Aan de slag met e-mail-marketing in de bouw? 6 snelle tips

Aan de slag met e-mailmarketing in de bouw? 6 snelle tipsSocial media groeien weliswaar explosief, maar e-mail is nog steeds het meest gebruikte middel om online te delen. E-mail is daarnaast een prachtig middel om (potentiële) klanten of opdrachtgevers kennis en informatie te sturen die op hun persoonlijke wensen en behoeften is afgestemd.

Wat zijn nu de basics als het gaat om e-mailmarketing? In dit blog 6 snelle tips.

1. Stem je e-mail af op de ontvanger, maak het persoonlijk
We ontvangen dagelijks tal van nieuwsbrieven en het is zeker niet eenvoudig daarin op te vallen. Om ervoor te zorgen dat nu juist jouw nieuwsbrief gelezen wordt. Basisvoorwaarde is in ieder geval: maak het persoonlijk. Persoonlijk de zin dat je de ontvanger uiteraard in de aanhef met zijn eigen naam aanspreekt (in plaats van: beste ontvanger), maar zeker ook persoonlijk in de zin dat de inhoud echt inspeelt op de behoefte van de ontvanger.

Stel: een leverancier van schildermaterialen levert bij elke schuurmachine een formulier waarop de afnemers hun gegevens kunnen invullen om in ruil daarvoor korting te krijgen bij de aanschaf van verf. Het is dan niet handig om die afnemers vervolgens iedere vier weken een mail te sturen met aanbiedingen van schuurmachines. Die hebben ze immers net gekocht en het is maar de vraag of ze er nog meer nodig hebben.

Wel zou het klantvriendelijk zijn om ze een welkomstmail te sturen met dank voor de aankoop en hen er op wijzen dat ze, als dat nodig is, kunnen mailen of bellen met de helpdesk. Je zou dan gelijk kunnen vragen of ze de schuurmachine voor particulier of professioneel gebruik gekocht hebben.

Vervolgens zou je nieuwsbrieven op maat kunnen sturen. Voor de particulieren met (ver)bouwtips en bijvoorbeeld klussen die in die tijd van het jaar goed gedaan kunnen worden. Voor professionele klanten zou je juist meer kunnen schrijven over het onderhoud van de machine en de voordelen van het efficiënt inrichten van je bus.

2. Besteed aandacht aan je onderwerpregel
Waarschijnlijk het belangrijkste voor succesvolle e-mailmarketing is de onderwerpregel. Is die niet goed, dan wordt je mail waarschijnlijk niet eens geopend. Bovendien kan de onderwerpregel reden zijn mail aan te duiden als spam.

Het bedenken van de onderwerpregel is vaak de laatste stap bij het versturen van een nieuwsbrief. Als er nog maar weinig tijd is. Beter is het om dat om te draaien. Zo blijf je focussen op je doelstelling en denk je vanuit de ontvanger.

Je hebt maximaal vijftig letters om een boodschap te formuleren die de aandacht afdwingt en de ontvangers overhaalt het bericht te openen. Zorg uiteraard wel dat het overeenkomt met de inhoud van je mail, zodat mensen ook een volgende keer je e-mails openen. Misleidende onderwerpregels werken uiteindelijk alleen maar tegen je, omdat je ergernis oproept bij je ontvangers.

3. Voeg waarde toe
Uiteraard is het belangrijk veel aandacht te besteden aan de inhoud van de e-mail. Houd daarbij je doel goed voor ogen en begin met de kern, het belangrijkste. Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Verplaats je in de lezer en stel jezelf namens de lezer de vraag: wat heb ik eraan?

Houd dus niet alleen je eigen doelstelling, maar vooral ook de interesses van de ontvangers in de gaten. Anders beland je onherroepelijk in de deletebox.

4. Zorg dat je consistent bent
Wees niet te bang om iets nieuws te proberen. Altijd dezelfde content, beelden en aanbiedingen leiden ertoe dat je mail slechter wordt gelezen. Wees tegelijkertijd ook niet te inconsequent. Het is fijn als de mail herkenbaar is en niet iedere keer compleet anders. Dat geldt zeker voor nieuwsbrieven.

Houd ook de regelmaat erin. Niet de ene maand niets mailen en de andere maand heel veel. Daarmee loop je het risico op uitschrijvingen. Verstuur je nieuwsbrief op een vaste dag en een vast tijdstip. Zoek daarbij uit wanneer de kans het grootst is dat hij gelezen wordt.

Algemeen geldt: bedrijven (b-to-b) kunnen het beste worden gemaild op dinsdag of donderdag rond 10.00 uur of na de lunch, rond 14.00 uur. Consumenten (b-to-c) kunnen het beste ’s avonds of in het weekend worden gemaild. Dan zijn zij immers veelal thuis en kunnen zij overleggen met hun partner.

5. Test
Bij het uitsturen van je e-mails wil je graag weten welke inhoud, vormgeving en titels de meeste respons genereren bij je doelgroep. Testen is dus van groot belang bij het verbeteren van je effect.

Er zijn verschillende testmethodes om de effectiviteit te meten, afhankelijk van de software waarmee je werkt. De meest voorkomende testmethode is de split-run test, waarbij je twee verschillende versies van je mail verstuurt naar een beperkte doelgroepselectie.

Hanteer bij het testen adresgroepen die groot genoeg zijn om statistisch representatieve resultaten te genereren. Test ook altijd of de e-mail er goed uitziet in verschillende programma’s. Apple Mail bijvoorbeeld, toont plaatjes wel direct, maar Outlook doet dit doorgaans niet.

Analyseer het klikgedrag en gebruik die kennis in de nieuwe mailcampagnes. Aan de hand van de resultaten kun je de e-mail verder optimaliseren en mogelijk een andere testvariabele opnemen in je volgende mail om te kijken wat hierbij weer het beste resultaat oplevert.

6. Maak je e-mail responsive (leesbaar op desktop, mobiel en tablet)
Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van e-mailmarketing is de wijze waarop e-mails tegenwoordig worden gelezen. De sterke opkomst van smartphones en tablets zorgt ervoor dat ontvangers elk moment van de dag hun inbox bekijken. In de wachtkamer, op het vliegveld, in de bus, allemaal momenten dat je de ontvanger met een interessant aanbod kunt aanspreken.

Zorg er daarom voor dat je e-mail ook goed te lezen is op een klein mobiel scherm. Probeer te voorkomen dat de ontvanger veel moet scrollen en daardoor afhaakt. Gebruik korte zinnen en zorg ervoor dat je een mobiele versie hebt van je website waarnaar je vanuit je e-mail verwijst.