Blog

Terug naar Blog

Twitter in de bouw: 10 praktische do’s en don’ts

Twitter-in-de-bouw-10-praktische-dos-en-donts

Tijdens trainingen, workshops en presentaties over social media in de bouw krijg ik er zonder uitzondering vragen over. Wat werkt wel en wat werkt niet? Wat is done en wat is not done?

Iedereen gebruikt social media natuurlijk op zijn eigen manier. Wat de één super irritant vindt, vindt een ander soms juist wel weer leuk. Daarom in dit artikel 10 praktische do’s en don’ts die je vooral helpen meer te bereiken op Twitter.

Do’s

1: Zorg voor een compleet profiel

Ik schreef het al eerder in mijn artikel Social media in de bouw: Hallo? Hallooo? Wie is daar?. Een vage of ontbrekende profielomschrijving heeft een negatieve invloed op de interactie en je aantallen (kwalitatieve!) volgers. Invullen dus, die bio.

Denk daarbij goed na over je profilering. Waarom moeten mensen jou volgen? Vertel kort en helder wie je bent, wat je doet, waar je verstand van hebt en waar je over Twittert. Gebruik daarbij ook de woorden die voor jouw vindbaarheid belangrijk zijn.

2: Laat zien wie het zakelijke account beheert

We kunnen ons allemaal goed voorstellen dat het niet prettig is om vragen te stellen aan, of te converseren met, een logo. Dat bevordert niet bepaalt de interactie, die anonimiteit.

Laat daarom vooral zien wie je twitteraar is. Zodat voor je volgers (en alle andere twitteraars waar je interactie mee aangaat) duidelijk is wie degene is die het account beheert. Ook als je profielfoto bestaat uit een logo.

Dat kan op allerlei manieren en in de bouw zijn daar mooie voorbeelden van. Kijk maar eens naar de profielen van Brink Groep en Dura Vermeer.

3: Monitor

Zorg ervoor dat je weet wat er over je bedrijf, je producten, diensten en projecten wordt gezegd en geschreven. Want, ik schreef het al eerder in Social media? Niet aan beginnen! 5 steekhoudende argumenten, of je nu wel of niet zelf actief bent op social media, er wordt over je gepraat. Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat je weet wat er wordt gezegd en dat je mee kunt praten. Zodat je kunt reageren op positieve feedback en eventuele fouten kunt herstellen als dat nodig is.

Maar monitor niet alleen om je imago te bewaken. Met behulp van monitoring kun je ook klanten helpen en snelle service verlenen als ze je (direct of indirect) een vraag stellen. Je kunt kennis vergaren over specifieke onderwerpen, inspiratie opdoen om je producten en diensten te verbeteren en vooral ook nieuwe opdrachten verwerven.

Tweet retweetable4: Tweet retweetable

140 karakters is voor veel twitteraars al erg weinig, maar de ideale tweet is eigenlijk nog veel korter. Zo’n tweet laat namelijk ruimte om eenvoudig te worden geretweet. Ongeveer 15 karakters voor de gebruikersnaam, 1 voor de ‘@’, en 3 voor ‘RT’ en de spatie.

Onderzoek wijst daarnaast uit dat tweets met een link vaker worden geretweet dan tweets zonder link. En plaats je de link vlak voor halverwege je tweet, dan is de kans dat erop wordt geklikt groter dan wanneer je de link aan het eind van je tweet plaatst. Vragen om een retweet helpt ook. Tweets die bijvoorbeeld ‘please RT’ bevatten worden duidelijk vaker geretweet dan tweets zonder die vraag.

5: Let op de @mention

Ik zie het nog vaak gebeuren, een @mention aan het begin van de tweet, terwijl de tweet overduidelijk bedoeld is om door meer mensen gelezen te worden dan alleen de twitteraar in de @mention.

Wanneer je een @mention plaatst aan het begin van je tweet, verschijnt deze tweet alleen in de timeline van degene die genoemd wordt in je @mention en in de timeline van alle twitteraars die jou en de persoon in de @mention beiden volgen. Al je overige volgers krijgen de tweet niet te zien in hun timeline.

Wanneer je dus een tweet wilt versturen die zichtbaar wordt in de timeline van al je volgers, waarin je wel een specifieke twitteraar noemt, zet de @mention dan niet aan het begin van je tweet.

Don’ts

1: Alleen maar over jezelf praten

Een snelle check op Twitter laat al direct zien dat er veel organisaties zijn die alleen maar zenden. En daarmee bedoel ik dat ze vooral bezig zijn met hun eigen boodschap, in plaats van zich werkelijk te verdiepen in de doelgroep en de behoeften van die doelgroep.

Volgers krijg je niet als je alleen maar reclame maakt voor je bedrijf en je producten en diensten. Volgers krijg je als je waarde toevoegt. Als je kennis deelt, co-creëert en samenwerkt. Wees persoonlijk en betrokken. Naar de klant toe, maar ook vanuit je organisatie. Beantwoord de vragen die je krijgt, maar stel ook vragen. Hoe beter de relatie met je volgers, des te groter de kans dat er iets moois uit voortkomt.

2: Klagen

Klagen is de mens niet vreemd, dat weten we allemaal. Heel veel klagen en zeuren is echter niet charmant en ook op Twitter houden we daar niet van. Hou het positief!

3: Massaal gaan volgen om maar volgers te krijgen

Een groot en divers netwerk opbouwen kost tijd. Dat heb je niet in één keer. Ga daarom niet massaal (of automatisch) mensen volgen om maar volgers te krijgen, dan boet je in op kwaliteit en geloofwaardigheid.

Zet je tweets niet overmatig vol met hashtags
4: Je tweets vol zetten met hashtags

Soms zie ik tweets voorbij komen in mijn timeline waar ik niet eens meer de werkelijke inhoud van kan achterhalen. Zo vol met hashtags staan die berichten. Dan schiet je je doel echt voorbij.

Gebruik zeker hashtags. Daarmee kun je andere twitteraars vanuit jouw tweet andere relevante tweets rond dat onderwerp laten vinden. En jezelf profileren op dat onderwerp en je tweet makkelijk vindbaar maken. Maar je bericht moet natuurlijk wel leesbaar blijven. Gebruik er dan ook niet teveel.

5: SCHREEUWEN!!!

LET OP!!!! DEZE AANBIEDING MAG JE NIET MISSEN!!!!!
Ja, met uitroeptekens en caps lock val je op. Maar oogt het ook professioneel en betrouwbaar? Ik doe zelf liever zaken met iemand die me op een beschaafde manier te woord staat, in plaats van met iemand die me toeschreeuwt ;-).

Meer tips of do’s en don’ts? Voeg ze toe via een reactie op dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend