Over frietjes, passie en het belang van onderscheidend vermogen in de bouw

De concurrentie en groter en groeit: zorg voor onderscheidend vermogen, ook in de bouwHet wordt zo’n beetje vaste prik bij ons thuis, eens in de week frietjes eten. Er is elke week wel een avond die zo loopt, dat koken niet echt meer een optie is, omdat het eten dan gewoonweg te laat op tafel staat. ‘Op naar de frietjeswinkel’ zeg ik dan tegen de jongens en je begrijpt, dan zijn ze blij!

We wonen nu 4 jaar in Hilversum en het heeft enige tijd geduurd voordat we een fijne snackbar hadden gevonden. Nu zie ik je denken: ‘Lekker belangrijk, het zijn maar frietjes.’ Maar het zijn dus niet ‘zomaar frietjes’ bij ons thuis. De frietjes waren altijd te slap, gebakken in oud frituurvet of veel te zout.

Heel soms reden we zelfs helemaal naar Utrecht, omdat we de gyrosschotel met de frietjes bij de snackbar daar nooit hebben kunnen vergeten. We hebben ook een hele tijd ovenfrites gegeten. Op zich ook lekker, maar bepaald geen goede vervanging voor frietjes halen, want ovenfrites zijn pas lekker als ze zo’n beetje een uur in de oven hebben liggen bakken. En het hele idee was nou juist om snel iets op tafel te krijgen.

Populaire snackbar
Toen reed ik op een avond door de Gijsbrecht van Amstelstraat (dicht bij ons thuis) en zag ik een drukte van jewelste bij de snackbar daar. De deur kon nog maar net dicht, zeg maar. Hele families leken te zijn afgereisd om daar hun eten voor de avond te laten bereiden. Hé, dacht ik, die frietjes moeten wel heel lekker zijn als juist hier zoveel mensen komen! Terwijl er toch zeker 10 andere snackbars te vinden zijn in een straal van 1 kilometer.

De eerstvolgende keer dat onze kookplannen in de soep liepen togen wij dus naar deze populaire snackbar en oh, wat een verademing. Vriendelijke heren achter de counter met elk, zo bemerkten wij al snel, een eigen taak en samen een bijzonder soepele samenwerking. ‘Wat kan ik voor u doen mevrouw?’, Komt voor elkaar mevrouw’, ‘Smakelijk eten mevrouw.’

Ik ben eerlijk gezegd niet zo van het ‘mevrouw’ (dan voel ik me zo oud), maar de manier waarop ik hier werd benaderd was super. Geen beleefdheden om de beleefdheden, maar prettig en persoonlijk.

Nooit meer ergens anders frietjes halen
Wat ik echter direct het allerfijnste vond aan deze snackbar is een simpele foto aan de muur van de heren die de snackbar runnen. Daarop staan ze, de armen over elkaars schouders, als goede vrienden op een rij achter de counter. Lachend, blij, trots ook. Toen ik die foto zag dacht ik: ‘Ik ga nooit meer ergens anders frietjes halen.’

Die foto zegt namelijk alles. Dat ze passie hebben voor hun bedrijf. Dat ze de zaken serieus nemen, maar ook lol hebben met elkaar. Dat ze het leuk vinden wat ze doen en dat ze dat graag aan iedereen die dat wil weten laten zien.

Bruggetje
Al die elementen uit die foto zijn bij heel veel bedrijven niet zichtbaar. En daar is mijn bruggetje naar waar ik in dit blog naartoe wil. Nog niet zo lang geleden kwam ik voor het eerst bij KnaapenGroep, een aannemer in Son. Knaapen is gespecialiseerd in renovatie in bewoonde staat.

Als je bij Knaapen binnenkomt is het eerste wat je ziet een muur met aan de ene kant tal van hele persoonlijke kaarten en brieven van bewoners die Knaapen bedanken voor hun werk. En aan de andere kant de ‘regels’ voor de medewerkers. Waar Knaapen in gelooft, wat Knaapen belangrijk vindt en wat het vraagt van de medewerkers. In één oogopslag ‘ken’ je daardoor, zodra je de drempel overstapt, KnaapenGroep. Weet je waar het bedrijf voor staat en waar het goed in is.

Persoonlijk of onpersoonlijk?
Er zijn maar weinig bedrijven die dit zo doen in hun bedrijfspand, maar er zijn nog veel minder bedrijven die het doen op hun website. Internet wordt vaak als onpersoonlijk beschouwd. Er is immers een afstand, je hebt geen live, face-to-face contact. Omdat het toch al onpersoonlijk is, zo lijken bedrijven te denken, maakt het ook niet zoveel uit hoe we onze klanten op de website te woord staan en welke foto’s we daarbij plaatsen. Niets is echter minder waar.

Unieke identiteit
Juist door je tone of voice en de beelden die je gebruikt, kun je je unieke identiteit laten zien. Schrijf je in afstandelijke, corporate taal, of schrijf je zoals je klanten ook in real life te woord staat? Plaats je op je ‘Over ons’ pagina een foto van de saaie buitenzijde van je bedrijfspand, of een foto van je toegewijde team? Schrijf je enkel taai door te komen nieuwsberichten of geef je medewerkers de ruimte persoonlijke blogs te plaatsen, waarin zij op hun manier, hun kennis en expertise kunnen laten zien?

Geef je bedrijf een gezicht
Laat zien welke passie er in de organisatie zit. Welke mensen de kennis en expertise hebben die jouw bedrijf maken tot wat het is. Hoe je klanten verder kunt helpen en waarom jij daarvoor de uitgelezen partij bent. In deze wereld waarin de concurrentie alleen maar groter wordt is het van groot belang je te onderscheiden. Wat maakt jou uniek?