Blog

Terug naar Blog

Vine: helemaal hot en happening. Kunnen we daar in de bouw ook iets mee?

Vine in de bouw installatie en vastgoed24 januari introduceerde Twitter Vine, een mobiele service waarmee je hele korte video’s kunt maken die direct worden geïntegreerd in je tweet.

Binnen no-time was Vine trending topic en in een paar uur waren er alleen al in Nederland honderden Vine-video’s getweet.

Twitter zegt zelf dat de lengte van de video’s (6 seconden) inspireert om creatief te zijn. Net als tweets, waarin je enkel 140 tekens hebt en je je woorden dus heel zorgvuldig moet kiezen. Op het blog van Vine wordt zelfs gesproken van een ‘new art form’. Er zijn inderdaad al prachtige creatieve filmpjes gemaakt.

Wat is het nu precies, dat Vine? En kunnen we er in de bouw iets mee?

Wat is Vine
Vine is een app (vooralsnog alleen voor de iPhone en iPad) waarmee je eenvoudig korte video’s kunt maken. Je kunt de video’s direct delen via Twitter (en dat worden dan natuurlijk Twideo’s genoemd), maar ook binnen Vine met andere Vine-gebruikers.

Hoe werkt Vine
Met Vine kun je binnen 6 seconden meerdere stukjes film opnemen die vervolgens worden samengevoegd tot 1 video. Zolang je je vinger op het scherm houdt neem je op. Zodra je je vinger eraf haalt stopt de opname. Heel simpel dus. Kijkers kunnen bepalen of ze de video willen zien met of zonder geluid. De video’s worden steeds in een loop herhaald.

Kun je Vine ook zakelijk gebruiken?
Eerder schreef ik al in artikelen over Pinterest en Instagram dat communiceren via beeld steeds belangrijker wordt. We raken meer en meer visueel ingesteld.

Zeker de jongere generatie is in toenemende mate gewend om informatie tot zich te nemen aan de hand van beelden in plaats van tekst. Video inzetten in je marketing en communicatie kan daarom bijzonder goed voor je werken.

6 seconden is echter wel heel erg kort. En daarmee ontstaat direct de grote uitdaging, precies zoals Twitter dat zelf ook al aangeeft. Je moet creatief zijn.

Tegelijkertijd: het is een laagdrempelig en luchtig medium. We hebben het hier niet over professionele video’s die tot in perfectie moeten zijn afgewerkt. En je video wordt in een loop herhaald. Aan een pakkend begin dat toewerkt naar een spannend slot heb je dus ook niet zoveel. Je moet als kijker op elk moment kunnen instappen.

Een paar voorbeelden van mooi zakelijk gebruik:

    • Calvin Klein: tijdens de laatste Superbowl viel de stroom uit. Calvin Klein maakte er slim gebruik van.

  • Diabetes UK is een Britse liefdadigheidsinstelling die zich inzet voor diabetespatiënten. Het zet Vine in voor voorlichting en om mensen op een bijzondere manier te bedanken.

  • Rhein Zeitung: deze Duitse krant laat zien hoe de krant elke dag gemaakt wordt. Nou ja, op de ouderwetse manier dan.

  • McDonalds maakte een video over boter-kaas-en-eieren, maar dan met friet en vis.

Zijn er voorbeelden in de bouw?
Voorbeelden van het gebruik van Vine in de bouw-, installatie- en vastgoedsector zijn er nog niet bepaald in overvloed. Dat is ook niet verwonderlijk, gezien het korte bestaan van Vine.

Heembouw maakte onlangs dit filmpje, ter promotie van hun nominatie voor de Industrial Social Media Award.

Internationaal zijn er wel al meer probeersels van bedrijven en opdrachtgevers. Twee voorbeelden:

  • Het Zweedse bedrijf WoodStockholm laat zien waaraan het werkt. Met een grapje.

Gebruik door willekeurige Twitteraars laat ook zien dat het impact kan hebben op je bedrijf, of je er nu zelf wel of niet iets mee doet. Want geweldig natuurlijk als een Twitteraar een gebouw laat zien dat door jouw architectenbureau is ontworpen. Dan is een retweet wel op zijn plaats. Iets minder fijn is het, als het filmpje niet zo positief is.

  • Allerlei gebruikers van Twitter tonen de architectuur van gebouwen, zoals het voorbeeld hieronder.

  • Twitteraars laten zien welke overlast ze ondervinden van een bouwplaats (geluid wel even aanzetten)

Wat kunnen we nu met Vine in de bouw?
Het gebruik van Vine tot nu toe – en daaronder ook bovenstaande voorbeelden – biedt zeker inspiratie. Hieronder een aantal mogelijkheden.

    • De architectuur van gebouwen laten zien.
    • Beelden van de bouwplaats tonen.
    • De sfeer op kantoor vastleggen.
    • Korte how to’s maken, bijvoorbeeld van een lean planning.
    • Artist impressions of maquettes filmen.
    • De opbouw van je stand op een beurs laten zien.
    • De bedrijvigheid bij je stand op een beurs tonen.
    • Elk ander (deel van een) evenement vastleggen.
    • Je producten laten zien en hoe ze worden gebruikt.
    • Nieuwe features van een product tonen.
    • Voor makelaars: een woning presenteren met behulp van een hele korte rondleiding.
    • Referenties: hele korte interviews met tevreden gebruikers en/of klanten.
    • Je medewerkers introduceren in een filmpje.
    • Of zoals ik, je boek laten zien of een voorproefje tonen op een nieuw blog over augmented reality in de bouw 😉

Meer ideeën/suggesties? Voeg ze toe in de reacties onderaan dit artikel!

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend