Social media en B2B communicatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector: probin

logo probinVan weerstand naar transparant’ bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog lichten we cases uit het boek nog eens extra uit óf voegen we nieuwe cases toe.

Deze keer is dat probin. Probin is de Bouw- en Industriegroep binnen Transferro b.v. De deelnemende bedrijven zijn groothandels in ijzerwaren, gereedschappen en hang- en sluitwerk. Alhoewel probin naar volle overtuiging blijft werken met ‘traditionele’ communicatiemiddelen (Direct Mail, brochures, beurzen, persberichten, advertorials), zet het in toenemende mate social media in. En met succes.

Facebook, Twitter en LinkedIn
Via Facebook en Twitter brengt probin producten onder de aandacht en onderhoudt het contacten met de deelnemende bedrijven, klanten, eindgebruikers en andere relaties. Met bijna 600 volgers op Twitter heeft probin een mooi bereik en de statistieken van Facebook laten zien dat nieuw geplaatste updates veelal binnen het uur al tientallen keren zijn gelezen.

Met het bedrijfsprofiel op LinkedIn geeft probin de medewerkers van de verschillende groothandels de gelegenheid elkaar makkelijk te vinden en updates te volgen.

beeld brochure QR-code probin.jpgQR-codes en YouTube
Op YouTube heeft probin een eigen kanaal, getiteld Transaktie. Dat kanaal is, met name door het gebruik van QR-codes, sterk gekoppeld aan de brochure van probin. Welke pagina van deze brochure je ook open slaat, er staat altijd wel een QR-code op die, wanneer je de QR-code scant met je smartphone, verwijst naar een filmpje of webpagina met meer informatie.

Dat kunnen filmpjes of pagina’s zijn over de aanwezigheid van probin op een beurs. Maar het zijn veel vaker filmpjes waarin de toepassing wordt getoond van het product waar de QR-code bij is geplaatst. Of webpagina’s waarop de productspecificaties te vinden zijn. De filmpjes op YouTube worden soms wel duizenden keren bekeken.

Meer bereik met narrow casting
Overigens worden de filmpjes ook gebruikt voor narrow casting, waarbij de productfilmpjes in de winkel worden getoond. Op een strategische plek, zoals bij de kassa, waar klanten vaak even moeten wachten. Met één filmpje kan probin door deze verschillende communicatiekanalen (Twitter, Facebook, QR-code in de brochure en narrow casting) een groot bereik realiseren.

Sterke toegevoegde waarde
Probin laat zien dat social media een sterke toegevoegde waarde hebben in B2B marketingcommunicatie en dat ze een hele mooie aanvulling vormen op de al bestaande marketing- en communicatiemix.

Ben je als organisatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector zelf ook aan de slag gegaan met social media? Mail je plan of succesverhaal naar inge@ingesijpkens.nl. Ik besteed er graag aandacht aan op mijn weblog.