Blog

Terug naar Blog

Van inspiratie tot publicatie: 10-stappenplan voor het schrijven van een blog

Bloggen? Twee vragen om jezelf áltijd te stellen voordat je start met schrijven

Steeds meer organisaties in de bouw-, installatie- en vastgoedsector starten een weblog. Dat is niet voor niets. Met een weblog kun je je onderscheiden van de concurrent, kennis delen, beter en frequenter contact onderhouden met klanten en andere relaties en je online vindbaarheid vergroten.

Idealiter blog je als medewerker mee. Als medewerker heb je immers de kennis waarmee je organisatie zich onderscheidt. Jij weet wat er speelt bij opdrachtgevers of klanten en met welke inhoud je je doelgroep blij kunt maken.

Als je een briljant ingenieur bent die alles weet over verduurzaming van de gebouwde omgeving zet je je kennis echter niet per definitie eenvoudig om in een helder, goedlopend verhaal. Schrijven gaat de een nu eenmaal makkelijker af dan de ander. In dit blog daarom een 10-stappenplan voor het schrijven van een blog. Omdat iedereen dat, al dan niet met een beetje hulp, kan!

1: Schrijf over waar je verstand van hebt

Bedenk dat het bij bloggen gaat over het delen van kennis. Schrijf dan ook over die onderwerpen waar jij verstand van hebt. Onderwerpen waar je graag over vertelt, waar je veel over leest, waar je je dagelijks mee bezig houdt en waar je passie voor hebt. Dan komen de ideeën voor blogs vanzelf en kun je je gedachten ook veel makkelijker verwoorden in een blog. (Toch even geen inspiratie? Lees Last van een ‘writer’s block’ op social media? 8 tips om aan goede content te komen)

10-stappenplan voor het schrijven van een blog

2. Schrijf je ideeën op, waar je ook bent

Ideeën voor blogs komen helaas meestal niet op de momenten dat je er klaar voor zit achter je computer. Integendeel. Ideeën voor blogs schieten je te binnen op de meest onhandige momenten. Als je op de WC zit, je hond uitlaat, tijdens een gesprek met een klant of als je ’s avonds in bed de slaap nog niet kunt vatten. Zorg daarom dat je altijd iets bij je hebt waar je je ideeën in op kunt schrijven. Hoe vaag het idee ook is en hoe zeker je ook weet dat het wel even duurt voordat je het uit kunt werken.

3: Focus

Stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken. Wil je mensen aan het denken zetten? Ze met praktische tips verder helpen? En waarom zou je doelgroep het artikel willen lezen? Op welke vragen wil je antwoord geven? Waarom is je artikel relevant? Belangrijk daarbij: zoom in. Welk specifieke aspect van een werkwijze of proces wil je belichten? Probeer niet teveel te vertellen in één blog. Bij mij begint dit proces meestal met het bedenken van een werktitel. Als je je blog kunt samenvatten in één zin weet je dat je een heldere boodschap hebt met focus.

4. Start gewoon met schrijven

Begin met het uitwerken van je idee door te gaan schrijven zonder je druk te maken over de structuur, spelling, typefouten of de lengte van je blog. Stel je daarbij voor dat je met iemand aan het praten bent. Alsof je discussieert met een collega of een gesprek hebt met een klant. Zo maak je je blog persoonlijk, krijg je snel iets ‘op papier’ en voorkom je dat je vervalt in zakelijk en/of ingewikkeld taalgebruik.

5. Onthoud: er is een begin, een middenstuk en een slot

Geef je blog vervolgens structuur en denk daarbij aan de structuur van persberichten en krantenartikelen. Begin met de belangrijkste informatie in de introductie, werk die informatie uit in het middenstuk en eindig met een heldere conclusie en/of call to action.

De charme van een lange opbouw naar een verrassende climax, zoals we die kennen uit romans, geldt niet voor een blog. Vertel vooral direct in de titel en inleiding waar het over gaat en wijdt dan verder uit. Online moet alles snel. Je lezer wil direct weten waar je blog over gaat.

6. Gebruik zoekwoorden om je blog goed vindbaar te maken

Verwerk voor een goede vindbaarheid relevante zoekwoorden in de titel (en daarmee vaak automatisch url), tussenkoppen, tekst en afbeeldingen (denk ook aan Pinterest, geef de afbeeldingen een goede titel mee). Uiteraard wel logisch en zonder te overdrijven. Welke woorden dat zijn kun je uitzoeken met behulp van bijvoorbeeld de Keyword Tool van Google. Meer hierover lees je in het artikel Website optimalisatie voor zoekmachines? ‘Content is king’.

7. Verwijder alles wat overbodig is

10-stappenplan voor het schrijven van een blogpostLaat je blog een nachtje liggen en lees het de volgende dag nog eens door. Verwijder nu alles wat overbodig is. Dat wil zeggen, alle alinea’s en zinnen die geen aanwijsbare bijdrage leveren aan je centrale boodschap. Als jij afdwaalt doet je lezer dat ook en dan is de kans erg klein dat hij of zij je conclusie haalt.
Lees je blog nu nog eens door en verwijder alle overbodige woorden. Elke vorm van inactief taalgebruik, jargon of andere taalvervuiling maakt je blog minder leesbaar. En als je collega’s bereid vindt naar je blog te kijken, doen! Zonder twijfel komen zij met nuttige feedback.

8. Perfectioneer je titel

Ik schreef al: als je je blog kunt samenvatten in één zin weet je dat je een heldere boodschap hebt met focus. De titel van je blog is ongelofelijk belangrijk, niet in het minst omdat die titel ook de inhoud vormt voor tweets en updates. Je lezer moet in één oogopslag zien waar je blog over gaat en waarom hij of zij dat blog zonder meer moet lezen (hier vind je tips voor het schrijven van effectieve blogtitels).

9. Zet je blog online met aandacht

Of je nu zelf verantwoordelijk bent voor het online plaatsten voor je blog of niet, zorg dat het met aandacht gebeurt. Maar al te vaak zie ik blogs die overduidelijk blind zijn gecopy-paste vanuit Word, waardoor alinea’s te lang zijn, witregels te groot en afbeeldingen er maar een beetje bij hangen.

Bekijk je blog als concept voordat je het online zet. Ziet het er overzichtelijk uit? Kun je het scannen? Met andere woorden: in de inleiding kort en bondig, zijn de alinea’s niet te lang, springen de tussenkoppen eruit, is er voldoende (maar niet teveel) witruimte, staan de afbeeldingen op de juiste plek? Bekijk waar mogelijk je blog ook op mobiel en tablet, dat ziet er vaak weer net even anders uit.

10. Deel!

Deel je blog vervolgens via social media, vraag je lezers om hun mening te geven en betrek ook je collega’s daarin. En zorg er uiteraard voor dat je lezers je artikelen kunnen delen door share buttons voor social media op te nemen onder elk artikel.

Veel succes met bloggen!

Reacties (9)

  • Michiel Reageer

    Handige tips Inge! Met dit stappenplan schrijf je goeie blogs. En met tip 2 zit je nooit verlegen om ideeën. Een handige app om hierbij te gebruiken is Evernote. Maar een notitieblok werkt natuurlijk ook :).

    02/12/2013 at 19:41
    • Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Michiel, dank je wel voor je leuke reactie. En natuurlijk, Evernote! Goeie tip! Als er iets is wat we tegenwoordig altijd bij ons hebben, dan is het wel onze telefoon.

      03/12/2013 at 09:56
  • Ingrid van Houwelingen Reageer

    Super tips ! Ik ben nieuw met bloggen en dit helpt !

    07/01/2014 at 22:15
  • Zelf een infographic maken was nog nooit zo makkelijk | Inge Sijpkens Reageer

    […] was verrassend eenvoudig, hieronder zie je het resultaat, gebaseerd op mijn eerdere blog met een 10-stappenplan voor het schrijven van een blog. Ik heb gebruik gemaakt van Easel.ly. Piktochart en Infogr.am worden ook genoemd als fijne […]

    03/07/2015 at 08:43
  • Femmerzz Reageer

    Heel erg handig!!

    16/10/2017 at 13:48
  • Connexie Reageer

    Duidelijke taal en praktische tips. Bedankt hiervoor. Ik ga er enthousiast mee aan de slag! Groet, Martine

    31/10/2017 at 15:48
  • Ricardo Reageer

    Super handig artikel!

    14/05/2018 at 13:38
  • geo Reageer

    Handige tips, ben je via deze tips zelf ook gestart?

    14/05/2018 at 13:39

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend