Social media in de bouw: we onthouden het woord media wel, maar social…

Social media in de bouw: we onthouden het woord media wel, maar social….

De afgelopen weken verzorgde ik met veel plezier weer een aantal lezingen tijdens nieuwjaarsbijeenkomsten. Onderwerp: internet en social media in de bouw en dan met name, hoe staan we ervoor in 2016? In de voorbereiding op die lezingen en in de gesprekken die ik daarna met aanwezigen had viel iets op. We lijken in de bouw het woord ‘media’ heel goed te onthouden, maar het woord ‘social’ vele malen minder. In dit blog leg ik uit wat ik daarmee bedoel.

Misschien herken je dit wel. Je hebt met je collega’s een prachtig nieuw project binnengehaald. Vol trots besluit je er een update aan te wijden op LinkedIn. ‘Gisteren gehoord dat we dit geweldige project mogen gaan uitvoeren. Erg gaaf!’ met een linkje erbij naar het betreffende project.

Nieuwsgierig open je later die dag nog even je LinkedIn-app om te kijken of er reacties zijn. Pfff, inderdaad, reacties zijn er, maar niet de reacties die je had gehoopt. Prompt blijken allerlei mensen in je netwerk namelijk de gelegenheid te hebben aangegrepen om zichzelf en hun diensten aan te bieden. ‘Nog een tegelzetter nodig? Bel me!’. ‘Al gedacht aan houten kozijnen, wij kunnen een super aanbieding doen!’.

Best irritant, toch?

Social media in de bouw: we onthouden het woord media wel, maar social….Alles een advertentiekanaal
Soms lijkt het net alsof we in de bouw elk kanaal, of het nu zoals vroeger de Gouden Gids was, of zoals nu LinkedIn, zien als advertentiekanaal. Als dé plek om onszelf en onze diensten aan te bieden. Letterlijk.

Laten we het even analyseren. Die tegelzetter en leverancier van houten kozijnen uit het voorbeeld, waarom plaatsen die zo’n reactie onder het berichtje van een ander?

Om zichzelf en hun diensten onder de aandacht te brengen natuurlijk. Om leads te genereren, de verkoop te stimuleren.

Moet kunnen, denken sommigen dan misschien. En natuurlijk zijn internet en social media hele geschikte kanalen om je bedrijf en je diensten of producten onder de aandacht te brengen. Maar moet het dan echt zo, op deze manier?

Niet sociaal
Ongetwijfeld leveren dergelijke reacties onder berichten van anderen wel eens werk op, daar twijfel ik niet aan. Ik twijfel er echter ook niet over dat ze veel vaker heel veel irritatie oproepen (en dat bleek ook uit de gesprekken die ik had na mijn lezingen). Waarom? Het is niet sociaal. Het is net zoals wanneer iemand op een feestje vertelt over een leuke ervaring en jij er direct overheen klapt met een verhaal over jezelf, waardoor de ander de kans niet meer krijgt zijn verhaal af te maken.

Sympathiek onder de aandacht
Schrijf onder zo’n update op LinkedIn gewoon: ‘Mooi zeg, gefeliciteerd!’ of ‘Wat een leuk nieuws, succes!’. Dat is sympathiek en wordt gewaardeerd. Daarbij breng je jezelf met zo’n reactie net zo goed onder de aandacht als dat belangrijk voor je is. Zo slim is LinkedIn wel ingericht.

Als de oorspronkelijke plaatser van de update jou immers nog niet kent (doordat het berichtje jouw tijdlijn heeft bereikt via-via) zal hij, nieuwsgierig als wij mensen zijn, echt wel even op je naam doorklikken naar je profiel en zien dat je tegelzetter of leverancier van houten kozijnen bent.

‘Zenden-modus’
Dan nog even dit: ik schreef eerder dat het soms net lijkt alsof we elk kanaal zien als advertentiekanaal. Daarmee bedoel ik ook dat we (alle prachtige voorbeelden die het tegendeel bewijzen daargelaten) met z’n allen nog heel erg in de ‘zenden-modus’ staan. Het alleen maar delen van berichten over toffe nieuwe projecten die je hebt binnengehaald valt daar ook onder.

Social media in de bouw: we onthouden het woord media wel, maar social….We zijn, als het gaat om activiteiten op internet en social media, vooral bezig met wat wíj willen vertellen. Terwijl, als je rekening houdt met het sociale karakter van social media, het juist ook gaat over wat je volgers, fans of connecties willen weten.

Op welke vragen zoeken zij een antwoord? Welke ‘problemen’ hebben zij, waar jij zo’n goede oplossing voor hebt? Welke tips kun je ze geven vanuit de kennis die je hebt? Welke grapjes kunnen ze waarderen? Wat vinden zíj mooi, gaaf of stom?

Relevantie is key
Als je erop let zie je ook dat tweets, updates en blogs die echt inspelen op de behoeften van anderen veel beter worden gelezen en gedeeld. Dat is ook logisch, ze zijn voor veel meer mensen relevant dan voor alleen de zender en direct betrokkenen. Mensen delen het graag omdat ze hún netwerk er ook weer blij mee kunnen maken. Dus ja, als je dan toch je naamsbekendheid wilt vergroten kun je het beter op zo’n manier doen, toch? Is veel effectiever :-).