Blog

Terug naar Blog

Website optimalisatie: 2 boeken die je moet lezen als je meer wilt weten

Momenteel schrijf ik samen met Marjet Rutten het boek ‘Van weerstand naar transparant; over het nut en het gebruik van internet en social media in de
bouw-, installatie- en vastgoedsector’

Het boek gaat in op alle aspecten van het gebruik van social media in de bouw, zoals websites en website optimalisatie, Linkedin, Twitter, Facebook, etc. Hoe kun je dergelijke communicatiemiddelen succesvol inzetten en wat kunnen we leren van de successen van anderen?

Bijblijven
Nu ben ik op het gebied van website optimalisatie getraind en ik adviseer mijn opdrachtgevers op dit vlak (tekstueel overigens, niet technisch). Ik zie het dus ook als mijn taak om bij te blijven. De ontwikkelingen gaan razendsnel en Google komt regelmatig met updates.

Twitter is wat dat betreft echt een uitkomst. Ik volg behoorlijk wat experts en gegarandeerd dat zij het nieuwste nieuws verspreiden en links doorsturen naar interessante artikelen met tips & tricks.

Twee boektips
Maar er zijn ook twee boeken die ik iedereen aan kan raden die meer wil weten over dit onderwerp. Boeken die je gewoon eens in de zoveel tijd moet lezen. Dus niet een keer, maar later nog een keer en nog een keer.

50 Ways To Make Google Love Your Website’50 ways to make Google love your website’
Het eerste boek is ’50 ways to make Google love your website’ van Steve Johnston en Liam McGee. De auteurs zijn beiden specialist op het gebied van website optimalisatie.

Het boek leest heerlijk doordat het:

1: Gestructureerd is opgezet

  • Elk hoofdstuk wordt samengevat aan de hand van de ‘ways’ die aan de orde zijn gekomen om ervoor te zorgen dat Google van je website gaat houden.
  • Het boek is opgebouwd op basis van ‘The Tripod of Love’: Visibility, Relevance en Reputation.
  • Alle tips & tricks worden uitgelegd aan de hand van een en dezelfde case, namelijk het fictieve Bob’s Goldfish Emporium. Je volgt Bob stap voor stap vanaf de start van de online aanwezigheid van zijn bedrijf. Bij het selecteren van zijn relevante zoekwoorden, het vinden van een goede url, het creëren van content, het opzetten en vullen van zijn website en het uitbouwen van zijn linkbuilding.

2: Met humor is geschreven
“We made up Bob. If your name is Bob, and you do own a Goldfish Emporium, apologies for the bizarre coincidence. We couldn’t find you on Google. On the plus side, you’re about to read a chapter that’s very relevant to your business.”

Website OptimizationWebsite Optimization
Het tweede boek is ‘Website Optimization; Speed, Search Engine & Conversion Rate Secrets’ van Andrew B. King. De schrijver is directeur van Website Optimization, LLC, dat gevestigd is in Michigan, VS.

Dit is een totaal ander boek dan het eerst beschreven boek. Daar waar je ’50 ways to make Google love your website’ mee zou kunnen nemen op vakantie is ‘Website Optimization’ meer een studieboek.

Grafieken, tabellen en html codes
Het kan ook wat ontmoedigend zijn als je het in de winkel doorbladert. De vele grafieken, tabellen en html codes geven het boek niet de uitstraling dat je het even makkelijk doorleest. Niets is echter minder waar.

Veel voorbeelden uit de praktijk
Ook King maakt veelvuldig gebruik van voorbeelden, maar dan voorbeelden uit zijn eigen praktijk. Die voorbeelden maken zijn ‘theorie’ heel toepasbaar. Je kunt je direct een voorstelling maken van hoe je het beschrevene zelf in de praktijk kunt toepassen. En dit boek vormt een prachtige aanvulling op ’50 ways to make Google love your website’.

Ik zou zeggen, veel leesplezier en als je nog andere goede boektips hebt dan ontvang ik ze graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend