Blog

Terug naar Blog

Pinterest: Wat is het, hoe werkt het en wat kunnen bedrijven in de bouwsector ermee?

Logo PinterestPinterest. Je hebt er ongetwijfeld van gehoord. Ik ook. En ik dacht, laat maar even gaan. Weer een nieuw social medium… Ze komen en gaan. Maar Pinterest gaat niet. Pinterest blijft en groeit als kool. In december had Pinterest 7 miljoen unieke bezoekers, terwijl dat er in september nog 1,68 miljoen waren. Wat is het, hoe werkt het en wat kun jij ermee?

Pinterest (pin your interests) is een digitaal prikbord (een moodboard) dat werkt met afbeeldingen. Je ‘pint’ allerlei beelden die je zelf maakt of online tegenkomt. Deze ‘pins’ worden dan automatisch gedeeld met de mensen die jouw pins volgen. Zij kunnen jouw pins dan ‘liken’ of ‘repinnen’.

Pinterest is ontstaan vanuit de gedachte ‘iedereen in de wereld met elkaar te verbinden door de dingen die zij interessant vinden’. De oprichters wilden het voor internetgebruikers makkelijker maken om, dat wat zij vinden op internet, op één plek te bewaren en te delen. Zo wordt Pinterest ook veelvuldig gebruikt.

Mensen ‘pinnen’ en organiseren beelden om hun huwelijk, de inrichting van hun huis of de babyuitzet te organiseren. Producten of sfeerbeelden die zij vinden en interessant vinden worden gepresenteerd op een prikbord met links naar de originele URL van de website. Zo weet je altijd waar het product (beeld) vandaan kwam.

Om alles overzichtelijk te houden kun al je pins opdelen in verschillende prikborden. Welke indeling en hoeveel van deze moodboards je gebruikt kun je zelf bepalen.

Pinterest is inmiddels echter al veel meer dan een ‘personal organiser’. Allerlei bedrijven (musea, universiteiten, magazines en zelfs een industrieel bedrijf als General Electric) hebben de website ook ontdekt. Door hun producten, kennis en interesses te tonen werken ze aan hun naamsbekendheid en imago.

Maar niet door puur en alleen reclame te maken, dat wordt namelijk niet gewaardeerd op Pinterest. Nee, juist door sfeervolle, bijzondere en originele beelden te ‘pinnen’. En met succes. Pinterest schijnt nu al net zo goed te werken als Twitter om verkeer naar je website te genereren.

Pinterest in de bouwIk ben zelf net begonnen met experimenteren en kansen voor de bouw zie ik genoeg. Denk bijvoorbeeld aan architecten. Ik heb zelf gewerkt bij een architectenbureau, dus ik weet hoezeer architecten visueel zijn ingesteld en altijd online aan het ‘struinen’ zijn, op zoek naar sfeer en inspiratie in mooie, bijzondere beelden.

Een van de oprichters van Pinterest, Evan Sharp, is ook architect. Hij zegt zelfs:

“When I was designing Pinterest, I was in grad school for architecture, so I was using it for architecture-related drawings and buildings, and I always assumed it would catch on with the design and architecture world. It has, but it’s caught on in so many other verticals, too.”

En wat te denken van bouwbedrijven en projectontwikkelaars? Met Pinterest kunnen zij potentiële klanten in één oogopslag tonen waar hun focus ligt. Renovatie, nieuwbouw of juist bijzonder duurzaam? De juiste combinatie van foto’s toont direct de juiste sfeer.

Onderzoek is ook mogelijk. Welk type woning, welke sfeer en welk ontwerp vallen het meest in de smaak bij de doelgroep? Je ziet het aan het aantal ‘likes’ en ‘repins’. Of je geeft gebruikers de gelegenheid pins te plaatsen op jouw prikbord. Zo creëer je gezamenlijk een moodboard van een nieuw project en zie je direct wat de gebruikers belangrijk vinden.

Makelaars kunnen zich met behulp van Pinterest ook scherper positioneren. Werk je vooral in de binnenstad van Amsterdam en ligt daar je expertise? Dan zien je moodboards op Pinterest en heel anders uit dan wanneer je vooral in ‘t Gooi en omstreken werkzaam bent.

En voor alle bedrijven geldt: gebruik Pinterest om je bedrijf een gezicht te geven. Vertel je verhaal, missie en toekomstplannen met foto’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen of laat iets meer van je bedrijfscultuur zien.

Beeld wordt steeds belangrijker, Marjet en ik beschreven dat ook in ons boek Van weerstand naar transparant. We raken steeds meer visueel ingesteld en zeker de jongere generatie is in toenemende mate gewend om informatie tot zich te nemen aan de hand van beelden in plaats van tekst. Het succes van Pinterest bevestigt dat maar weer.

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend