Een hashtag-strategie: waarom zou je en hoe pak je dat aan?

Een hashtag-strategie waarom zou je en hoe pak je dat aan

De hashtag, je kent het teken # vast wel. We gebruiken de hashtag steeds meer, maar wat kun je er nou eigenlijk mee en hoe zorg je ervoor dat je de hashtag goed inzet? Op dit moment schrijf ik samen met Sascha Murk het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk en voor dat boek spreek ik zowel bedrijven die heel slim gebruik maken van hashtags, als bedrijven die dit vergeten te doen. Niet iedereen kent dus al de kracht van de hashtag. Bovendien: een hashtag op Instagram is net weer wat anders dan een hashtag op LinkedIn. Hoe zit het nou precies? Voor dit blog ging ik op onderzoek uit 🙂.

Misschien is het leuk om te beginnen met wat historie, want die hashtag is groot geworden op Twitter, maar niet bedacht door Twitter. Het was een Twitteráár, de Amerikaanse computerprogrammeur Chris Messina, die opperde om het hekje te gebruiken als middel om onderwerpen te groeperen, zodat ze makkelijk online teruggevonden konden worden.

Dat was op 23 augustus 2007 en in oktober 2007 besloot een inwoner van Californië de toen heftig woedende bosbranden rond San Diego op Twitter verslag te leggen met #sandiegofire (San Diego Fire).

De hashtag bewees ook zijn dienst tijdens de Iraanse opstand in 2009 en toen het hekje steeds meer werd gebruikt, besloot Twitter om automatisch hyperlinks te plaatsen bij hashtags. Zo konden gebruikers eenvoudig zoeken op en doorklikken op bepaalde hashtags (lees hier meer over de geschiedenis van de hashtag).

In 2010 is dit systeem uitgebreid en werd de trending topic eraan toegevoegd. Vanaf dat moment konden mensen zien welke onderwerpen populair waren en erop zoeken. Een paar jaar later implementeerden ook Instagram en Facebook hashtags en LinkedIn volgde (in Nederland) in 2017.

Vraag 1: hoe werkt de hashtag precies?

Hashtags hebben op alle platforms de functie dat ze content met die hashtag verzamelen. Dus als je op de hashtag klikt, zie je (alle) berichten met die hashtag. Denk aan #leanbouwen (let op, geen spaties of koppeltekens gebruiken als je meerdere woorden combineert), #bouwbeurs, #vacature of #vastgoed.

  • Op Instagram worden die berichten verdeeld in twee categorieën: Populair en Recent. Op Instagram kun je hashtags ook volgen.
  • Op Twitter kun je de berichten met dezelfde hashtag doorzoeken op: Top, Meest recent, Personen, Foto’s en Video’s.
  • Op Facebook krijg je voor het doorzoeken van berichten met dezelfde hashtag de opties: Berichten, Mensen, Groepen, Foto’s, Video’s, Pagina’s, Marketplace, Plaatsen en Evenementen.
  • Op LinkedIn kun je hashtags ook volgen. Zoek via het zoekvenster op de hashtag die je wilt volgen en je krijgt automatisch de suggestie om te volgen. Je kunt overigens ook maximaal 3 hashtags koppelen aan je LinkedIn bedrijfspagina. Mensen kunnen daar dan op klikken en die hashtags gaan volgen. Zelf krijg je als paginabeheerder regelmatig meldingen van LinkedIn over berichten op LinkedIn met die hashtags, die je dan kan bekijken en waar je eventueel op kan reageren.

Ook een belangrijke functie van hashtags: je kan er bepaalde woorden in je bericht mee benadrukken. Doordat hashtags interactief zijn krijgen ze een ander kleurtje dan de ‘platte’ tekst in je bericht. Ze vallen daardoor extra op.

Vraag 2: hoeveel hashtags zou je moeten gebruiken?

Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe minder ze opvallen. Wil je dus vooral dat een bepaald woord extra opvalt en gebruik je daarvoor de hashtag, beperk je dan tot 1, 2 of 3 hashtags per bericht.

Verder verschilt het antwoord op deze vraag een beetje per platform. Op Twitter ben je gebonden aan 280 tekens, dus dan zit er logischerwijs ook een limiet aan het aantal hashtags, terwijl je op Instagram de mogelijkheid hebt om maar liefst 30 hashtags toe te voegen per foto en je daarmee je bereik enorm kunt vergroten. Zorg er hoe dan ook voor dat je bericht goed leesbaar blijft en je boodschap goed overkomt. Gebruik je op Instagram of LinkedIn veel hashtags, laat dan wat ruimte open tussen de tekst van je bericht en de hashtags die je wilt gebruiken, dat houdt het bericht leesbaar.

Over Facebook lees ik dat er weliswaar geen limiet zit op het aantal hashtags dat je kunt gebruiken, maar dat je organische zoekresultaten wel achteruit gaan naarmate je meer hashtags gebruikt. Dus als je hashtags succesvol toe wilt passen op Facebook, gebruik dan hooguit 1 tot 2 hashtags per bericht.

Vraag 3: wat is slimmer, zelf een hashtag bedenken of bestaande hashtags gebruiken?

Het antwoord op deze vraag ligt helemaal aan de situatie. Het voordeel van bestaande hashtags gebruiken is dat je kan meeliften op de bekendheid en het bereik van deze hashtags. Denk aan hashtags als #duurzaambouwen, #BIM, #innovatie en #samenwerken.

Het nadeel is dat hoe meer bedrijven deze hashtags gebruiken, hoe meer je ‘verdwijnt’ in de hoeveelheid berichten als mensen op deze hashtag zoeken of deze hashtag volgen.

Het voordeel van een eigen hashtag bedenken is dat je daarmee iets unieks van je bedrijf of evenement (of wat dan ook) kan benadrukken in je communicatie. En, zoals iedere marketeer en communicatieadviseur weet: de kracht van de boodschap zit in de herhaling. Als je zo’n eigen hashtag consequent in je communicatie gebruikt, wordt het herkenbaar en gaan mensen je bedrijf daarmee associëren.

Een mooi voorbeeld is #verliefdopvastgoed van Brink Management / Advies. De pay-off van dit bedrijf is Heimelijk verliefd op vastgoed en dat zet Brink dus kracht bij door heel consequent #verliefdopvastgoed te gebruiken.

Een ander mooi voorbeeld is #makeyourmark van Boskalis. Boskalis gebruikt deze hashtag in haar arbeidsmarktcommunicatie, passend bij haar campagne ‘Rise to the challenge, make your mark’.

Ook Stedin heeft zo’n hashtag voor haar arbeidsmarktcommunicatie, namelijk #genoegtedoen, passend bij de arbeidsmarktcampagne ‘Genoeg te doen bij Stedin’. Dit heeft bij Stedin (4.000 medewerkers) ook intern effect. Veel medewerkers monitoren op de hashtag #genoegtedoen, zodat ze berichten kunnen delen in hun eigen netwerk.

Met zo’n eigen hashtag kan je dus iets unieks van je bedrijf benadrukken in je communicatie. Bij consequent gebruik wordt het herkenbaar en gaan mensen je bedrijf daarmee associëren. Het nadeel van een eigen hashtag gebruiken is wel dat mensen hier (in eerste instantie) waarschijnlijk niet op zoeken en je via de route dus geen (of niet meteen) ‘nieuwe’ mensen bereikt.

Overigens kan een hashtag nooit van jou alleen zijn. Je kan er een bedenken die nieuw is, maar het staat anderen altijd vrij om die hashtag ook te gebruiken.

Vraag 4: hoe creëer je een goede hashtag-strategie?

Het eerste antwoord op die vraag is wat mij betreft: door consequent te zijn. Wederom: de kracht van de boodschap zit in de herhaling. Mensen gaan het herkennen als je bepaalde hashtags heel consequent gebruikt. En daarmee gaan ze gaandeweg die term met jouw bedrijf associëren. Bepaalde hashtags consequent gebruiken kan dus ook een belangrijke bijdrage leveren aan het claimen van autoriteit. Als je veel weet van circulair bouwen, je deelt je kennis en projecten online en altijd gebruik je daarbij #circulairbouwen, dan draagt dat eraan bij dat mensen jou hierin als expert gaan zien.

Het tweede antwoord op vraag 4 is wat mij betreft: door een slimme mix toe te passen van bestaande bekende hashtags en je ‘eigen’ hashtag(s). Die eigen hashtag zorgt dan voor de herkenning: dat jij een onderwerp claimt en anderen jou daarmee gaan associëren. De bestaande hashtags helpen je om meer bereik te genereren en onder de aandacht te komen van mensen die zich niet in jouw directe netwerk bevinden.

Vraag 5: hoe weet je wat de juiste hashtags zijn om te gebruiken?

Ga op onderzoek uit, kijk welke hashtags veel worden gebruikt door je doelgroep(en) en als die ook passen bij jouw bedrijf en dienstverlening, gebruik ze dan ook voor jouw berichten. Houd ook bij met welke hashtags je meer bereik genereert en met welke minder.

Bedenk op welke onderwerpen jij je wilt profileren. Waar wil je om bekend staan? Bij welke term wil je dat mensen direct aan jou, je bedrijf en je producten en diensten denken? Dat is een term die je als hashtag kan gebruiken of introduceren.

En wat ook altijd kan natuurlijk, is je pay-off terug laten komen in je hashtag(s). Zoals Brink Management / Advies doet met #verliefdopvastgoed en Genpower met #daarkrijgjeenergievan.