Waarom internet en social media zakelijk inzetten? Vijf keer antwoord.

social media geen hypeSocial media een hype? Die gedachte is allang verleden tijd. Het gaat immers niet om het medium Twitter of het platform Facebook. Die bestaan over vijf jaar inderdaad misschien niet meer.

Het gaat om een grotere ontwikkeling, waarbij openheid, samenwerking, kennisdeling en co-creatie centraal staan.

Daarom voor iedereen die online nog niet heel actief is, vijf keer antwoord op de vraag: Waarom internet en social media?

1. Omdat je met internet en social media naamsbekendheid op kunt bouwen en je imago kunt bewaken.
Laat van je horen. Laat zien wat je weet en kan en hoe je dat gebruikt om anderen te helpen. Op Twitter, via je weblog, door filmpjes te plaatsen op YouTube of door mee te discussiëren op LinkedIn. Daarmee bouw je naamsbekendheid op en werk je aan je reputatie.

Wees niet bang voor negatieve reacties. Want of je nu wel of niet zelf actief bent op social media, er wordt over je gepraat. Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat je weet wat er wordt gezegd en dat je mee kunt praten.

Positieve tweet: naamsbekendheidLaat anderen over je vertellen. Doe je het goed, heb je tevreden klanten, dan zal dat je helpen meer nieuwe klanten te krijgen.

En doe je het niet goed? Heb je ontevreden klanten? Vraag dan vooral wat je niet goed doet. Wat er beter kan. En verbeter jezelf. Het is een gouden kans.

2. Omdat je met internet en social media heel veel kennis op kunt doen.
Wil je je vakkennis verder ontwikkelen? Zoek naar vakgerelateerde blogs en Twitteraars en ga ze volgen. Je blijft up-to-date en voor je het weet heb je meer kennis tot je genomen dan een betaalde cursus of training je bij had kunnen brengen.

Heb je een vakgerelateerd probleem of een vraag? Stel ‘m in een discussiegroep op LinkedIn. Vakgenoten (ook concurrenten!) geven antwoord en helpen je verder.

Woont jouw ‘goeroe’ aan de andere kant van de wereld en moest je voorheen een tien uur durende vlucht boeken om hem of haar te zien spreken? Niet meer nodig. Er staat vast wel een filmpje op YouTube (of een presentatie op SlideShare). En je krijgt van YouTube direct suggesties welke filmpjes nog meer interessant voor je zouden kunnen zijn.

3. Omdat je met internet en social media kunt netwerken en nieuwe klanten kunt werven.
Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat persoonlijke aanbevelingen en online beoordelingen wereldwijd de meest vertrouwde vormen van adverteren zijn.

Wie kent er een goede aannemer?De verhoudingen zijn daarbij duidelijk. Het aantal mensen dat gelooft in reclame ligt onder de 5%, terwijl ruim driekwart gelooft in de mening van anderen. Ruim 80% van de consumenten en ruim 90% van de bedrijven baseren hun keus op aanbevelingen van anderen.

De beste manier om zakelijk succes te boeken? Tevreden klanten, want zij zeggen het voort… via Twitter, LinkedIn, Facebook, Foursquare…

Maar let op de valkuil! Social media gaan over interactie, dialoog. Met alleen maar zenden kom je er niet. Deel, doe mee en ga relaties aan. Vraag om reacties en reageer zelf ook.

4. Omdat je met internet en social media (in co-creatie) producten en diensten kunt ontwikkelen of verbeteren.
‘Maken social media ons nou socialer of asocialer’ is een vraag die ik vaak tegenkom online. Social media zouden ons asocialer maken, omdat het ons steeds meer ontbreekt aan ‘live’ menselijk contact. We zouden alleen nog maar met onze neus in onze smartphones zitten.

Onzin, vind ik. Natuurlijk moet je een goede balans zien te vinden en je offline leven prioriteit blijven geven. Maar als er wat mij betreft iets duidelijk is geworden met de komst van social media, dan is het wel dat mensen elkaar heel graag willen helpen.

Bij het vinden van een antwoord op een vraag, met doorverwijzingen naar nuttige informatie of door mee te denken over de ontwikkeling of verbetering van producten en diensten.

Noem het crowdsourcing, open innovatie of wat dan ook, maar gebruik vooral de kennis van bekenden en onbekenden om het beter te doen. Door je producten en diensten te verbeteren of zelfs door geheel nieuwe producten te ontwikkelen.

‘Vroeger’ investeerden we enorm in ingewikkelde klanttevredenheidsonderzoeken, nu ontvang je de reacties uit de markt – gevraagd en ongevraagd – zomaar ‘plop’ in je inbox, op je website of in je timeline. Mooier kan eigenlijk niet.

5. Omdat je met internet en social media veel makkelijker gericht personeel kunt werven.
Social media geven je als organisatie de mogelijkheid om tegen lage kosten heel gericht personeel te werven. Daarnaast kun je het gezicht van je organisatie laten zien en al interactie hebben voordat er überhaupt sprake is van een eerste sollicitatiegesprek.

Op LinkedIn vind je uitgebreide CV’s en kun je met een vacatureplaatsing in een specifieke discussiegroep gericht adverteren.

Met behulp van Twitter kun je je bereik vergroten, nieuwe doelgroepen aanboren of de hulp van anderen inroepen.

Met een weblog kun je je vindbaarheid vergroten en je kunt er meer op kwijt dan in een vacature. Op YouTube kun je filmpjes plaatsen. Een interview met een toekomstig collega bijvoorbeeld, of een rondleiding over de werkvloer.

Waarom internet en social media zakelijk inzetten… is dat nu nog een vraag?