Blog

Terug naar Blog

Social media in de bouw: Google+, doen of niet doen?

logo Google+Toen Google in 2011 zijn eigen sociale netwerk lanceerde was Google+ het gesprek van de dag. Hoe zou het de concurrentie met Facebook aangaan (en andersom)? Welke features zouden nog gaan komen? Hoe zou de groei van het netwerk zich ontwikkelen?

Alhoewel de belofte groot was heeft Google+ de verwachtingen in Nederland nog niet waargemaakt. Niet omdat het niet met geweldige features komt, want dat doet het zonder twijfel. Wel omdat het nog niet echt is gelukt gebruikers weg te ‘lokken’ bij andere social media en volledig aan de Google+ te krijgen.

Actieve Google+ gebruikers wijten dat aan het onvermogen van Google om het onderscheidende vermogen van Google+ voor het voetlicht te brengen. Daarnaast is het netwerk volgens hen niet laagdrempelig genoeg. Het zou te ingewikkeld zijn om er ‘even’ mee aan de slag te gaan.

Daar gaat nu echter verandering in komen, als ik de berichten op social media mag geloven. Want het zindert rond Google+. In Amerika zijn ze inmiddels helemaal om en volgens de GlobalWebIndex is Google+ inmiddels het op één na grootste sociale netwerk van de wereld (na Facebook). ‘Moeten’ wij er ook aan geloven?

Ja, want Google is nog steeds de grootste zoekmachine online

Ik schrijf het ook op mijn website: de tijd dat je met een advertentie in de Gouden Gids nieuwe klanten kreeg is allang voorbij. Bijna 100% van de Nederlandse internetters gebruikt zoekmachines (lees: Google) om bedrijven, producten en diensten te vinden. Dat geldt ook voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector en voor zowel B2C als B2B bedrijven.

Online aanwezig zijn is echter één ding, goed gevonden worden een ander. Google+ gebruiken is een eenvoudige manier om die online vindbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Bijvoorbeeld door de toepassing Google Places for business. In Google Places for business kun je gratis een lokale vermelding maken van je bedrijf. Wanneer potentiële klanten dan naar jouw bedrijf, product of dienst zoeken via Google Maps vinden ze je en zien ze direct gegevens als openingstijden, foto’s en referenties van klanten. Gratis krijg je op deze manier dus betere vindbaarheid in Google.

Bonus daarbij: wanneer je ‘bezoekers’ zijn ingelogd kunnen ze een review achterlaten of je pagina delen. Dat wordt vervolgens weer zichtbaar op zijn of haar Google+ profiel, wat weer bijdraagt aan de online zichtbaarheid van je bedrijf.

voorbeeld bouwbedrijf lokale vermelding Google+Een lokale vermelding maakt je beter vindbaar, maar bevat geen sociale functies zoals kringen en hangouts. Een pagina die je in Google+ aanmaakt (voor een lokale onderneming) via een persoonlijk profiel heeft die sociale functies wel. Door beide aan te maken, te verifiëren en samen te voegen integreer je de aanwezigheid van je bedrijf op Google Search, Google Maps en Google+.

Dan wordt bij relevante zoekopdrachten je Google+ pagina aan de rechterkant van de zoekpagina van Google Search weergegeven, waardoor je nog beter vindbaar bent.

Nee, want je doelgroep is nog niet actief op Google+

Gezien het bovenstaande is het argument dat je doelgroep niet actief is op Google+ eigenlijk al geen geldig argument meer. Want het is Google+ weliswaar nog niet echt gelukt gebruikers weg te ‘lokken’ bij andere social media en volledig aan de Google+ te krijgen, iedereen gebruikt Google om te zoeken. Door de vergaande integratie van Google als zoekmachine en Google+ als sociaal netwerk kun je dus eigenlijk niet zeggen dat je doelgroep niet actief is op Google+.

Het is waar dat het met de continue ‘rise and fall’ van allerlei social media gewoonweg niet te doen om je als bedrijf elke keer weer op een nieuw social medium te storten.

Zeker in de bouw-, installatie- en vastgoedsector hebben veel bedrijven maar weinig (of geen) FTE op communicatie- en marketing. Daardoor is er geen of veel te weinig tijd en ruimte om te experimenteren en collega’s te inspireren en instrueren. Dan is de keuze simpel: we focussen op één, twee of drie kanalen. Kanalen die we in de vingers hebben, waar onze doelgroep zich bevindt en waar we ons doel mee kunnen bereiken. En daar hoort Google+ nu voor vrijwel alle bedrijven in hun ogen nog niet bij.

Mijn advies: maak in ieder geval een lokale vermelding aan via Google Places for business (hier vind je een mooi stappenplan) en vul daar je gegevens zo volledig mogelijk in. En maak via je persoonlijke profiel een Google+ pagina (voor een lokale onderneming), die je door verificatie samenvoegt met je lokale vermelding. Dan ben je direct beter vindbaar. Ik ben daar nu zelf ook mee bezig.

En heb je de ruimte, ga dan lekker experimenteren. Uitzoeken hoe alles werkt, fouten maken, ideeën bedenken, contacten zoeken. Ik gebruik daar momenteel ook mijn rustige momenten voor. Dan zijn we er maar klaar voor als het zover is ;-). In een volgend artikel meer over het hoe en wat van Google+.

Voor dit artikel vond ik onder meer inspiratie in Google+, we moeten er echt aan geloven en Marketeers, de tijd is rijp voor Google+.

Reacties (2)

  • Daniel Mulder Reageer

    Hoi Inge,

    Bedankt voor dit interessante artikel. Ben het er helemaal mee eens! Google+ zal echt heel belangrijk worden! Moet je er wel niet op? Ja en dat je vrienden van vroeger, tantes en ooms er niet op zitten is wat mij betreft geen sterke overweging om het wel of niet te doen. Je vraagt je toch ook niet af wat deze mensen voor een zoekopdrachten intikken voor je AdWords?

    Mvg Daniel Mulder (Google+ Marketing Blog)

    08/08/2013 at 17:33
  • 'Mijn' top 10 van meest gelezen blogs in 2014 | Inge Sijpkens Reageer

    […] Social media in de bouw: Google+, doen of niet doen? (inmiddels 2.966 x gelezen) […]

    22/12/2014 at 15:44

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend