6 tips om LinkedIn effectief in te zetten voor je bedrijf

6 tips om LinkedIn effectief in te zetten voor je bedrijf

Van alle sociale media is er geen medium dat al zo lang zo’n stabiele groei laat zien als LinkedIn. Het specifieke zakelijke karakter wordt daarbij veelal als de grote kracht genoemd. Ruim 60% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een account en de bouw-, installatie- en vastgoedsector is zonder twijfel ook zeer goed vertegenwoordigd op LinkedIn. Hoe kun je LinkedIn effectief inzetten voor jouw bedrijf? In dit artikel 6 tips.

Om te beginnen eerst even iets over de kracht van LinkedIn. Bij LinkedIn draait het om drie dingen:

  • 1ste graads netwerk: iedereen die rechtstreeks met je verbonden is.
  • 2de graads netwerk: iedereen die verbonden is met iemand uit je 1ste graads netwerk, dus geen rechtstreekse verbinding.
  • 3de graads netwerk: iedereen die verbonden is met iemand uit je 2de graads netwerk.

6 tips om LinkedIn effectief in te zetten voor je bedrijf | De kracht van LinkedInDe kracht van LinkedIn
Stel: je hebt 400 connecties in je 1ste graadsnetwerk. Je kunt deze 400 mensen eenvoudig om advies of informatie vragen, zij kennen jou ook.

Deze 400 mensen in jouw netwerk hebben zelf ook een netwerk op LinkedIn. Er bestaat ongetwijfeld wat overlap, bijvoorbeeld omdat je beiden gelinkt bent met een collega. Maar als er 50% overlap is, dan heb je via hen nog steeds in potentie toegang tot 400×200 = 80.000 mensen. Dit zijn 80.000 mensen die je vrij gemakkelijk bereikt en kunt vragen om hulp of informatie.

En dan hebben we het nog niet eens over het 3de graads netwerk, dat je met enige moeite ook nog kunt bereiken.

Hoe kun je deze kracht van LinkedIn nu optimaal gebruiken voor jouw bedrijf?

1. Ondersteun medewerkers om hun profiel professioneel in te richten
Met zoveel kansen om nieuwe contacten op te doen, relaties te verstevigen en je naamsbekendheid te vergroten, zou je wel gek zijn om niet even de moeite te nemen om je profiel professioneel in te richten. Ondersteun daar waar nodig ook je medewerkers of collega’s hierin. Het is vaak even een investering in tijd om een profiel goed te vullen, maar als het dan staat, dan staat het ook. Een paar tips:

  • Zorg voor een professionele foto
  • Gebruik relevante woorden (woorden waarop je gevonden wilt worden) in je headline (functieomschrijving onder je naam) en summary
  • Vul je contactinformatie in
  • Claim je eigen url in je profiel (gebruik waar mogelijk voor- en achternaam, zonder spaties en hoofdletters)
  • Voeg je websites toe aan je profiel
  • Besteed aandacht een goede summary (samenvatting)
  • Maak in je persoonlijke profiel een koppeling met de bedrijfspagina

Tips voor LinkedIn in de bouw- en installatiebranche2. Stimuleer medewerkers om kennis te delen via updates
Een update die je plaatst op LinkedIn en die je connecties delen of interessant vinden (liken) kan heel veel mensen bereiken. Deze update wordt dan immers ook zichtbaar in de tijdlijn van de connecties van jouw connecties.

Deel kennis en interessant nieuws uit de branche dat relevant is voor je volgers. Extra tip: onderzoek heeft al vaker uitgewezen dat updates met beeld beter worden bekeken dan updates zonder beeld. Plaats dan ook altijd een plaatje bij je update, dat trekt de aandacht in de tijdlijn van je volgers.

 3. Zorg voor een actieve bedrijfspagina
Er zijn nog steeds bedrijven die geen (actieve) bedrijfspagina hebben op LinkedIn. Een gemiste kans. Een bedrijfspagina (Company Page) biedt je de mogelijkheid om nieuwsberichten en activiteiten te delen, updates van projecten te laten zien, producten en diensten te presenteren, vacatures te plaatsen of artikelen van je website of blog door te plaatsen.

Gebruikers van LinkedIn, zoals klanten, relaties en medewerkers, kunnen je bedrijfspagina volgen en op je updates reageren, ze delen of liken. Zo blijven ze makkelijker op de hoogte van je bedrijfsactiviteiten. Een goed ingerichte bedrijfspagina zorgt ook voor een goede ranking in Google.

4. Profileer jezelf en je bedrijf door kennis te delen via LinkedIn Posts
Alweer enige tijd terug lanceerde LinkedIn de LinkedIn Posts (artikelen), een blogfunctie binnen LinkedIn (gekoppeld aan de persoonlijke profielen). Het mooie aan deze blog-functie: je kunt er veel meer in kwijt dat in een enkele update en al je volgers ontvangen een melding als je een nieuw blog hebt geplaatst. Blogs komen daardoor meer onder de aandacht dan een update.

Zet de LinkedIn Posts niet in voor commerciële boodschappen, maar deel kennis en informatie waar je veel verstand van hebt en die relevant is voor je volgers. Waardevolle informatie wordt gewaardeerd en waarde toevoegen voor je netwerk is goed voor je naamsbekendheid en imago.

5. Doe kennis op of deel kennis in LinkedIn groepen
Alleen al voor de bouw-, installatie- en vastgoedprofessional zijn er ruim 1.500 LinkedIn groepen. Met behulp van die groepen kun je je kennis bijspijkeren, nieuwtjes vergaren, tips verkrijgen, vragen stellen, vragen beantwoorden, je expertise tonen, je naamsbekendheid vergroten en nieuwe contacten maken. Groepen geven je direct toegang tot mensen die niet in je 1ste, 2de of 3de graads netwerk zitten. Je kunt deze mensen in groepen wel benaderen, waar dat via alleen je profiel niet kan.

6. Gebruik LinkedIn om nieuwe medewerkers te vinden
Het zakelijke karakter van LinkedIn maakt het een heel geschikt medium voor het werven van nieuwe medewerkers. Natuurlijk deel je je vacatures via je bedrijfspagina op LinkedIn en vraag je je medewerkers om vacatures te delen via hun persoonlijke profielen. Plaats de vacature daarnaast in relevante groepen, daar is een speciale omgeving voor (Jobs). Je kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie van LinkedIn. Heb je een geschikt profiel gevonden, dan kun je om een connectie vragen om diegene te benaderen. Dat gaat het gemakkelijkst via een groep waar je beiden lid van bent.

Op het moment van schrijven van dit artikel is al bekend dat LinkedIn gaat veranderen. Hoe en wat precies, daar is echter nog niet heel veel duidelijkheid over. Wat ik wel weet is dat de uitstraling zal veranderen en functies verdwijnen of juist terugkomen. Voor zover bekend blijven de basis-functies van LinkedIn, zoals beschreven in dit artikel, grotendeels intact. De zoekfunctie zou gaan verdwijnen, zo heb ik begrepen, maar helemaal zeker is dat op dit moment nog niet.