Blog

Terug naar Blog

Vastgoedmarkt: technologie en sociale ontwikkelingen veranderen de marktverhoudingen definitief

In april verscheen in Real Estate Magazine een artikel van mijzelf en Marjet Rutten, getiteld: ‘Doorbreken van oude structuren en culturen; Technologie en sociale ontwikkelingen veranderen de marktverhoudingen definitief.’ Ik kwam erachter dat ik het nog niet eens op dit weblog heb gepubliceerd! Bij deze dus, de inhoud is absoluut nog van toepassing.

social media veranderen vastgoedmarktWe pleiten in het artikel voor innovatie. Innovatie is noodzakelijk. Het is geen keus, maar een must om te overleven.

Razendsnelle veranderingen
Waarom? Omdat de vastgoedmarkt onder invloed van economische, demografische, sociale en technologische ontwikkelingen in razendsnel tempo verandert. We kijken soms weemoedig terug naar hoe het ooit was en hopen misschien zelfs op een terugkeer van vroegere tijden.

Kansen en uitdagingen
Maar in dit geval is die hoop niet veel meer dan uitgestelde teleurstelling. Zoals de markt ooit was, zo komt deze nooit meer terug. Dat betekent echter niet dat het er minder leuk op gaat worden. Er liggen voldoende kansen en uitdagende vraagstukken waar we als sector de komende jaren onze tanden in kunnen zetten. Hieronder volgt een uittreksel van het artikel.

———————-
Uittreksel van een artikel door Marjet Rutten en Inge Sijpkens ten behoeve van Real Estate Magazine april 2011.

vastgoedmarkt verandert door social mediaInvloed social media steeds sterker zichtbaar
Door de economische en financiële crisis is financiering van vastgoed blijvend lastig geworden. Demografische ontwikkelingen veranderen de vraag op de huizenmarkt en nieuwe manieren van werken de vraag op de kantorenmarkt. Waardestijgingen zijn daardoor in de toekomst niet meer vanzelfsprekend en overwaarde moet misschien wel plaats gaan maken voor afschrijvingen op vastgoed.

Tegelijkertijd is de invloed van internet en social media op de internationale samenleving en op bedrijven – en daarmee ook op de vastgoedsector – steeds sterker zichtbaar. Wie kan zich de tijden nog herinneren dat je als organisatie vooral zelf bepaalde wat er over je werd gezegd en geschreven?

De wereld is definitief veranderd
De wereld is veranderd. De macht of het initiatief liggen niet meer vanzelfsprekend bij bedrijven of bij de overheid. Door internet en social media hebben mensen inzicht in wat er speelt en willen ze er steeds meer zeggenschap over uitoefenen.

Eindgebruikers en betrokkenen eisen daardoor veel meer invloed op en zij krijgen die ook. We laten niet meer zo maar alles over ons heenkomen en we nemen niet meer zo maar aan wat ons geboden wordt. De eerste signalen daarvan zijn al zichtbaar.

De markt draait daardoor volledig om. Waar plannen vooralsnog werden gemaakt door gemeenten en werden ingevuld door ontwikkelaars of corporaties, zo worden de overheid, ontwikkelaars en bouwers in de nabije toekomst gedienstig aan de burgers. Bedrijven werken dan steeds meer ideeën uit van consumenten.

Transparantie
En wat als je ontevreden bent over de dienstverlening van een bedrijf en je krijgt geen gehoor? Dan heb je nu de kans je ontevredenheid te delen met de hele wereld. Iedereen kan via internet en social media met één druk op de knop informatie verspreiden onder een hele grote groep mensen en zo ongenoegen uiten, medestanders werven en iets gedaan krijgen.

Burgers (consumenten) hebben door internet en social media steeds meer invloed en dat gaat gepaard met een dwingende vraag om transparantie. Van overheidsinstanties en andere organisaties.

Meedoen is geen keuze
En het gaat er echt niet meer om of je dit als overheid of bedrijf nu een goede of slechte ontwikkeling vindt. Die fase zijn we allang gepasseerd. Het is geen keus of je wel of niet meedoet. Het overkomt je. Je kunt het niet tegenhouden.

Transparantie is de nieuwe norm. Een niet-transparante organisatie is al snel verdacht. ‘Die zal wel iets te verbergen hebben’. Tot op zekere hoogte dan. Mensen begrijpen ook wel dat niet alles altijd maar openbaar kan zijn. Transparantie houdt ook in dat u dat dan vertelt. Dat u dat uitlegt. Je kunt beter openheid van zaken geven dan dat mensen achterdochtig worden door ‘stiekem’ gedrag, het zelf uit gaan zoeken en vertrouwelijke informatie op hun geheel eigen wijze naar buiten brengen.

Oprechtheid belangrijker dan ooit
Je moet als organisatie in deze nieuwe werkelijkheid oprecht zijn. Je kunt niet het één zeggen en het ander doen. Mensen zien dat en vertrouwen je dan niet meer.

Marketing is leuk, maar marketing als mooie verpakking van een product dat misschien iets minder mooi is, werkt in te toekomst niet langer. Mensen gaan het doorzien en de schade die je daarmee als bedrijf oploopt is immens. Het is dus niet alleen belangrijk welk verhaal je vertelt, maar ook dat dit verhaal overeenkomt met de genen en daarmee met het gedrag van je organisatie.

social media veranderen vastgoedmarkt definitiefWie wil jou kiezen?
Dat betekent ook dat je als organisatie keuzes moet maken. Keuzes die in de genen van je organisatie worden verwerkt. Lever je superieure kwaliteit? Een bepaald esthetisch design? Veel waar voor het geld? In de presentatie voor je organisatie moet direct duidelijk zijn waarom iemand jou wil kiezen. Daar gaat het in de nabije toekomst immers om. Wie jou wil kiezen.

Opdrachten worden niet meer bepaald op basis van grondposities. Opdrachten worden behaald op basis van verbondenheid en aantrekkelijkheid. De burger (de consument) kiest dat bedrijf of dat product dat hem het meeste aanspreekt.

Gemiddelde prestatie niet goed genoeg
Bovendien is een gemiddelde prestatie niet langer goed genoeg. Via internet kan iedere consument aan de hand van referenties en klantenbeoordelingen inzien hoe een organisatie scoort. En natuurlijk kiest de consument dan de organisatie die bovengemiddeld scoort. Niet het hoogste cijfer doet er dan toe, maar het bedrijf dat het beste scoort na een afweging tussen argumenten die de consument belangrijk vindt.

Zoals velen vandaag de dag via bijvoorbeeld www.booking.com een hotel uitkiezen, via www.werkspot.nl een klusjesman of via www.kieskeurig.nl elektronische apparaten. Zo kiezen we straks ook steeds vaker andere dienstverleners en producten uit.

Samenvatting
De markt verandert, zoveel is duidelijk. Economische, demografische, sociale en technologische ontwikkelingen veranderen de vastgoedmarkt definitief. U staat daarmee voor de uitdaging nieuwe kansen te herkennen in deze nieuwe werkelijkheid. De concurrentie wordt groter en de macht van de consument wordt dat ook.

Nooit eerder was het zo belangrijk te weten waar je als bedrijf voor staat, waar je goed in bent, wat je toegevoegde waarde is en waarin je je onderscheid van de concurrentie.

Nooit eerder was het ook zo belangrijk dat op een consistente manier uit te dragen. In je communicatie én je gedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend