Over mij

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help bedrijven om beter vindbaar te worden voor potentiële klanten en langdurige en Ingesijpkens.nl | (online) communicatie voor de bouw (fotografie: Rhalda Jansen)waardevolle relaties met ze op te bouwen. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie.

Inge Sijpkens (online) communicatie voor de bouw | Foto: © Rhalda JansenWaarom de bouw?

Dat ik uitsluitend voor de bouw,- installatie- en vastgoedsector werk is niet voor niets. De belangrijkste reden is dat ik twee zoons heb en helemaal de blits kan maken als we weer eens drie uur bij een bouwplaats staan te kijken. Ik weet namelijk best wel wat te vertellen over wat er op die bouwplaats gebeurt. En dat is cool.

Maar even serieus 😉 (ik werkte namelijk al bij een architectenbureau voor de geboorte van onze eerste zoon). Deze sector is fantastisch om de hele simpele reden dat het echt is. In deze wereld van geld, aandelen, hedge funds en al dat ‘fictieve’ geld dat maar over en weer wordt getennist is het heerlijk om te werken voor een branche die echte dingen maakt.

Die huizen bouwt waarin kinderen geboren worden en opgroeien, waarin samen wordt gegeten en geslapen, waarin we oud worden, ons veilig voelen. Die wegen maakt die ons van A naar B brengen en die veilig zijn, of het nu regent of hagelt of de zon schijnt. Die kantoren renoveert, zodat ze weer helemaal voldoen aan de eisen van nu en de toekomst. Die de wereld duurzamer kan maken, veiliger en fijner om in te wonen. Kortom: een prachtige branche om voor te werken.

Wat is je onderscheidend vermogen?

Maar jeetje, wat valt er nog een wereld te winnen in het goed overbrengen van dat verhaal. Er is zo weinig aandacht voor marketing en communicatie in de bouw! Dat was lange tijd niet zo heel erg. Er was zoveel groei en daarmee zoveel vraag naar huizen, wegen, kantoren en noem maar op, dat marketing niet echt nodig was.

Dat is nu totaal anders. De concurrentie is groter en groeit. Je moet nu echt heel duidelijk kunnen maken aan je potentiële klant waarin jij je onderscheidt als bedrijf. Waarom jij beter bent dan de rest en die klant met jou in zee moet gaan en niet met een van al die andere bedrijven. Helemaal omdat de klant door internet en social media in control is.

Focus op contentmarketing

Als je mijn blogs kent (en misschien ook mijn boek) dan weet je dat ik de ontwikkelingen rondom internet en social media al jaren met heel veel interesse volg. Die interesse begon in 2007. Ik volgde toen een postacademische communicatieopleiding en besloot deze af te ronden met een onderzoek naar imagoschade door online communicatie.

Toen ontstond die schade voornamelijk door negatieve berichtgeving op weblogs. Nu, met de komst van Facebook, Twitter, YouTube en Instagram, vind ik het onderwerp alleen nog maar interessanter om te bestuderen. Helemaal omdat die angst voor imagoschade weliswaar nog steeds groot is, maar de nadruk veel meer is komen te liggen op interactie en relaties en hoe je als bedrijf je menselijke kant, je gezicht, kunt laten zien. En ook niet geheel onbelangrijk: hoe je internet en social media extra in je voordeel kunt laten laten werken door mond-tot-mondreclame te stimuleren. Door hele goede service te verlenen en relevant te zijn en te blijven door waardevolle kennis en tips te delen.

Ik heb me de afgelopen jaren daarom gespecialiseerd in online communicatie. Dat wil zeggen, alles wat te maken heeft met websites, weblogs en social media. Door middel van advies, workshops, trainingen en tekstschrijven help ik organisaties om een heldere, onderscheidende boodschap te communiceren, het gezicht van het bedrijf te laten zien, kennis en verhalen te delen en nog veel meer. Zodat ze beter gevonden worden door potentiële klanten en langduriger en waardevolle relaties met ze kunnen opbouwen.

Van weerstand naar transparant over social media in de bouwBoek Online marketing in de bouw installatie en vastgoedSchrijven, schrijven, schrijven

In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek ‘Van Weerstand naar Transparant; over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector’. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk ‘Online marketing in de bouw’. Schrijven is mijn passie, dat staat vast. Het kost me (meestal) weinig moeite en ik vind het een heerlijk gevoel als ik dat wat ik wil zeggen ook helder op papier krijg.

Ik weet dat lang niet iedereen schrijven leuk vindt en dat het ook lang niet iedereen goed lukt. Hoe geweldig is het dus, als ik dat dan voor anderen mag doen! Bloggen, webteksten, brochureteksten, persberichten, nieuwsbrieven. Kom maar door, ik help je graag!

Met mooie praatjes red je het niet meer

Nog een laatste ‘noot’: sinds ik communicatie studeerde vind ik al dat corporate communicatie regelmatig veel te ingewikkeld wordt gemaakt. Ik geloof: communicatie is communicatie. Of dat nu is van mens tot mens, van organisatie tot organisatie of van organisatie tot mens. Een klik ontstaat als je elkaar begrijpt, als je dezelfde ‘taal’ spreekt en als er sprake is van wederzijds respect. Dat betekent ook dat je elkaar de ruimte biedt om dichtbij jezelf te blijven. Mensen én organisaties die zich anders voordoen dan ze zijn, zijn uiteindelijk minder geloofwaardig en minder sympathiek.

Het mooie is, door de ontwikkelingen rondom internet en social media wordt communicatie ook letterlijk steeds persoonlijker. Door toenemende (informele) één-op-één communicatie via social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, is het voor organisaties meer dan ooit van belang om authentiek te zijn en te blijven. Om te communiceren zoals ze praten en te doen wat ze zeggen. Mooie praatjes en marketing als window dressing verliezen aan effectiviteit. Daar prikken we als consument, klant, of opdrachtgever tegenwoordig zo doorheen!

Meer weten of een afspraak maken?

Of bel direct: 06-18681164

Send this to friend