Blog

Terug naar Blog

Online beter vindbaar zijn? Linkbuilding: tien tips

Online beter vindbaar zijn | Linkbuilding tien tips

Je bent ze vast al wel eens tegengekomen, die drie letters ‘SEO’. SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent zoveel als je website zo aantrekkelijk mogelijk maken voor zoekmachines zoals Google op de voor jouw bedrijf relevante (zoek)woorden.

Google (of beter gezegd, de software van google: Googlebot) scant elke afzonderlijke webpagina op de inhoud ervan. Op basis van de meest voorkomende woorden wordt deze webpagina (op een hoge of lagere positie) zichtbaar in google search results als op die woorden wordt gezocht.

Search Engine Optimization houdt dus in: bepaalde woorden waarop je potentiële bezoekers zoeken zoveel mogelijk (maar wel logisch en zonder te overdrijven)  gebruiken op je webpagina’s (en in de url’s, links, afbeeldingen, etc.).

Linkbuilding
Zeker niet onbelangrijk daarnaast is linkbuilding. Linkbuilding betekent: hoe meer pagina’s op het web verwijzen naar jouw webpagina, des te relevanter de webpagina wordt voor Google en des te hoger je dus eindigt in zoekresultaten (des te hoger de Pagerank).

Het is niet altijd even gemakkelijk om links te genereren naar je website. Hieronder volgen tien tips.

Tip 1: Start een weblog
De meest effectieve manier is toch vaak de integratie van een weblog op je website. In een weblog kun je inhoudelijke en/of actuele artikelen publiceren waarin je jouw kennis toont van je vak. Geïnteresseerden zijn dan sneller geneigd naar je pagina te verwijzen dan wanneer je enkel een productomschrijving op je webpagina hebt staan.

Tip 2: Bied kennis, filmpjes, presentaties aan
Als je geen weblog wilt starten kun je je website aantrekkelijker maken om naar te verwijzen door bijvoorbeeld filmpjes of presentaties te plaatsen of whitepapers aan te bieden om te downloaden.

Het gaat er daarbij vooral om inhoud te bieden die relevant of interessant (of leuk/grappig!) genoeg is voor anderen om naar te verwijzen. Bedenk goed welke kennis je in huis hebt en hoe je die kennis kunt gebruiken op je website.

Tip 3: Maak gebruik van social media

Maak gebruik van social media. Attendeer mensen op je website door regelmatig Tweets te versturen en updates te plaatsen op je Linkedin en Facebook accounts.

Neem op elke webpagina ‘knoppen’ op die het mogelijk maken je te gaan volgen op Linkedin, Facebook en Twitter en maak je website via ‘share-buttons’ deelbaar op social media. Op die manier trek je meer bezoekers naar je website en vergroot je de kans dat andere websites naar je website gaan verwijzen.

Tip 4: Maak gebruik van social bookmarks
Maak gebruik van social bookmarks. Op sites zoals nujij.nl kun je berichten delen. Bezoekers kunnen op de berichten stemmen en reageren en berichten met veel stemmen en reacties krijgen meer aandacht.

Integreer dus ook hiervoor een ‘knop’ (van de gewenste bookmark site) zodat je het je bezoekers makkelijk maakt om de inhoud van de website te plaatsen op zo’n site.

Tip 5: Vraag opdrachtgevers om hulp
Je kunt je opdrachtgevers vragen of zij een link naar je website willen plaatsen op hun eigen website. Vaak volgt dan wel direct de vraag of deze gunst ook geretourneerd kan worden.

En het is goed om te weten dat de berekening die Google maakt een som is van de verwijzingen vanuit je eigen site naar andere sites (outbound) en verwijzingen vanuit andere sites naar jouw site (inbound). Hoe meer verwijzingen naar andere sites je dus opneemt op je eigen website, des te ongunstiger de berekening van Google voor je uitvalt.

Tegelijkertijd geldt op internet, voor wat hoort wat. Wees dus niet te zuinig met verwijzingen naar andere sites…

Tip 6: Maak gebruik van interne verwijzingen
Je kunt intern verwijzen naar andere pagina’s van je website. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verwijzingen naar de contactpagina of verwijzingen naar de homepage. Of maak op een weblog koppelingen tussen verschillende posts.

Tip 7: Gebruik je accounts om naar je website te verwijzen
Je kunt naar je website verwijzen in je accounts op social media (Linkedin, Twitter, Facebook, Google (vergeet Google Places niet!), Yahoo, Flickr, YouTube, etc.).

Tip 8: Word gastblogger
Je kunt via een zoekmachine voor jouw relevante websites zoeken en contact opnemen met de eigenaars ervan. Als de inhoud van je website voor hen relevant genoeg is willen zij misschien wel een link naar de website op hun eigen site plaatsen. Ook hier geldt echter weer: vaak volgt dan wel direct de vraag of deze gunst ook geretourneerd kan worden.

Je kunt je ook aanmelden om gastblogger te worden. Je schrijft dan artikelen voor een website met een groot bereik. Dat vergroot je je naamsbekendheid en de bekendheid van je bedrijf. In je auteursprofiel wordt vaak verwezen naar je website.

Tip 9: Meld de website aan bij directories
Je kunt de website aanmelden bij directories zoals Yahoo, DMOZ en startpagina.nl. Dit zijn websites die een overzicht proberen te krijgen van alle online websites. Het loont om je website bij deze directories aan te melden.

Probeer daarbij wel zo objectief mogelijke informatie te verstrekken. Vertel waar je website over gaat, zonder reclame te maken voor je product of te schrijven dat je de beste bent. Deze directories willen een objectief overzicht verschaffen en blokkeren gebruikers die misbruik proberen te maken door deze directories in te zetten voor marketing doeleinden.

Om mogelijke directories te vinden voor de site kun je bijvoorbeeld gebruik maken van www.linkbuildingtool.nl.

Tip 10: Koop links
Je kunt links kopen, maar eigenlijk wordt dit in alle literatuur afgeraden. Zie de reacties voor het waarom.

Reacties (5)

  • James Reageer

    Even een opmerking op tip 10. Inderdaad, backlinks kopen wordt in alle literatuur afgeraden. “Waarom” is de logische volgende vraag.

    Google straft websites af die links kopen. De betreffende website zal volledig worden verwijderd uit Google of een extreem lagere positie toegekend krijgen.

    Waarom gebeurt dat?
    Als iedere webmaster een link zou kopen, zou hierdoor een onbetrouwbare zoekmachine ontstaan. De bovenste resultaten in Google hebben meestal de meeste, goede backlinks en zijn dus de beste resultaten voor een bepaalde zoekopdracht. Het effect hiervan is een betrouwbaar zoekresultaat voor de gebruiker. Links komen op een “legale” manier tot stand.

    Als je echter backlinks gaat kopen i.p.v. dat je mensen uit zichzelf laat verwijzen naar je website, dan heb je een probleem met Google.

    Als Google erachter komt dat je links koopt, zal de website mogelijk in zijn geheel verwijderd worden, waardoor je geen bezoekers meer vanuit Google zou hoeven te verwachten. Google is heel duidelijk in het kopen van links:

    Links kopen: Niet doen!
    Dit is een tip voor alle lezers van dit artikel.

    16/04/2011 at 10:42
  • Inge Sijpkens Reageer

    James, hartelijk dank voor je zeer waardevolle reactie!

    17/04/2011 at 16:29
  • Rick Reageer

    Wel is waar een late reactie, maar u adviseert http://www.linkbuildingtool.nl, mijn vraag is echter heeft u hier ook persoonlijke ervaring mee? zoja hoe is die?

    27/01/2012 at 22:44
    • Inge Sijpkens Reageer

      Dag Rick,
      ik heb zelf inderdaad geëxperimenteerd met Linkbuildingtool door het te gebruiken als zoekmachine. Het kan een goede manier zijn om erachter te komen wat er zoal is aan overzichtspagina’s op jouw thema/expertise/zoekwoord. Niet ideaal, maar wellicht een goed begin.
      Groet van Inge

      30/01/2012 at 16:19
  • Reacties onder je blog, hoe ga je daarmee om? | Inge Sijpkens Reageer

    […] Links op andere sites die verwijzen naar jouw site dragen bij aan een betere ranking in Google (ik schreef jaren terug al een keer een blog over en daar kwam toen ook een zeer waardevolle reactie…). Links verzamelen door blogs te spammen met reacties met daarin de link naar je eigen site is […]

    09/02/2017 at 16:42

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend