Elke doelgroep en elk doel zijn eigen kanaal: social media bij VB Groep

Elke doelgroep en elk doel zijn eigen kanaal | social media bij VB Groep

Van weerstand naar transparant bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog lichten we cases uit het boek nog eens extra uit óf voegen we nieuwe cases toe.

Deze keer is dat VB Groep, bestaande uit CRA Vastgoed, Huybregts Relou, Huybregts Systeembouw, Smeets Bouw, Smeets Vastgoedservice en Property Match. Waarom zijn zij actief geworden op social media, hoe hebben ze het georganiseerd en wat levert het op? Ik praat erover met Maarten van Ham, commercieel manager en verantwoordelijk voor de inzet van social media.

Waarom social media?
Het antwoord op de vraag ‘Waarom social media’ is voor VB Groep tweeledig. Enerzijds zet het social media in om de markt te benaderen en met nieuwe doelgroepen in contact te komen. Anderzijds om eindgebruikers en huurders te bereiken om met hen interactie aan te gaan of ze een platform te bieden om met elkaar in contact te komen.

Van Ham: “We zagen onder meer dat steeds meer woningcorporaties zich begaven op social media. Met onze nieuwe conceptuele benadering van het bouwproces, ontwikkeld door Huybregts Systeembouw, is die doelgroep voor ons heel interessant geworden. We merken dat we onze naamsbekendheid makkelijker vergroten onder woningbouwcorporaties en ook sneller met hen in contact komen door social media.”

Social media strategie voor de hele groep
VB Groep is eerst met een paar mensen gaan experimenteren op social media. Of, zoals Van Ham het noemt ‘pionieren’. Vervolgens hebben die mensen de social media strategie geschreven voor de hele groep.

“We hebben er heel bewust voor gekozen dat de holding op social media volgend is en de werkmaatschappijen leidend zijn. Iedere werkmaatschappij heeft immers een andere doelgroep. Zo maken we de doelgroepen en hun behoeften het uitgangspunt voor onze activiteiten op social media. En als we van daaruit kruisbestuiving kunnen organiseren tussen de verschillende werkmaatschappijen is dat natuurlijk mooi.”

Van weerstand naar transparant over social media in de bouwElke doelgroep en elk doel zijn eigen kanaal
Van Ham ziet vooralsnog ook een sterk onderscheid tussen de toepassingen van de verschillende social media. “LinkedIn is echt puur zakelijk. Daarmee bereiken we toeleveranciers, architecten, onderaannemers en zakelijke klanten, zoals woningbouwcorporaties.”

“Facebook is minder zakelijk. Dat gebruiken we nu vooral als intern medium, voor onze medewerkers. In de toekomst gaan we Facebook ook gebruiken om online communities te vormen voor eindgebruikers en huurders. Om ze te informeren, een plek te bieden vragen te stellen en met elkaar in contact te komen.”

“Twitter zetten we in voor iedereen die het wil lezen. Via Twitter maken we veel nieuwe contacten.”

Koudwatervrees
Van Ham merkte wel dat er, vooral in het begin, veel koudwatervrees was bij de medewerkers. Er was scepsis over het nut van social media, maar medewerkers worstelen ook met de vraag wat nou relevante berichten zijn om te plaatsen op social media.

Door interne bijeenkomsten te organiseren over het onderwerp, succesverhalen te delen en concrete voorbeelden te laten zien van de toegevoegde waarde van social media wordt de weerstand steeds minder.

De resultaten van social media
Inmiddels zijn de resultaten ook zichtbaar. Nu vooral nog door de stijgende bezoekersaantallen van de website, maar binnenkort misschien ook wel in termen van een nieuwe opdracht. Door deelname in groepsdiscussies op LinkedIn zijn bijvoorbeeld al gesprekken gevoerd met potentiële nieuwe opdrachtgevers.

Meetbaarheid en bereik
Wat Van Ham zelf van grote toegevoegde waarde vindt zijn het bereik en de meetbaarheid van social media. “Als mensen nu op een linkje klikken in een tweet kiezen ze er bewust voor dat bericht te lezen. Dat is heel anders dan een brochure versturen naar een groep mensen die er niet om heeft gevraagd, met de kans dat de helft van de brochures in de prullenbak belandt. En met een nieuwsbrief bereiken we misschien 500 mensen. Als een update op LinkedIn door al onze medewerkers wordt geliked bereiken we meer dan 5.000 mensen.”

Van Ham maakt ook veel gebruik van Google Analytics. “Door Google Analytics weten we nu precies wanneer welke bezoekers onze website bezoeken en waar ze vandaan komen. Daardoor weten we dat bepaalde typen boodschappen op bepaalde momenten in de week beter aanslaan. We kunnen onze boodschap nu dus veel beter afstemmen op de doelgroep, zowel inhoudelijk als in het moment van versturen.”

De dialoog niet uit de weg gaan
Van Ham verwacht dat steeds meer medewerkers hun koudwatervrees overwinnen en aan de slag gaan met social media. VB Groep stimuleert dat ook. Medewerkers worden daarbij aangespoord de dialoog niet uit de weg te gaan. Want als je wordt genoemd op social media, dan moet je daar wat mee doen. Dat is immers precies de toegevoegde waarde van social media!

Ben je als organisatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector zelf ook aan de slag gegaan met social media? Mail je plan of succesverhaal naar inge@ingesijpkens.nl, ik besteed er graag aandacht aan op mijn weblog.