig zijn en commentaar leveren zonder argumenten is dat niet leuk, maar ik ga er wel altijd serieus op in. Soms maak ik ook wel eens speciaal een filmpje waarin ik door middel van een test laat zien dat de kritiek die ik dan van zo iemand krijg niet klopt. Deze mensen reageren overigens zelden nog een keer. Ook niet als ik ze een vraag stel of een gesprek op gang probeer te brengen.”

Niet alles haalt YouTube
De inspiratie voor de filmpjes komt hoe hij komt. Er is geen planning. De buurt doet wel heel enthousiast mee. Als iemand aan zijn huis gaat (laten) klussen mag Koos altijd een filmpje komen maken. Overigens haalt niet alles YouTube: “Als het geen duidelijk verhaal is plaats ik het niet, ook al heeft het me tijd gekost om het filmpje te maken.”

Nieuwe opdrachten via Google
Dat de timmertips zoveel werk op zouden gaan leveren had hij van tevoren zeker niet voorzien. “Ik laat in alle openheid zien hoe ik werk, welke oplossingen ik heb en waar ik verstand van heb. Dat geeft mensen kennelijk het vertrouwen dat ik weet waar ik over praat.”

“Ik merkte de laatste jaren ook dat er steeds vaker al heel snel voor wordt gekozen om iets wat kapot is te vervangen, met alle kosten die daarbij komen kijken. Terwijl het ook prima tegen lage kosten gerepareerd kan worden. Ik toon dat. Nu vinden mensen mijn filmpje via Google en zien ze: ‘Hé, Koos repareert het gewoon en dat scheelt honderden euro’s!’”

Kennisdeling: geslaagd
En hoe staat het ervoor met het oorspronkelijke doel: kennisdeling met de jongere generatie? “Van in ieder geval drie opleidingen weet ik dat ze mijn filmpjes gebruiken in hun lessen. Ik kreeg van de week een mailtje van een leerling van een school voor schrijnwerkers in Aarschot, België. Hij vertelde dat zijn leraar bij iedere les een timmertip van mij laat zien. Zelfs in België wordt het dus lesmateriaal. En ik geef inmiddels ook gastcolleges. Toch vreselijk leuk vind ik!”

Ook een leuke (of minder leuke, ja die heb ik ook) ervaring met de inzet van social media in de bouw-, installatie- of vastgoedsector? Laat het me weten via inge@ingesijpkens.nl, ik deel je verhaal graag.