Blog

Terug naar Blog

QR-codes: een rage die overwaait of een ontwikkeling waar de groei nog lang niet uit is?

In de discussiegroep van FrankWatching op LinkedIn is al ruim twee maanden een levendige discussie gaande over QR-codes. De initiator van de discussie vraagt zich af wat de groepsleden eigenlijk van QR-codes vinden en of ze wel werken in de praktijk. Er is al 132 keer gereageerd op deze vraag.

De meningen zijn sterk verdeeld. Woorden als ‘wildgroei’, ‘weinig inspirerend en effectief’ en ‘rage die overwaait’ staan lijnrecht tegenover ‘geweldig’, ‘erg succesvol’ en ‘mooie ontwikkeling’. Het is ook maar net hoe je een QR-code gebruikt.

(Nog niet bekend met QR-codes? Onderaan dit artikel staat meer uitleg.)

De eerste stap is de QR-code goed gebruiken
Een QR-code op een bord langs de snelweg op een plek waar het verkeer altijd met 130 km voorbij raast, dat heeft weinig zin. Maar een QR-code in een bushokje of op een grote abri, op een plek waar mensen moeten wachten. Dat werkt wel.

Calvin Klein deed dit bijvoorbeeld, waarbij met het scannen van QR-code een filmpje (commercial) werd opgestart. Probeer het maar eens. (Nog geen software op je smartphone? Hier twee opties die je kunt downloaden: i-nigma en Neo-Reader.) 

QR-code Calvin Klein

QR-codes zijn er om te blijven
Ik geloof dat QR-codes er zijn om te blijven en dat het een kwestie van tijd is totdat we begrijpen hoe we een QR-code optimaal inzetten en er daardoor ook veelvuldig gebruik van gaan maken.

Informeren met QR-codes
Zo las ik over een tuincentrum dat met behulp van QR-codes op bloemen en planten direct meer informatie geeft over de verzorging van die bloemen en planten en de beste plek om ze te plaatsen.

En wat te denken van de papierbesparing als we alle productomschrijvingen en handleidingen niet meer drukken, maar digitaal bij het product leveren in de vorm van een QR-code op een sticker op het product?

Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat alles goed leesbaar is, in ieder geval door te verwijzen naar de mobiele versie van de website.

QR-codes in de bouw
Prachtig vind ik zelf ook de toepassing van QR-codes op bouwborden bij bouwplaatsen die laten zien hoe het gebouw er, als het af is, uitziet. De gebruiker download dan via de QR-code Layar (de applicatie voor augmented reality), richt zijn smartphone op de bouwplaats en ziet door het scherm van zijn telefoon de nieuwbouw. Dit gebeurt al, het is zelfs een van de cases in mijn boekVan weerstand naar transparant.

(Niet bekend met augmented reality? Bekijk hier een filmpje van een prachtige toepassing in het MoMa in New York.)

QR-code in Van weerstand naar transparant
In het boek gebruiken we overigens ook een QR-code. Wij hebben namelijk niet altijd alle interessante informatie met uitgebreide bijlages kunnen opnemen. En dat terwijl er op internet natuurlijk ontzettend veel informatie te vinden is.

We hebben dit opgelost door in het boek (met behulp van die QR-code) een link te leggen naar aanvullende artikelen op onze website. Door de QR-code in het boek te scannen, kom je op een overzichtspagina op onze website. In het boek staat voor elk artikel een nummer dat correspondeert met het nummer en de link op deze pagina. Zo staat bijvoorbeeld ook de literatuurlijst online. Het scheelde papier en onze lezers kunnen nu met één klik online het originele artikel, onze bron, openen!

Achtergrondinformatie QR-codes
Het gebruik van QR-codes is in korte tijd heel populair geworden, vooral ook in Nederland. Volgens 3Gvision, marktleider op het gebied van QR-code technologie, zijn we het op twee na hardst groeiende land als het gaat om het gebruik van QR-codes (een groei van 146,3% in het eerste kwartaal van 2011).

Een QR-code (Quick Response-code) is een tweedimensionale streepjescode die een URL bevat. De QR-code kan worden afgedrukt in een tijdschrift, op een poster, op de verpakking van een product, een bouwbord, een brochure, visitekaartjes, stickers, noem maar op. Om de QR-code te ‘lezen’ heb je speciale software nodig op je smartphone, maar deze software is gratis en eenvoudig te downloaden.

Als je de software (bijvoorbeeld i-nigma en Neo-Reader) op je smartphone hebt gezet (als die er nog niet op staat) richt je de camera van je telefoon op de QR-code. Als de QR-code volledig in beeld is wordt deze automatisch ‘gescand’ en omgezet in bijvoorbeeld een URL en word je dus naar de betreffende webpagina geleid. QR-codes besparen de gebruikers het op een telefoon intypen van een (lange) URL.

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend