Blog

Terug naar Blog

Twitter, waarom zou je? 5 argumenten waar je niet omheen kunt

Allereerste TweetDe allereerste tweet werd verstuurd op 21 maart 2006. De afzender was een van de oprichters, Jack Dorsey. Toen heette het nog Twttr, later dat jaar veranderde dat in Twitter.

Iets meer dan drie jaar na die allereerste tweet van Jack Dorsey werd de miljardste tweet bereikt. Inmiddels is Twitter zo populair dat de gebruikers met elkaar meer dan 250 miljoen tweets per dag versturen!

De scepsis ten aanzien van Twitter bij niet-gebruikers is groot. Veel mensen vragen zich af: waarom zou ik mijn bezigheden willen delen met de rest van de wereld? En wat interesseert het mij dat iemand ergens op weg is naar een station of wat hij gaat eten?

Ondanks die scepsis zijn veel mensen het gaan proberen en binnen korte tijd is Twitter uitgegroeid tot een medium dat zowel privé als zakelijk grote toegevoegde waarde heeft.

Maar welke toegevoegde waarde heeft Twitter nou precies? Hieronder de vijf belangrijkste voordelen van Twitter op een rij.

Waarom Twitter 11. Met Twitter kun je naamsbekendheid opbouwen en je imago bewaken.
Via Twitter stellen mensen vragen, delen ze kennis, co-creëren ze en maken ze nieuwe contacten. Niet alleen ‘ik vertel waar ik mee bezig ben’ staat centraal, maar juist ook ‘ik laat zien wat ik weet, wat anderen weten en hoe we elkaar kunnen helpen’.

De kracht van Twitter zit hem daarbij in het open karakter. Je stuurt je tweets naar je netwerk – je volgers – maar in principe kan iedereen ze lezen. En door het gemak waarmee tweets kunnen worden doorgestuurd heb je met Twitter een enorm potentieel bereik.

Jouw bericht bereikt direct jouw netwerk, als je berichten worden doorgestuurd direct het netwerk van je volgers en hun volgers, en hun volgers, en hun volgers… en indirect de hele wereld.

In geval van een negatieve tweet van een ander, over jou of je organisatie, is dat potentieel zo grote bereik natuurlijk iets minder prettig…Gelukkig maken tools als Tweetdeck en Hootsuite het heel eenvoudig om Twitter te monitoren. Zo kun je goed bijhouden wat er over je organisatie wordt gezegd en geschreven.

Bij negatieve feedback kun je daardoor snel reageren en op die manier je imago bewaken. Wil je weten hoe je het beste kunt reageren bij negatieve feedback? Lees Social media bij bedrijven: hoe reageer je als je wordt genoemd?.

Waarom Twitter 22. Met Twitter kun je makkelijk veel kennis opdoen.
Wil je je vakkennis verder ontwikkelen? Zoek naar vakgerelateerde Twitteraars en ga ze volgen. Je blijft zo makkelijk up-to-date en stads-, lands- of zeegrenzen spelen geen rol. Je kunt net zo makkelijk leren van een expert uit Australië als van de expert die twittert vanaf de overkant van de straat.

Heb je een vakgerelateerd probleem of een vraag? Stel ‘m op Twitter met gebruik van, voor die vraag relevante, hashtags. Vakgenoten (ook concurrenten!) geven antwoord en helpen je verder.

Waarom Twitter 33. Met Twitter kun je netwerken en nieuwe klanten werven.

Twitter is een heel goed medium om nieuwe contacten op te doen. Dat komt met name door het verschil met andere social media, die vooral geschikt zijn om met een selecte groep in contact te blijven. Twitter is veel laagdrempeliger en toegankelijker.

Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig rechtstreeks een vraag stellen aan ‘hooggeplaatste’ personen die ze vervolgens vaak ook zelf beantwoorden. Je hebt geen e-mailadres of telefoonnummer meer nodig. De afstand tussen mensen wordt zo veel kleiner.

Maar let op de valkuil bij het werven van nieuwe klanten! Social media gaan over interactie, dialoog. Met alleen maar zenden kom je er niet. Deel, doe mee en ga relaties aan. Vraag om reacties en reageer zelf ook.

Waarom Twitter 44. Met Twitter kun je (in co-creatie) producten en diensten ontwikkelen of verbeteren.

‘Maken social media ons nou socialer of asocialer’ is een vraag die ik vaak tegenkom online. Social media zouden ons asocialer maken, omdat het ons steeds meer ontbreekt aan ‘live’ menselijk contact.

Onzin, vind ik (zie ook mijn blog: Nederlanders steeds asocialer? Niet op social media!). Natuurlijk moet je een goede balans zien te vinden en je offline leven prioriteit blijven geven. Maar als er wat mij betreft iets duidelijk is geworden met de komst van social media, dan is het wel dat mensen elkaar heel graag willen helpen.

Bij het vinden van een antwoord op een vraag, met doorverwijzingen naar nuttige informatie of door mee te denken over de ontwikkeling of verbetering van producten en diensten.

Noem het crowdsourcing, open innovatie of wat dan ook, maar gebruik vooral de kennis van bekenden en onbekenden om het beter te doen. Door je producten en diensten te verbeteren of zelfs door geheel nieuwe producten te ontwikkelen.

‘Vroeger’ investeerden we enorm in ingewikkelde klanttevredenheidsonderzoeken, nu ontvang je de reacties uit de markt – gevraagd en ongevraagd – zomaar ‘plop’ in je Timeline op Twitter. Mooier kan eigenlijk niet.

Waarom Twitter 55. Met Twitter kun je gericht personeel werven.
Twitter geeft je als organisatie de mogelijkheid om tegen lage kosten heel gericht personeel te werven. Daarnaast kun je het gezicht van je organisatie laten zien en al interactie hebben voordat er überhaupt sprake is van een eerste sollicitatiegesprek.

Met behulp van Twitter kun je je bereik vergroten, nieuwe doelgroepen aanboren of de hulp van anderen inroepen.

Overtuigd? Die eerste tweets zijn wennen. Wat zal ik zeggen? Wat is interessant? Doe ik het wel goed? Hoe zullen mensen reageren? Je ziet dan ook dat kersverse twitteraars over het algemeen aan het begin nog niet zo actief zijn.

Maar dan ontvang je leuke reacties of waardevolle input, kom je zelf een tweet tegen die je interessant genoeg vindt om door te sturen en voor je het weet ben je een echte twitteraar. Dan zie je in één oogopslag wat waar gebeurt en waar je op kunt aanhaken. Zo kun je heel snel veel kennis vergaren, leads vinden, vragen stellen en vragen van anderen beantwoorden.

Wil je aan de slag met Twitter? Schrijf je dan in voor de training Twitter, speciaal voor professionals in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Samen met Sascha Murk help ik je aan een succesvolle start op Twitter, zodat je:

    • interactie aan kunt gaan met klanten, relaties, burgers of omwonenden,
    • het imago van je organisatie kunt bewaken,
    • nieuwe opdrachten kunt verwerven,
    • kennis op kunt doen,
    • nieuw personeel kunt werven
    • en nog veel meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend