Verschil missie en visie en waarom je er juist als bedrijf in de bouw zoveel aan hebt

Dat het enorm helpt om als bedrijf een heldere missie en visie te hebben, dat weten de meeste managers, directeuren en marketeers wel. Maar wat is nou het verschil tussen een missie en visie en waarom is het juist in een branche als de bouw-, installatie- en vastgoedsector zo fijn ze te hebben?

Een missie en visie vormen de basis voor de richting en het doel van jullie organisatie en geven je daarmee houvast. Ze helpen bij het vaststellen van prioriteiten, het maken van beslissingen en het bepalen van jullie koers voor de toekomst.

Het formuleren van een missie en visie draagt ook bij aan het versterken van jullie identiteit. Dat is belangrijk voor je externe communicatie, maar vooral ook voor je interne binding. Met een heldere missie en visie voelen medewerkers zich meer betrokken bij jullie bedrijf en bij jullie doelen.

Verschil missie en visie

Een missie is een korte en bondige uitspraak van het doel of de rol van jullie organisatie. De missie geeft aan waarvoor jullie staan en wat jullie willen bereiken. Het maakt duidelijk waar jullie je op richten en waarop jullie je (willen) onderscheiden.

Een visie is een uitspraak over de toekomst van jullie organisatie. Hierin beschrijf je hoe jullie de organisatie in de toekomst zien en welke impact jullie willen hebben op jullie omgeving. De visie maakt duidelijk waar jullie naartoe willen en hoe jullie daar willen komen.

Waarom zo waardevol in de bouw?

In de bouw-, installatie- en vastgoedbranche zijn veel bedrijven actief die ‘ongeveer’ en op het eerste oog grotendeels hetzelfde doen. Er zijn bijvoorbeeld veel installatiebedrijven of bouwbedrijven die vergelijkbare dienstverlening hebben. Hoe kun je je dan onderscheiden? Hoe zorg je dat klanten en medewerkers voor jullie kiezen en niet voor een ander? Met een heldere missie en visie maak je duidelijk wat je onderscheidend vermogen is en kun je een unieke identiteit en positionering creëren.

Ook belangrijk: de branche heeft te maken met constant veranderende wet- en regelgeving en er liggen flinke ambities als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Een heldere missie en visie kunnen je helpen om je aan te passen aan deze veranderde omgeving en een bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkelingen.

Met het oog op de krappe arbeidsmarkt is er nóg een belangrijk argument voor het formuleren van een heldere missie en visie: het draagt bij aan het versterken van het commitment van de medewerkers en het creëren van een gedeelde cultuur en waarden. Dit kan helpen bij het behouden van de getalenteerde medewerkers en het verbeteren van de prestaties van jullie bedrijf.

Genoeg redenen dus, om aan de slag te gaan met het formuleren van jullie missie en visie. Ik help jullie daar graag bij, bel of mail mij gerust als je vragen hebt.

Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van ChatGPT.