Moeilijk om de juiste medewerkers te vinden? Niet voor deze installateur…

Het is wat. Moesten bedrijven in de branche een paar jaar geleden nog van veel mensen afscheid nemen omdat het aantal opdrachten enorm terugliep. Inmiddels is de markt weer zo aangetrokken dat het een regelrechte strijd is geworden om nieuwe collega’s te vinden. Geen bedrijf dat op dit moment geen moeite heeft om de juiste medewerkers te vinden (en te behouden). Toch? Niet helemaal waar. Ik vond een installatiebedrijf dat nog nooit ook maar enige moeite had om nieuwe collega’s te vinden die perfect passen bij het bedrijf. Welk bedrijf dat is? Installatiebedrijf Verspeek. Ik vroeg eigenaar Martijn hoe hij dat doet.

Martijn en ik ‘kennen’ elkaar al langer. Ik schrijf ‘kennen’, want echt ontmoet hebben we elkaar nog nooit. Maar in mijn zoektocht naar mooie cases voor de boeken die ik schreef viel Installatiebedrijf Verspeek jaren geleden al op. Zo kwamen we ergens in 2013 of 2014 met elkaar in contact en sindsdien volg ik Martijn en zijn bedrijf met heel veel plezier via alle sociale media waarop ze actief zijn.

Over sociale media gaat dit verhaal verder helemaal niet. Waar het wel over gaat: het effect van een helder onderscheidend vermogen. En dan niet alleen op je naamsbekendheid onder potentiële klanten, maar óók op je naamsbekendheid onder potentiële medewerkers.

Alles klopt
Installatiebedrijf Verspeek heeft een heel helder onderscheidend vermogen. Of beter gezegd: een hele heldere bedrijfsidentiteit. Wat dit bedrijf belangrijk vindt, waar het voor gaat en staat, dat weet je zodra je íets van een uiting van dit bedrijf onder ogen krijgt. Wat daarbij de kracht is (en hoe het eigenlijk altijd zou moeten zijn): alles klopt. Wat je ook ziet van dit bedrijf, welk contact je ook hebt, je merkt aan alles dat dit bedrijf echt ís zoals het zegt dat het is. Niet enkel mooie woorden dus: dit bedrijf werkt zoals het zegt dat het werkt.

Nu kan ik hier, op basis van mijn gesprek met Martijn, zelf gaan uitleggen wat dat dan is, die bedrijfsidentiteit en -visie, maar deze Intragram-post doet dat veel beter:

 

80% goeie gast, 20% technische kennis
Het begon allemaal een paar jaar geleden. Toen viel voor het eerst het woord ‘goeie gast’ toen Martijn in een gesprek wilde beschrijven hoe hij nieuwe mensen aanneemt. “Als wij nieuwe mensen zoeken, zoeken we naar mensen die 80% goeie gast zijn en 20% technisch iets kunnen. Die technische kennis namelijk, die spijkeren we hier wel bij als dat nodig is, maar een goeie gast ben je of ben je niet. En goeie gasten, die willen wij. Gewoon die jongen die langskomt die het komt maken. Met wie je kunt communiceren en lachen en die kun je vertrouwen.”

Die goeie gasten
Het bleef vervolgens hangen, die term goeie gast, en inmiddels is het een begrip. En niet alleen in Valkenswaard en omgeving. Martijn: “Vorig jaar organiseerden we een ATB toertocht en zochten we naar een vette naam. Gewoon ‘ATB Toertocht Installatiebedrijf Verspeek’ is hartstikke saai. Toen zei iemand ineens ‘De Goeie Gasten ATB toertocht!’. Het was eigenlijk een grap, maar ik dacht: dat is ‘m. Dat is namelijk precies wat we bedoelen. Hufters hoeven hier niet te komen, we willen de gezelligste toertocht van Nederland organiseren. Nou, dat lukte. Er stonden echt serieus mensen van 70 te dansen op de biertafel. Het was zo vet! Sinds die tijd heeft iedereen het overal waar we komen over die goeie gasten.”


Aandacht en vertrouwen
Tof natuurlijk, maar wat ik eerder al schreef: dit verhaal klopt. Er zit dus echt wel wat meer achter dan een term die blijft hangen.

Martijn: “In twee woorden komt het erop neer dat je mensen aandacht geeft en vertrouwen. Die woorden zijn thuis, in je gezin ook essentieel, en voor mij is dit een soort familie. Als hier een nieuwe collega komt werken staat er de eerste dag een pakketje klaar over hoe we werken, krijgt hij een shirt met zijn eigen naam, investeren we in trainingen over hoe we werken en geven we heel veel vertrouwen. Geen black boxes in onze bussen bijvoorbeeld, wel een open magazijn. Aan vrijdagmiddagborrels doen we ook niet. Wij hebben elke dag een borrel, waarom zou je dat alleen op vrijdag doen? Communicatie is altijd belangrijk. Net als lol maken. We hebben veel plezier hier en er zijn veel doorontwikkelingsmogelijkheden. Er is ook veel een-op-een contact. Voorheen nam ik iedereen apart mee uit eten, nu ben ik van plan te gaan wandelen. Dat geeft heel veel rust en mensen durven dan ook veel meer te zeggen.”


Lange versus korte termijn
“Om me heen in de branche zie ik dat best veel bedrijven zijn blijven hangen in het ‘delegeren’. De meeste installatiebedrijven zijn ontstaan doordat iemand voor zichzelf begon. Hij kreeg het druk, er kwam een monteur bij en nog een en nog een. Dan zijn ze op een gegeven moment met z’n zessen en verdelen ze het werk, waarbij de ‘eigenaar’ nog steeds de rol houdt van toen hij alleen was. Het zijn dan ook ‘zijn’ bussen en ‘zijn’ klanten en als iemand schade rijdt is het #!@%!&#!. Medewerkers zijn een nummer. Zieltjes die rondlopen om geld te verdienen. Er is geen sturing op de lange termijn. Heel veel bedrijven en mensen die in managementposities zitten focussen op de korte termijn. Die zijn niet bezig met hoe hun medewerkers over 10 jaar het beste in hun vel zitten. Terwijl het daar júist om gaat.”

Geven en nemen
“Maar goed, wij geven veel vertrouwen en aandacht, maar vragen ook heel veel vertrouwen terug. Vaak hoor ik in de branche: ‘We kunnen niet aan medewerkers komen, dus we moeten ze meer betalen.’ Ik geloof daar niks van. Bij mij krijgen nieuwe goeie gasten pas een week van tevoren te horen wat ze gaan verdienen. Dat betekent dat ze enorm veel vertrouwen moeten hebben in ons bedrijf als ze hun bestaande baan opzeggen. Maar dat soort mensen heb ik nodig. Mensen die echt voor ons bedrijf gaan en dat vertrouwen hebben. Het is vervolgens aan mij om dat vertrouwen niet te beschamen.”

“Mensen willen echt zakendoen met óns”
“Overigens werkt het naar klanten toe net zo. Wij geven in onze folder aan dat andere installatiebedrijven voordeliger zijn dan wij. ‘Kijk maar op de website van die bedrijven’ staat er zelfs bij. Als je dan niet weet wie wij zijn koop je niet bij ons. Als je wel weet waar wij allemaal aan voldoen, dan koop je wel bij ons, omdat je weet wat je daar allemaal voor terugkrijgt. Het is wel even lef hebben om zoiets te doen, maar we zien dat het werkt. Mensen willen echt zakendoen met óns. Ze vertróuwen ons.”

Geld alleen kan nooit een drijfveer zijn
“Onze leveranciers zijn we ook trouw en ook daar zoeken we naar goeie gasten. Veel bedrijven gaan alleen maar voor het geld, maar dat moet geen drijfveer zijn. Natuurlijk moet er verdiend worden, maar als het alleen over geld gaat, gaat het plezier heel snel weg. Wij bellen niet over elke euro op. Het is veel relaxter om hier normaal over te doen in plaats van iemand te proberen uit te knijpen. Dat past echt niet bij ons. Het doel van ons bedrijf is fans maken van onze medewerkers en klanten. Het gevolg is dat we geld verdienen en grotere projecten krijgen. ‘Meer omzet halen’ vind ik echt een #%$&@#!-doel. Soms moet het, dat begrijp ik, maar voor mij werkt het niet.”

“Heel tof om daar te werken”
Kortom: de beste en leukste nieuwe collega’s vind je niet via een enkele vacature, die vind je door in al je communicatie heel helder te zijn over waar je voor gaat en staat als bedrijf en je ook helemaal zo te gedragen. Geef vertrouwen, geef aandacht, investeer in je mensen, behandel ze als familie, dat verdienen zij en dat verdien jij ook.

Voor Installatiebedrijf Verspeek werkt dit alles inmiddels misschien wel té goed. Martijn was vorige week bij een ondernemerscafé waar hij door iemand werd aangesproken: “Martijn, er was hier laatst een vriend van mij en weet je wat hij zei? Hij zei: ‘Ik wil wel bij Verspeek werken.’ Maar die vriend van mij zit in de autobranche! Ik zei: ‘Weet je wel wat ze doen dan daar bij Verspeek?’ ‘Maakt me niet uit,’ zei hij. ‘Het lijkt me gewoon heel tof om daar te werken.’”