De juiste medewerkers vinden en binden? Een sterk werkgeversmerk bouwen!

Er moet de komende jaren ontzettend veel verduurzaamd, gebouwd en onderhouden worden. Een mooie uitdaging voor bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Er is alleen wel een probleem: het tekort aan (technische) vakspecialisten in de branche is nijpend. Door andere bouwwijzen en technologische ontwikkelingen zijn bovendien steeds meer nieuwe specialismen nodig en door vergrijzing is er veel vraag naar jong talent dat de branche niet altijd weet te vinden. Bedrijven in de bouw-, vastgoed- en installatiebranche staan daardoor voor een enorme wervingsopgave én de opgave om de mensen die fantastisch werk leveren binnen te houden. Dat roept de vraag op: hoe doe je dat? Wij besloten hier twee jaar geleden onderzoek naar te doen en schreven een boek. Dat boek is nu uit: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk.

Ons idee voor dit boek ontstond eind 2018. De arbeidsmarkt werd krapper en krapper, steeds vaker kregen we van opdrachtgevers de vraag: “Help, hoe en waar vinden we nou die vakspecialisten die we nodig hebben?”

Dat zette ons aan het denken. Al jaren helpen we bedrijven met hun positionering en profilering. We weten hoe onmisbaar interne communicatie, cultuur en leiderschap zijn om je boodschap naar de markt geloofwaardig en krachtig over te brengen. Buiten winnen = binnen beginnen. Interne en externe communicatie, marketing, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment… al die disciplines zijn met elkaar verweven. Ze kunnen niet zonder elkaar als je een sterk merk wilt bouwen, of dat nu is op de markt of op de arbeidsmarkt.

Deskresearch en interviews

Begin 2019 besloten we definitief er een boek over te schrijven. Precies zoals we deden met ons vorige boek Online marketing in de bouw. Zo’n proces begint met heel veel deskresearch. Boeken lezen, blogs, whitepapers, eBooks. Gaandeweg gingen we daarnaast verhalen verzamelen uit de branche. Kwalitatieve interviews doen dus en optekenen: hoe pakken bedrijven in de branche het aan?

We belden bekenden, maar ook heel veel onbekenden. Prijswinnaars bijvoorbeeld, zoals Beste Werkgevers en Werkgever Award-winnaars. Wat een energie kregen we van alle interviews die we deden, alle mensen die we spraken, alle bedrijven die hun ervaringen met ons wilden delen!

42 verhalen en nog meer voorbeelden uit de branche

Daarna begon de puzzel: van al die verzamelde informatie een boek maken. Nu, bijna twee jaar nadat we begonnen en heel wat bloed, zweet en tranen verder, is het er.

Hoofdstuk 1 beschrijft de veranderingen waar de branche mee te maken heeft en waarom het bouwen aan je werkgeversmerk belangrijk is. Hoofdstuk 2 gaat over wat een sterk werkgeversmerk is. De hoofdstukken 3 t/m 10 bevatten een stappenplan om hier zelf mee aan de slag te gaan. Tussen hoofdstuk 3 en 4 vind je een katern. Dit deel van het boek gaat over cultuurverandering, hoe pak je dat aan?

In totaal vind je in dit boek (achteraan elk hoofdstuk) 42 verhalen uit de branche. Daarnaast staan in het boek nog heel veel andere voorbeelden, bijvoorbeeld in de vorm van plaatjes. Heel veel dank aan alle mensen die we spraken en alle bedrijven waarvan we mooie voorbeelden mochten gebruiken!

Krappe arbeidsmarkt, nieuwe generaties

Het boek telt 264 pagina’s, dus als je ons vraagt heel kort weer te geven wat onze conclusie is, dan is dat niet makkelijk samen te vatten. We proberen het toch :-). Want waar het om gaat is dit: enkel een vacature delen als je een nieuwe medewerker zoekt, zelfs al doe je dat via alle denkbare kanalen, voldoet bij lange na niet meer om talentvolle medewerkers te vinden. En een mooi salaris bieden is allang niet meer genoeg om goede medewerkers aan je te binden. Dat komt door de krappe arbeidsmarkt, maar ook door de veranderingen in de branche en de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt.

Bij het vinden, boeien en binden van medewerkers gaat het om een geheel van waar je voor gaat en staat als bedrijf, je cultuur, je werksfeer, je arbeidsomstandigheden, de autonomie en doorontwikkelingsmogelijkheden die je medewerkers biedt. De mate waarin je medewerkers betrekt bij je bedrijf én hoe je dat alles continu intern en extern laadt met een heldere, onderscheidende boodschap. Kortom: een sterk werkgeversmerk bouwen, daar gaat het om.

Aandacht voor de details

Wat je leest in het boek is dat een goede basis leggen super belangrijk is: dat je weet waar je als bedrijf en als werkgever voor gaat en staat. Die grote lijnen zijn cruciaal. Maar wat je ook leest: ‘wauw-momenten’ bij kandidaten of medewerkers ontstaan vaak door aandacht voor de details. Dat attente app’je voordat iemand komt solliciteren, dat mooie compliment aan een medewerker, het letterlijk op een zeepkist staan als een directeur of manager de missie en visie toelicht, de mooie, persoonlijke speech bij het afscheid, de feestelijke diploma-uitreiking bij het afronden van een cursus of opleiding.

Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken. Net iets andere vacatureteksten, professionelere foto’s in je campagne, structurele aandacht voor je kernwaarden, een warmer welkom voor nieuwe collega’s op hun eerste dag. En ja, ook daarover gaan die 42 voorbeelden uit de branche en daar kun jij misschien zelf vandaag al mee beginnen.

Meer business en meer winst

En dan nog even dit: bouwen aan je werkgeversmerk is zakelijk gezien ook een zeer logische investering. Een goede reputatie en tevreden en loyale klanten, dat begin allemaal binnen, bij en met je medewerkers. Zij maken voor jouw klanten het verschil. Blije medewerkers = blije klanten en andersom. Een sterk werkgeversmerk levert je bedrijf op de langere termijn dus niet alleen betrokken en productieve medewerkers op, het levert je ook meer business en meer winst op.

Nieuwsgierig naar het boek? De inhoudsopgave, hoofdstuk 1 en enkele cases staan online en kun je hier bekijken: www.bouwenaaneensterkwerkgeversmerk.nl.