Zakelijk bloggen in de bouw: 8 stappen naar een corporate weblog dat staat

tagcloud corporate blogging hoe doe je datSteeds meer organisaties starten een zakelijk weblog. Ook in de bouw-, installatie- en vastgoedsector blijft het aantal blogs groeien. Dat is niet voor niets.

Met een weblog kun je je als organisatie onder meer:

  • Onderscheiden van de concurrent
  • Helder profileren
  • Beter en frequenter contact onderhouden met klanten en andere relaties
  • Je (werkgevers)imago verbeteren
  • Kennis verder ontwikkelen en/of co-creëren
  • Beter online vindbaar zijn
  • Een groter bereik realiseren

Maar waar te beginnen? Want dat klinkt natuurlijk allemaal mooi, maar het kost ook tijd. Toch?

Klopt, het bijhouden van een weblog kost tijd. Maar met een goede taakverdeling binnen de organisatie, een helder plan en een duidelijke planning kun je die tijd heel efficiënt besteden. En haal je er al heel snel meer uit dan je erin stopt.

In dit artikel 8 stappen naar een zakelijk weblog dat staat.

corporate blogging zo doe je datStap 1: Kies een onderwerp
Bepaal helder wie en wat je wilt bereiken met je blog. Ga je het inzetten als HR-instrument, waarbij je medewerkers aan het woord laat over hun werk? Om toekomstige medewerkers een goed beeld te geven van de organisatie en de beschikbare functies? Dan is de focus van je blog anders dan wanneer je inzet op issuemanagement of kennisdeling en/of co-creatie.

Bedenk waar je doelgroep meer van wil weten en waar je als organisatie bekend om wilt zijn. Focus op een onderwerp waar veel behoefte aan is, maar nog weinig over wordt gepubliceerd. Er is al heel veel informatie online. Kies bij dat geselecteerde onderwerp vervolgens een passende titel voor je blog, die voor je lezers herkenbaar is. Houd daarbij ook rekening met relevante zoekwoorden, zeker als je blog een eigen domeinnaam krijgt.

corporate blogging zo doe je datStap 2: Formuleer richtlijnen
Als je focus helder is, zet dat dan op papier voor de mensen die gaan bloggen. Welke onderwerpen passen wel op jullie blog en welke niet? Wat is done en wat is not done? En natuurlijk kan het geen kwaad in je richtlijnen ook een schrijfwijzer op te nemen, waarin je je bloggers tips geeft voor effectieve online teksten.

Bedenk wel dat het op social media gaat om interactie, om de relaties die je aangaat met je contacten, je lezers. Het gaat niet alleen over zenden. Daarnaast gaat het niet om de organisatie als geheel. Het gaat om de mensen uit je organisatie.

Geef je bloggers dan ook de vrijheid zichzelf te zijn, met hun eigen persoonlijkheid en hun eigen schrijfstijl. Daarmee laat je de veelzijdigheid zien van je organisatie en geef je je organisatie een eigen gezicht.

corporate blogging zo doe je datStap 3: Kies je bloggers en maak een planning
Stel een team samen van vaste bloggers om een start te maken. Selecteer daarbij medewerkers die graag schrijven en kennis van zaken hebben op het onderwerp van je blog.

Schrijven de mensen die kennis van zaken hebben allemaal liever niet? Dan kun je ervoor kiezen om interne redacteuren aan te wijzen. Zij kunnen de artikelen waar nodig bewerken of zelfs helemaal schrijven, bijvoorbeeld aan de hand van een interview met de collega die kennis van zaken heeft.

Bepaal ook hoe vaak en wanneer je nieuwe artikelen wilt plaatsen op je blog. Publiceer je eens in de 2 weken, elke week of meerdere keren per week? Wie levert wanneer wat aan, wie regelt bijpassend beeldmateriaal en wie is eindverantwoordelijke voor het daadwerkelijk online zetten van het artikel? Leg dat allemaal van tevoren vast in een heldere planning.

corporate blogging zo doe je datStap 4: Vermijd marketing en PR
Natuurlijk mag je op je blog reclame maken voor evenementen, diensten of producten. Maar dat kan nooit de hoofdzaak zijn. Daar heb je immers al je website voor.

Blijf daarom zoveel mogelijk weg van het ‘verkopen’ op je weblog. Voeg in plaats daarvan echte waarde toe. Door kennis te delen, je mening te geven en je visie weer te geven. En/of door af en toe een platform te bieden aan anderen om hun mening te geven. Zoals klanten, experts uit andere sectoren of een visionair.

corporate blogging zo doe je datStap 5: Promoot je blog en zorg dat het deelbaar is
Net als elk ander willekeurig product verkoopt een weblog zichzelf niet automatisch. Zonder promotie kan het heel moeilijk zijn een publiek op te bouwen. Geef er daarom publiciteit aan.

Stuur een persbericht, vermeld het in je nieuwsbrief en zet het op alle visitekaartjes. Neem het op in de e-mailhandtekeningen van je medewerkers en stimuleer iedereen binnen de organisatie om het te delen via social media.

Vermeld de social media accounts van je organisatie én van je bloggers ook heel prominent op je weblog. Zodat lezers je makkelijk kunnen volgen en op de hoogte blijven van nieuwe posts.

Heb je een nieuw artikel? Verwerk voor een goede vindbaarheid relevante zoekwoorden in de titel (en daarmee vaak automatisch url) en tekst van je blog. Deel het vervolgens via social media, vraag je lezers om hun mening en betrek je medewerkers er ook in. En zorg er uiteraard voor dat je lezers je artikelen kunnen delen door share buttons voor social media op te nemen onder elk artikel.

corporate blogging zo doe je dat

Stap 6: Wees niet bang voor kritiek
Wees niet bang voor kritiek, maar stel je blog open voor reacties. Zo weet je wat er wordt gezegd en kun je reageren.

Ben je er wel van bewust dat allerlei soorten reacties kunnen binnenkomen. Constructieve reacties, negatieve reacties en spam. Zorg dat je daarop bent voorbereid.

Bijvoorbeeld door een handleiding te maken voor je bloggers over hoe zij met die reacties om kunnen gaan. Op welke reacties ze vooral wel moeten reageren en welke reacties beter kunnen worden verwijderd (bijvoorbeeld als er scheldwoorden worden gebruikt).

Komen er negatieve reacties? Verwijder die dan niet! Vraag dan vooral in alle openheid aan je lezers waar zij het niet mee eens zijn. Hoe zij vinden dat het dan wel is. Het is een gouden kans om inzicht te krijgen in de mening en belevingswereld van je doelgroep.

corporate blogging zo doe je datStap 7: Monitor
Monitor wat er online over je organisatie en je weblog wordt gezegd en geschreven en door wie. Zo weet je wat er speelt en kun je reageren als dat nodig is.

Stel Google Alerts in voor de naam van je organisatie, de namen van je bloggers en relevante zoekwoorden. En maak zoekopdrachten aan in Tweetdeck of Hootsuite.

corporate blogging zo doe je datStap 8: Analyseer
Analyseer de bezoeken op je weblog via een analyse tool zoals Google Analytics. Hoeveel bezoekers trekt je weblog, welke artikelen worden het best gelezen en waar komen je lezers vandaan? Vinden ze je via Google, via verwijzingen van andere sites, via social media?

Wat kun je nu leren van het slechtst gelezen artikel? Was het onderwerp niet relevant genoeg voor de doelgroep, de titel niet pakkend genoeg of heb je het niet genoeg gepromoot?

Wat kun je leren van je best gelezen artikel? Is die blogger heel populair, sluit het onderwerp goed aan op de behoefte van je lezers, is er slim gebruik gemaakt van relevante zoekwoorden in de titel en de tekst?

Gebruik de gegevens uit Google Analytics om je weblog te verbeteren. Zo word je er langzaam steeds handiger in en bouw je gestaag aan meer naamsbekendheid, een groter onderscheidend vermogen en een steeds diepgaandere relatie met je doelgroep.

Inspiratie voor dit artikel vond ik onder meer in 10 Tips for Corporate Blogging van Erica Swallow.