Social media in de bouw: hoe krijg je collega’s enthousiast om mee te doen en input te geven?

Al ben je zelf nóg zo overtuigd van het nut van de inzet van social media voor het bedrijf waar je werkt, als directie en management er geen heil inzien en/of collega’s doen niet mee, dan is het lastig om er een succes van te maken. In dit artikel daarom tips om de inzet van social media écht onderdeel te maken van je marketing en communicatie.

Ik kom het veel tegen in de praktijk. Iemand, of een paar mensen binnen een bedrijf, wil dolgraag aan de slag met social media, maar directie, management en collega’s staan daar niet achter en/of zien er het nut niet van in. Het lukt dan niet om het echt van de grond te krijgen.

En krijg je het wel van de grond, dan is het te moeilijk om steeds weer nieuwe inspiratie te hebben voor updates als je collega’s je niet van input voorzien. Hoe krijg je directie en management overtuigd en maak je collega’s enthousiast om mee te doen?

  • Tip 1: Geef inzicht, toon gemiste kansen

Maak, om directie en management te overtuigen, een online analyse van je concurrenten, leveranciers en klanten. Wat doen zij op social media en welke resultaten boeken ze? Voorbeelden van anderen zorgen voor bewustwording en inspiratie.

Laat ook zien wat er online over jullie bedrijf wordt gezegd en geschreven en welke leads er misschien wel voorbij komen. En dat jullie daar dus nu niets mee doen, omdat jullie niet actief zijn op social media.

  • Tip 2: Laat collega’s elkaar helpen

Inventariseer wie er binnen je bedrijf al actief zijn op social media, weblogs of communities. Wie weet hoe het werkt en vindt het leuk? Zij kunnen hun collega’s enthousiasmeren, inspireren en adviseren en eventueel ook training geven.

Social media: hoe krijg je collega’s enthousiast om mee te doen en input te geven?Voor veel mensen zijn social media ‘eng’ omdat ze niet weten hoe het werkt. Hoe ze iets kunnen plaatsen, wie dat dan ziet, op welke knoppen ze moeten klikken. In een training kun je collega’s in groepjes laten zien hoe ze een profiel aanmaken en hoe een bepaald medium werkt. Zo help je ze over die drempel heen. Je kunt trainingen laten verzorgen door mensen uit je eigen bedrijf die al actief zijn, of door een externe.

  • Tip 3: Zorg voor veel praktische voorbeelden

Discussieer met collega’s en management: bied ruimte om de voor- en nadelen van internet en social media te bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van voorbeelden uit andere bedrijven. Voorbeelden maken de mogelijkheden concreet en verminderen koudwatervrees.

En laat eens een (in- of externe) ervaringsdeskundige meelopen met medewerkers in hun dagelijkse werk. Hij of zij kan tijdens zo’n dag ideeën aanreiken en dingen voordoen.

  • Tip 4: Deel successen en kansen

Zorg dat andere mensen de toegevoegde waarde gaan inzien door mooie resultaten te delen. En deel ook blogs, tweets of updates die je tegenkomt met collega’s die aan die inhoud iets kunnen hebben. Daarmee laat je zien welke waardevolle (of soms gewoon leuke of grappige) informatie wordt gedeeld.

  • Tip 5: Dwing niemand

Dwing je collega’s of medewerkers vooral niet om actief te worden op social media, maar geef ze wel alle handvatten om die stap te zetten als ze daar aan toe zijn. Door medewerkers, bijvoorbeeld in de vorm van een korte, krachtige handleiding, te informeren over het hoe, wat en waarom van social media, voelen zij zich zelfverzekerder om eigen stappen te zetten. Bijvoorbeeld doordat ze weten wat ze kunnen doen als ze een klacht, compliment of vraag tegenkomen.

  • Tip 6: Maak het makkelijk

Willen collega’s niet meedoen omdat ze daar naar eigen zeggen geen tijd voor hebben? Maak het makkelijker voor ze. Adviseer ze bijvoorbeeld om de app te downloaden. Of het nu Social media: hoe krijg je collega’s enthousiast om mee te doen en input te geven?LinkedIn is, Twitter, Facebook of YouTube, ieder sociale medium heeft zijn eigen app. Met een app op je smartphone of tablet wordt het bijhouden van social media makkelijker, leuker en laagdrempeliger.

Een andere tip die zich in de praktijk bewezen heeft: maakt een WhatsApp-groep aan met collega’s. Dan zijn die collega’s zelf misschien (nog) niet actief op social media, maar kunnen ze jou wel voorzien van leuke en interessante info en foto’s van de bouwplaats of een andere plek waar ze aan het werk zijn.

Stuur ze twee keer per week een berichtje met de vraag wat ze op dat moment aan het doen zijn of hebben gedaan en of ze een foto willen maken. Via WhatsApp is dat een peulenschil. Zo betrek je ze wel én heb je direct leuke input voor tweets of updates.

En wie weet, als zij zien hoeveel reacties er komen op een foto die zij hebben gemaakt, willen ze die foto de volgende keer misschien toch liever zelf online plaatsen ;-).