(Online) reputatiemanagement: zo gebruik je social media in je voordeel

We brengen steeds meer tijd door op internet. Op het werk, voor de televisie, in de trein, als we moeten wachten… KLM heeft een geweldige manier gevonden om hier gebruik van te maken. Want waar breng je gegarandeerd tijd wachtend door? Op het vliegveld natuurlijk!

Heel vaak komt het dan ook voor dat passagiers twitteren wat zij gaan doen. Zoals: ‘Wachten op mijn vlucht met KLM voor weekend Rome.’ Of ze checken in op Foursquare.

KLM heeft afgelopen zomer een campagne laten lopen waarin het deze passagiers verraste met een klein cadeautje. Om hun wachttijd wat draaglijker te maken, een glimlach op hun gezicht te toveren en om de eigen reputatie te managen natuurlijk.

Persoonlijk cadeautje
Via social media zochten KLM medewerkers meer informatie over de afzender van de tweet. Wat vindt hij of zij leuk, waar gaat de reis naartoe en waar kan KLM deze passagier blij mee maken?

Vervolgens verrasten de medewerkers de wachtende passagier met een klein, heel persoonlijk cadeautje.

Complimenten voor KLM
En het heeft gewerkt! Zeker getuige de vele tweets waarin KLM werd geprezen voor deze actie. Bekijk hieronder het filmpje van KLM over deze ‘verrassingscampagne’.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=pqHWAE8GDEk&feature=player_embedded]