Blog

Terug naar Blog

Pinterest versus Instagram: welke te kiezen voor zakelijk gebruik in de bouw?

Pinterest versus InstagramEerder beschreef ik in de artikelen Pinterest Wat is het, hoe werkt het en wat kunnen bedrijven in de bouwsector ermee? en Instagram. Hot, hotter, hottest? En kunnen we daar in de bouw nou iets mee? de twee nieuwste rijzende sterren onder de social media. Beiden gaan over het delen van beelden en het kunnen liken van, en reageren op die beelden.

We hebben wat dat betreft echt een verschuiving gezien in het social media landschap. In toenemende mate draait het om het delen van beelden in plaats van tekst.

Maar wat zijn nu de verschillen tussen Pinterest en Instagram? En als je moet kiezen, aan welk van deze twee social media heb je dan als bedrijf (in de bouwsector) het meest?

Allereerst even het wat-is-wat: op Pinterest maak je digitale prikborden (moodboards) op thema’s die je zelf bepaalt. Je ‘pint’ allerlei beelden die je maakt of online tegenkomt. Deze ‘pins’ worden dan automatisch gedeeld met de mensen die jouw pins volgen. Zij kunnen jouw pins ‘liken’ of ‘repinnen’. Pinterest is bedoeld om dat wat je online vindt te kunnen ordenen. Zakelijk wordt het nu echter ook gebruikt voor profilering en stimulering van interactie met klanten en andere relaties.

Met Instagram kun je foto’s maken, bewerken en delen met je volgers op Instagram en onder meer Twitter en Facebook. Zij kunnen jouw foto’s ‘liken’ en erop reageren. Instagram is bedoeld om op een snelle, leuke en gemakkelijke manier foto’s te delen met je vrienden en familie. Zakelijk wint het echter ook heel snel terrein.

Instagram versus PinterestHet eerste belangrijke verschil tussen Pinterest en Instagram is dat Pinterest echt is ontworpen als desktop applicatie. Uiteraard is er wel een app, maar die werkt wat mij betreft niet zo prettig. Ik deel bijvoorbeeld veel infographics en die zijn op het kleine scherm van mijn iPhone niet (goed) te lezen.

Instagram is een app en daarmee dus echt ontworpen voor gebruik op de mobiele telefoon. Er is zelfs niet eens een desktop versie waarop je profielen en foto’s kunt bekijken. Dat kan wel via bijvoorbeeld Statigram. Toevoeging op 9-11-2012: Dit is veranderd per 7 november 2012. Instagram heeft nu ook een desktop versie.

Pinterest versus InstagramHet tweede belangrijke verschil is de insteek. Instagram gaat echt over wat je als individu (of organisatie) meemaakt of ziet. Het is een simpel principe. Je ziet iets, maakt een foto, legt er een leuke filter overheen en je deelt ‘m. Instagram is bedoeld om momenten met elkaar te delen.

Pinterest gaat juist over het verzamelen van beelden van jezelf (je bedrijf) en anderen die je dan ordent in boards op thema’s die jij belangrijk, leuk of grappig vindt. Op Pinterest zweef je als het ware door allerlei beelden om inspiratie (of een glimlach) op te doen. Je kunt anderen ook toegang geven tot je boards, zodat zij er beelden aan toe kunnen voegen. Dat maakt Pinterest geschikter voor groepsgebruik.

Pinterest versus InstagramWelk platform is nu beter voor zakelijk gebruik? Beide platforms zijn in Nederland zakelijk gezien nog beduidend kleiner dan Twitter, Facebook en LinkedIn. En zeker in de bouwsector bevindt het gebruik ervan zich nog in een experimentele fase. Op Pinterest ken ik inmiddels een aantal goede initiatieven, op Instagram nog geen.

En daar waar platforms als Twitter en LinkedIn ook in B2B communicatie duidelijke toegevoegde waarde hebben, zie je in andere landen vooral nog B2C initiatieven op Pinterest en Instagram. Wat overigens niet wil zeggen dat deze platforms niet geschikt zijn voor B2B communicatie. Wat niet is, kan immers nog komen.

Maar moet je nog een begin maken met social media in de bouw-, installatie- of vastgoedsector, begin dan vooral met Twitter en/of LinkedIn (en YouTube!). Heb je wel ruimte voor een nieuw medium en is communiceren met beeld al een belangrijk onderdeel van je strategie, lees dan vooral verder.

In verschillende Engelstalige artikelen lees ik dat Pinterest beter werkt om traffic te generen naar je website. Ook het makkelijke groepsgebruik op Pinterest is een pre.

Denk als projectontwikkelaar bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om toekomstige gebruikers of bewoners de gelegenheid te geven pins te plaatsen op jouw prikbord. Zo kun je gezamenlijk een moodboard creëren van een nieuw (herbestemmings)project en zie je direct wat zij belangrijk vinden.

Maar als we het hebben over social media kan alles een dag later ineens anders zijn. Zeker nu Facebook eigenaar is van Instagram valt er nog wat te verwachten. En mensen zijn steeds meer online op hun mobiele telefoon. Dat werkt weer in het voordeel van Instagram.

Ik kan me voor Instagram bijvoorbeeld voorstellen dat je als leverancier gebruikers van jouw product oproept om, met gebruik van een bepaalde tag voor de goede vindbaarheid, foto’s te delen waarop ze tonen hoe ze dat product gebruiken. Goed voor de binding met je eindgebruikers en natuurlijk goed voor de naamsbekendheid van je product.

Met andere woorden: beiden hebben hun voor- en nadelen. Vooralsnog lijkt Pinterest misschien interessanter, maar kies vooral voor het medium dat het beste past bij jouw organisatie, doelstelling en doelgroep.

Heb je zelf ideeën over hoe je Pinterest en Instagram kunt gebruiken in de bouw-, installatie- en vastgoedsector? Deel ze door op dit artikel te reageren!

Reacties (4)

  • Inge Sijpkens Reageer

    Sinds ik dit artikel schreef is er alweer veel veranderd, zeker ten aanzien van Instagram. Twee van de belangrijkste veranderingen:

    1: In het artikel geef ik al aan dat Instagram nu ook gebruikt kan worden op je desktop. Je krijgt dan een eigen profielpagina, die volgens de eerste geruchten veel lijkt op de profielen op Facebook. Zie: http://bit.ly/TwK55c

    2: Twitter gaat fotofilters toevoegen aan de mobiele apps. Daarmee gaat het zonder twijfel de strijd aan met Instagram. Zie: http://bit.ly/TwKch3

    09/11/2012 at 11:19
  • Sjors Sevenhuijsen Reageer

    Dank je wel Inge, dit is een puntige analyse die ik goed kan gebruiken bij het maken van mijn keuze. Top.

    28/01/2014 at 13:34
  • Daphne Reageer

    Ik ben nieuw op Instagram en vind het best lastig dat je alleen foto “s kunt delen die met je smartphone gemaakt zijn. Ik heb nu 155 volgers en het is me opgevallen als ik foto”s deel dat ze wel heel erg vriaal gaan. Je krijgt ontzettend veel zichtbaarheid op Instagram. Op Pinterest miet je er veel meer voor doen om zichtbaar te zijn. Je kunt wel mensen gemakkelijker via je foto”s naar je website krijgen. Daarvoor moet je wel in heel veel groepen je product of dienst delen. Een voordeel van beide platforms is dat de foto op lange termijn blijven hangen en niet verdwijnen na 2 dagen, zoals op Facebook wel het geval is.

    23/03/2017 at 07:04

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend