Social media succesvol inzetten de bouw? Begin bij het begin

Social media succesvol inzetten de bouw | Begin bij het begin

Social media winnen steeds meer terrein in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Ik merk dat tijdens de presentaties en trainingen die ik geef en aan de vragen die ik krijg van bedrijven. Twee jaar geleden was ik vaak nog degene die social media ter sprake bracht als het ging om de in te zetten middelen voor marketing en communicatie. Nu is het vrijwel nooit meer een kwestie van ‘of’, maar van ‘hoe’.

In die ‘hoe’ vraag gaat het eigenlijk altijd om:

  • Welke social media zetten we in?
  • Wat gaan we delen?
  • Hoe gaan we dat organiseren?
  • Hoe houden we het actief bij?

Omdat we deze vragen steeds vaker kregen en ook merkten dat bedrijven vastliepen op social media (geen tijd, geen inspiratie, geen idee wat te delen) besloten mijn collega Sascha Murk en ik hier een boek over te schrijven. Het doel: een praktisch stappenplan bieden voor de inzet van social media in de bouw, met veel voorbeelden uit de branche om ideeën uit op te doen.

Boek over social media in de bouw installatie en vastgoed
De juiste basis ontbreekt bij de inzet van social media in de bouw
We merkten in de praktijk dat bedrijven inmiddels wel de noodzaak voelen om aanwezig te zijn op social media, maar dat ze lang niet altijd de tijd nemen om na te denken over hoe ze zichzelf via die media willen presenteren en wie ze willen bereiken. De juiste basis ontbreekt: een idee over wie en wat je wilt bereiken en met welke boodschap.

Voorkom verspilling van tijd, geld en energie
Met het boek Online marketing in de bouw helpen we bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector om te voorkomen dat ze veel tijd, geld en energie steken in activiteiten op social media die weinig opleveren. Door handvatten te bieden om de juiste basis te leggen en van tevoren goed na te denken over het wie, wat, hoe en waarom.

We laten ook zien dat dit echt niet ingewikkeld hoeft te zijn. Natuurlijk, het kost even tijd om die basis te leggen. Maar het levert je vervolgens alleen maar heel veel tijdwinst op, omdat je weet wat je aan het doen bent.

Stappenplan voor social media in de bouw
Hieronder staat het stappenplan voor de inzet van social media in de bouw dat we per hoofdstuk praktisch en concreet uitwerken. De basis vormt een heldere profilering, ofwel onderscheidend vermogen. Vervolgens zorgen een doelgroepanalyse en heldere doelen voor de juiste input om je kanalen te kiezen. Een contentplan geeft daarna de juiste richting aan en helpt je om actief te blijven.

Social media in de bouw | Een stappenplan
Veel praktijkverhalen, veel inspiratie
Ruim 40 verhalen uit de branche geven daarnaast een kijkje in de keuken van andere bedrijven. Hoe pakken zij het aan? Welke social media zetten ze in en waarom? Waar lopen ze tegenaan in de uitvoering en hoe lossen ze dat op?

Het boek over social media in de bouw online doorbladeren
We zijn erg trots dat we inmiddels veel positieve reacties hebben ontvangen op het boek. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je aan de slag met social media in de bouw? Kijk dan eens op www.onlinemarketingindebouw.nl. Daar kun je een gedeelte van het boek doorbladeren om een indruk te krijgen. Uiteraard kun je Online marketing in de bouw daar ook bestellen.