‘Geweldig aan social media in de bouw? De mogelijkheid om kennis te delen’

Logo Bouwteets

In de kerstvakantie van 2010 las Niels van Doorn, projectmanager bij Mulder Obdam Ontwikkeling BV, een artikel over het weinige enthousiasme waarmee bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector social media adopteren. Zijn eigen interesse in social media was toen al groot en hij besloot spontaan een website in elkaar te klussen over social media in de bouw. Nu, een half jaar later, trekt bouwtweets.nl ruim 600 bezoekers per dag en wordt het bijbehorende Twitter account gevolgd door 1.600 tweeps. Een ongekend succes en de groei is er nog lang niet uit.

“Ik ben al vrij lang actief op social media en als er iets is wat ik er geweldig aan vind, dan is het de mogelijkheid om kennis te delen. Via social media kun je de buitenwereld laten weten waar je mee bezig bent, maar je kunt ook kennis delen, vragen stellen, wijzer worden en anderen wijzer maken.”

“Toen ik las dat de bouw nog weinig doet met social media besloot ik een platform op te richten met allerlei informatie over social media, speciaal voor de bouw.”

Groot succes
Van Doorn is blij met het succes. “De reacties vanuit de markt zijn zo positief. Dat heeft me echt geïnspireerd om het verder uit te bouwen en er nog meer mee te doen.”


Bouwtweets bestaat inmiddels uit een weblog, een twitter account, een discussiegroep op LinkedIn en een eigen pagina op Facebook. Via Bouwtweets.nl wil Van Doorn de bouwwereld kennis laten maken met de mogelijkheden van Twitter en andere social media.

Op de website kun je zien wat er allemaal op dat moment over de ‘bouw’ wordt getweet. Daarnaast kun je op de website het laatste nieuws lezen over social media en worden regelmatig artikelen geplaatst met tips voor organisaties die aan de slag zijn of willen met social media.

Duizenden ontvangers
Van Doorn is wel druk met het managen van al deze accounts, die hij ook allemaal buiten zijn werkuren om bij houdt. Hij werkt vooral ’s avonds, op zijn Ipad of achter zijn Imac. Input voor zijn weblog krijgt hij onder andere van een aantal externe auteurs waar hij contacten mee heeft.

Als het artikel is gepost verstuurt hij er een tweet over, verschijnt het in zijn update op LinkedIn, plaatst hij het artikel in verschillende discussiegroepen op LinkedIn en voegt hij de link naar het artikel met een omschrijving toe aan zijn pagina op Facebook.

Op die manier bereikt hij duizenden mensen die het artikel lezen, erop reageren of het zelf ook weer aanraden door de link door te sturen via Twitter, Facebook. LinkedIn of Hyves.

Bouwtweets op Twitter

Veel slapende accounts
Van Doorn heeft er inmiddels naam mee gemaakt in de sector, met zijn social media initiatief. Het komt regelmatig voor dat hij wordt gevraagd voor presentaties, al dan in een kleine setting bij een collega bedrijf of in een grotere setting tijdens een bijeenkomst.

“Social media winnen aan terrein in de bouwsector, maar echt voet aan de grond hebben ze nog niet. Veel bedrijven maken een account aan, maar daar blijft het dan ook bij. Het barst op social media echt van de slapende accounts. Dat komt denk ik toch door dat traditionele karakter van de bouw. Veel bedrijven willen het wel, maar de vraag is of de directie er ook achter staat. Als dat niet het geval is wordt het geen succes.”

Social media vooral ook leuk
Het nut van social media is voor Van Doorn duidelijk. Als projectmanager bij Mulder Obdam weet hij: “Onze doelgroep zit op social media dus daar moeten wij ook zijn, dan weten onze kopers ons te vinden.” En privé ziet hij er ook zeker het nut van in.

“Social media zijn vooral ook leuk. Via Facebook en Hyves houd ik contact met klasgenoten van vroeger, via LinkedIn met studiegenoten, zakenrelaties en oud-collega’s.” En Twitter? “Natuurlijk wordt er een heleboel onzin gepost. Maar mensen die je niet interessant vind volg je gewoon niet. Berichtjes over dat iemand laat naar bed is gegaan interesseren me niet, daar lees ik dus gewoon overheen.”

Van Doorn is ervan overtuigd dat social media blijven. “De eerste keer dat ik een Twitteraccount aanmaakte dacht ik ook ‘wat moet ik ermee’. Nu kan ik het niet meer wegdenken uit mijn dagelijkse leven.”