Online marketing in de bouw: binnen een dag 6 nieuwe opdrachten dankzij Twitter

Logo Verspeek installatie

Het boek Online marketing in de bouw bevat meer dan 40 voorbeelden uit de branche van hoe bedrijven hun online marketing aanpakken. In dit blog het verhaal van Installatiebedrijf Verspeek (8 medewerkers), dat werd opgetekend door mijn co-auteur Sascha Murk.

Bekijk hier hoe deze case eruit ziet in het boek Online marketing in de bouw.

Installatiebedrijf Verspeek uit Valkenswaard is gespecialiseerd in verwarming, sanitair, luchtbehandeling, onderhoud en lekkage detectie. Het bedrijf richt zich zowel op particulieren als bedrijven. Drie jaar geleden zat zaakvoerder Martijn Verspeek een tijdje gedwongen vast achter zijn PC vanwege een gebroken arm. Uit verveling maakte hij een Twitteraccount aan. Op dat moment kon hij niet vermoeden dat dit social media kanaal al heen snel voor meer naamsbekendheid zou gaan zorgen.

Persoonlijk en oprecht
Verspeek ‘begon gewoon met Twitteren’, zoals hij het zelf zegt. Niets ingewikkelds, maar op een eigen, persoonlijke en oprechte manier berichtjes plaatsen. Over projecten, maar ook over installaties. Hoe ze werken en wat belangrijk is bij onderhoud bijvoorbeeld.

Verspeeks_Tip_van_de_dagVerspeek kreeg de smaak te pakken en na vier maanden kwam hij op het idee om een ‘Verspeeks Tip Van De Dag’ (#VTVDD) te introduceren voor zijn trouwe volgers. Sindsdien verstuurt installatiebedrijf Verspeek iedere dag om 10:00 uur een tweet met een tip. Over hoe je je CV moet vullen bijvoorbeeld, hoe je legionella kunt voorkomen of een eenvoudige tip om energie te besparen. Binnen korte tijd nam het aantal volgers fors toe, ontstond steeds meer interactie en kreeg het twitteraccount ook steeds meer fans. Er waren zelfs volgers die om 10:05 uur al vroegen waar de tip van de dag toch bleef.

Humor
Humor speelt ook een belangrijke rol in de manier waarop Verspeek Twitter gebruikt. Niet bewust of gepland overigens, maar zoals je Verspeek ook ‘live’, in het dagelijks leven, mee zou maken. Verspeek bedacht Teun_de_Beun_Verspeekbijvoorbeeld de hashtag #teundebeun. Een hashtag die hij gebruikt in berichten met foto’s van verkeerde installaties, slechte adviezen en onveilige installaties. Hij krijgt nu uit het hele land foto’s toegestuurd om op Twitter te plaatsen en andere collega bedrijven gebruiken nu ook deze hashtag.

Iets nieuws proberen
Echte obstakels kwam Verspeek niet tegen tijdens zijn ontdekkingstocht op Twitter. Soms moet je gewoon eens iets nieuws proberen, meent hij. Hij realiseert zich wel terdege dat als je je afspraken niet nakomt en/of je werk niet goed doet, je onmiddellijk door de mand kan vallen door de openheid van social media. Zo nu en dan krijgt het bedrijf dan ook wel van collega’s te horen of zij zeker niet te veel kennis willen delen.

Positieve aandacht
Installatiebedrijf Verspeek kent echter geen angst als het gaat om die openheid van social media. Vanaf de eerste tweet van het bedrijf staan oprechtheid, persoonlijkheid en het durven delen van kennis centraal in de communicatie. Verspeek merkt dat dit juist alleen maar positieve aandacht met zich meebrengt. En het bedrijf heeft goed opgeleid personeel, mooie bussen en een duidelijke website. Alles klopt en is op elkaar afgestemd.

Het resultaat
Dat twitter werkt is wel duidelijk voor Installatiebedrijf Verspeek. Zo schafte het bedrijf onlangs een machine aan om lekkages in rioleringen te kunnen ontdekken. Op Twitter gaf het bedrijf vervolgens een dag lang een demonstratie tijdens de eerste klus. Elk uur plaatste het bedrijf een foto met uitleg over hoe de nieuwe machine precies werkte. Het resultaat: de dag erna had Verspeek zes opdrachten voor lekdetectie.