Blog

Terug naar Blog

Instagram. Hot, hotter, hottest? En kunnen we daar in de bouw nou iets mee?

Instagram in de bouwHet is nog niet zo lang geleden dat ik schreef over het nieuwste succes onder de social media successen: Pinterest.

In mijn artikel Pinterest: Wat is het, hoe werkt het en wat kunnen bedrijven in de bouwsector ermee? beschreef ik onder meer hoe beeld steeds belangrijker wordt. We raken meer en meer visueel ingesteld.

Zeker de jongere generatie is in toenemende mate gewend om informatie tot zich te nemen aan de hand van beelden in plaats van tekst. Het succes van Pinterest – en nu dus Instagram – bevestigt dat maar weer. Maar ook Facebook en Twitter draaien steeds meer om het delen van beelden (al dan niet in combinatie met tekst).

Instagram is een mobiele app waarmee je foto’s kunt bewerken en delen (in de woorden van Sprout een soort mini-Photoshop in je telefoon). Het werkt net als Twitter met volgers, maar in plaats van tekstupdates ontvang je foto updates. Instagram werd dit voorjaar voor een miljard dollar verkocht aan Facebook.

Tien weken na de start in de tweede helft van 2010 had Instagram een miljoen gebruikers en inmiddels is dat aantal verdrievoudigd. Dat zijn groeicijfers die die van Facebook en Twitter overstijgen. Nu verovert Instagram dus ook de zakelijke markt. En hoe!

Starbucks op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)

Starbucks op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)

Zelfs de slechtste fotograaf kan nog wat leuks creëren met deze app. Dat lees ik ook in de verschillende artikelen die ik online tegenkom over Instagram. Het is zo simpel en daarom zo leuk. Dat verklaart het zakelijke succes echter nog niet volledig.

Het sociale aspect van Instagram verklaart dat zakelijke succes wel. Je kunt de foto’s namelijk een tag meegeven, zoals de plek waar de foto is genomen en/of je merknaam. Zo kan leuke interactie ontstaan.

Sprout noemt bijvoorbeeld de cases van Starbucks, Bergdorf en Puma, die hun klanten stimuleren om foto’s te maken van of met hun producten, al dan niet in de vorm van een prijsvraag.

Burberry op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)

Burberry op Instagram (bron beeld: jeffbullas.com)

Maar net als op Pinterest gaat het niet altijd om je merk of product. Dat heeft Burberry bijvoorbeeld goed begrepen. De photostream van het Britse merk bevat foto’s van fotoshoots, maar ook iconische foto’s van Londen, waarop vaak ook weer het veel besproken Britse weer tot uitdrukking komt.

MTV is ook heel succesvol. Het heeft meer dan 860.000 volgers en sommige foto’s worden meer dan 10.000 keer geliked en ontvangen meer dan 300 reacties. Het is natuurlijk ook populaire materie, foto’s van beroemdheden…

Kunnen we hier in de bouw nu wat mee? Jazeker. Net als Pinterest kun je Instagram heel goed gebruiken om je bedrijf een gezicht te geven. Vertel je verhaal, missie en toekomstplannen met foto’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen of laat iets meer van je bedrijfscultuur zien. Kijk maar eens op Statigram onder tags als #bouw voor inspiratie.

Detailfoto van Heembouw op Pinterest: steigerkoppelingen

Detailfoto van Heembouw op Pinterest: steigerkoppelingen

Juist het out-of-the-box denken werkt goed. Want het gaat er echt niet alleen om je producten, medewerkers of processen te tonen, al kunnen foto’s van bijvoorbeeld de bouwplaats, producten of materialen heel indrukwekkend zijn. Een mooi voorbeeld daarvan staat op Pinterest. Heembouw toont daar op het board Oog voor Detail details van materialen of gebouwen.

Let wel op: verlies jezelf niet in al die nieuwigheden. Beter één ding goed doen dan vier dingen half. Heb je een concreet plan voor Instagram, kun je er tijd voor vrijmaken om het goed aan te pakken en beschik je over kanalen die de interactie stimuleren (Twitter en Facebook), ga er dan vooral mee aan de slag.

In alle andere gevallen: spring er niet blind in. Als je op alle social media een account up-to-date wilt houden en echt interactie wilt stimuleren loop je kans dat je nachtrust er bij inschiet ;-).

Reacties (6)

  • Inge Sijpkens Reageer

    Binnengekomen via Twitter @Heembouw. Instacube: http://kck.st/TlHDSI

    05/09/2012 at 12:27
  • Björn Bouwmeester Reageer

    Ook leuk om eens te proberen: http://printagre.at/ Print jouw mooiste Instagrams als matte kwaliteits foto’s 10 x 10 cm (4’’ x 4’’ ) Glimlach gegarandeerd

    05/09/2012 at 13:11
  • karlijn Reageer

    Hi Inge,

    goed artikel weer! Ik zit met een vraag waarvan ik hoop dat jij mij erover kan voorzien van advies. Ik beheer een bedrijfspagina op Facebook en via Instagram kom ik leuke foto’s tegen die mensen hebben gemaakt van onze producten. Deze wil ik graag delen op met de onze FB community. Maar zou dat zomaar mogen? Ik gebruik dan de foto’s van andere mensen, zonder dat zij het weten dat ze op onze Facebookpagina terecht zijn gekomen. Of kunnen zij dat wel zien? Desalniettemin heb ik ergens een vermoeden dat je dit als bedrijf niet mag.

    En dat brengt mij eigenlijk ook een tweede vraag ;-). Omdat ik geen mogelijkheid zie om naast mijn prive-profiel ook een company account op Instagram te maken, dit is ook niet mogelijk binnen 1 app, vraag ik me af wat jij adviseert aan bedrijven om uit naam van het bedrijf een company account te openen.

    Alvast dank voor je hulp!

    Groet,
    Karlijn

    10/09/2012 at 20:21
    • Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Karlijn,

      dank voor je reactie.

      Zo ver ik weet kun je op Instagram inderdaad maar 1 account tegelijk beheren. Je kunt wel meerdere accounts aanmaken (zie http://bit.ly/PYDBw5), maar dan moet je steeds in- en uitloggen om te switchen van het ene naar het andere account. Er is veel over te doen online, dus het zou zomaar kunnen dan Instagram er binnenkort wat aan gaat doen. Maar vooralsnog is het dus niet mogelijk.

      Wat betreft het ongevraagd gebruiken van foto’s van mensen, dat zou ik niet doen. Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar niet iedereen vindt het leuk als dat gebeurt en je wilt als organisatie graag goede relaties onderhouden met je klanten. Veel beter kun je je fans en volgers vragen om zelf hun foto’s van jullie producten op jullie Facebookpagina te zetten. Dat is immers het mooie van een Facebookpagina, dat dat kan.

      Je gaf wel aan dat jij de foto’s op Instagram die van jullie producten zijn gemaakt makkelijk kunt vinden. Komt dat doordat die foto’s op een bepaalde manier zijn getagd, bijvoorbeeld met jullie bedrijfs- of productnaam? Dan kun je ook een soort community creëren rondom die tags door ze zelf ook actief te gaan gebruiken.

      Ik hoop dat ik je vragen zo heb beantwoord. Succes, groet van Inge

      11/09/2012 at 10:45
  • Maarten Walraven Reageer

    Hi Inge en Karlijn, wat een mooi artikel! Wij organiseren instawalks en hebben uit de bouw ook al interesse ontvangen om dit voor de bouw te organiseren. Een walk over het bouwproject waar een architect, aannemer of ontwikkelaar uitleg geeft over het project, de materialen en de voortgang is een mooi onderwerp. Een bouwproject dan ook nog via instagram fotograferen en registreren maakt de walk compleet. We zijn dit aan het uitwerken tot een eerste “Bouwwalk”.

    Het punt over het gebruik van foto’s is altijd een lastige. Er is door de opkomst van het internet en voor het bloggen, sharen van informatie volgens mij wel een specifiek verschil ontstaan. Je mag een afbeelding niet op je eigen website plaatsen maar je mag een afbeelding wel via een link van een andere website tonen. Dus tonen of plaatsen is een verschil. Met het tonen via een link heb je de foto dus niet in je eigen beheeromgeving staan maar in de omgeving waaraan de maker (eigenaar van de foto) zelf toestemming heeft gegeven (Instagram) het te tonen.

    Als je bij http://www.instawalk.nl kijkt naar de gelopen walks dan staan daar alle foto’s zichtbaar van die walks, echter staan deze niet fysiek op het domein/server maar zijn het visuele links naar Instagram.

    Wij zijn overigens nog met meerdere zakelijke Instagram concepten bezig die binnenkort actief zullen worden ingezet voor bedrijven.

    Goede site heb je en ik blijf je volgen! Groet Maarten

    06/10/2012 at 21:35
  • Top 10 meest gelezen blogs in 2013 op ingesijpkens.nl | Inge Sijpkens Reageer

    […] Instagram. Hot, hotter, hottest? En kunnen we daar in de bouw nou iets mee? (inmiddels 9758 x gelezen) […]

    11/12/2014 at 13:31

Laat een reactie achter op Top 10 meest gelezen blogs in 2013 op ingesijpkens.nl | Inge Sijpkens Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend