Online beter vindbaar worden, hoe doe je dat?

Online beter vindbaar worden | Hoe doe je dat

Bovenaan staan in Google, wie wil dat nou niet!? Iedereen begrijpt tegenwoordig dat het veel kan opleveren, wanneer je als een van de bovenste resultaten naar voren komt in Google. Mensen kijken vaak ook niet meer verder dan die eerste pagina van Google. Dat iedereen daar wil staan betekent echter ook dat de concurrentie groot is. Hoe zorg je er toch voor dat je online gevonden wordt?

Dit artikel verscheen eerder in het vakblad Aannemer.

Stel je eens voor, dat een van de eerste webpagina’s die naar voren komt die van jou is, als er op Google wordt gezocht naar een dienst of product dat jij levert. Dat is natuurlijk geweldig! Eén klik, de zoeker is op je website en voor je het weet heb je een nieuwe klant! Of is het niet zo simpel?

Niet echt nee.

Allereerst is hoog scoren in Google niet eenvoudig, al is het maar om de hele simpele reden dat zo’n beetje iedereen dat wil. Ten tweede, hoog scoren in Google is geen doel op zich, maar een middel. Want natuurlijk is het prachtig als potentiële klanten via Google op je website terecht komen. Maar als ze daar vervolgens totaal niet de informatie vinden die ze zoeken, zijn ze ook zo weer weg (zie ook mijn artikel in de Aannemer van februari).

Google Adwords

Ik kom regelmatig bedrijven tegen die veel geld investeren in Google Ads (de advertenties die Google toont, bovenaan en aan de rechter zijkant), terwijl het ze vrijwel niets oplevert. Ze betalen voor elke klik via Google naar hun website, maar aangekomen op die website weet de zoeker niet hoe snel hij weer weg moet zijn. Herken je dit?

Vaak sluit de informatie in de advertentie niet goed aan op de webpagina. Een advertentie over een specifiek product linkt bijvoorbeeld naar de homepage van het bedrijf, waardoor de zoeker denkt ‘Waar ben ik nu?’. Vaak ook, is de webpagina gewoon niet gebruiksvriendelijk. Er is geen heldere, prettig leesbare tekst, er zijn geen versterkende beelden, er is geen in het oog springende knop die de zoeker helpt om eenvoudig tot actie over te gaan (contact opnemen, bestellen, inschrijven).

Adverteren op Google kan voor je bedrijf zeker een goede optie zijn, maar:

  1. Maak eerst je website goed op orde.
  2. Zorg dat de pagina die je koppelt aan de advertentie inhoudelijk aansluit op de advertentie.
  3. Meet wat het je oplevert en houd het continu in de gaten. Je wilt immers wel dat de advertentie je meer omzet oplevert dan dat deze je kost.

Beter vindbaar door trucjes?
Met het groeiende belang van Google is door de jaren heen een hele bedrijfstak ontstaan rondom zoekmachine optimalisatie. Steeds meer bedrijven gingen daarbij trucs toepassen. Zoals zoveel mogelijk zoekwoorden verwerken in webteksten en via allerlei wegen links verzamelen (ook kopen) om maar zo hoog mogelijk te scoren in Google.

Wanneer en op welke plek je naar voren kwam in Google werd namelijk, heel simpel gezegd, bepaald door:

    1. de ‘match’ van de ingevoerde zoekwoorden en de inhoud van je webpagina en
    2. de mate van autoriteit van je website. Dat wil zeggen: hoe meer pagina’s op het web verwezen naar jouw webpagina, des te relevanter de webpagina werd voor Google en des te hoger je eindigde in zoekresultaten.

 

Google, echter, wil natuurlijk zo waarheidsgetrouw en relevant mogelijke zoekresultaten. Het mag niet zo zijn dat het bedrijf dat de trucjes het meest vergaand toepast het hoogste eindigt. Dat zou de geloofwaardigheid van Google bepaald geen goed doen. Google past zijn algoritmes dan ook regelmatig aan en zeker na de laatste update is het door Google lastig gemaakt om effect te genereren met dit soort trucjes.

Zorg dat je relevant bent
Is het dan nog wel mogelijk om online beter vindbaar te worden? Ja, maar die hoge score in Google zou wat mij betreft niet het uitgangspunt moeten zijn. Het uitgangspunt moet zijn dat je met de informatie die je biedt waardevol en relevant bent voor je (potentiële) klanten.

Wat je uiteindelijk wil is dat je door potentiële klanten gevonden wordt op het moment dat ze je nodig hebben, doordat je op het juiste moment de juiste informatie beschikbaar hebt. Aan de basis daarvan ligt de strategie die ik in een van mijn eerdere artikelen beschreef (zie de Aannemer van januari): super goede producten en diensten leveren met super goede service.

Waarom is dit zo’n goede strategie?
Allereerst: hoe beter je producten, diensten en service, hoe groter de kans dat klanten en andere relaties daar online over gaan praten (op blogs, Twitter, LinkedIn, Facebook, beoordelingsplatforms) en hoe groter de kans dat anderen jou daardoor vinden.

Maar goede service verlenen betekent ook: klanten zo goed mogelijk helpen bij het beantwoorden van hun vragen. Aan de telefoon, op social media, maar zeker ook op je website. En het leuke is: als je focust op de vragen van je (potentiële) klanten en daarbij ook de woorden gebruikt die zij gebruiken is de kans logischerwijs veel groter dat er een match is met wat zij invoeren als ze zoeken met Google.

Beantwoord vragen en geef tips
Publiceer (bijvoorbeeld op een blog op je site) met regelmaat inhoudelijke en/of actuele artikelen waarin je vragen beantwoordt, tips en advies geeft en kennis toont van het vak. Bedrijven die dit op een mooie manier doen, zijn onder meer Huybregts Relou (onderdeel van VB Groep), Heembouw en KnaapenGroep. Neem eens een kijkje op hun blogs:

Door kennis te delen en in te gaan op vragen die leven bij je doelgroep maak je je bedrijf relevant en waardevol voor je (potentiële) klanten en dat waardeert Google ook. Mensen zijn namelijk sneller geneigd naar een artikel te verwijzen waar ze echt wat aan hebben (bijvoorbeeld op social media) dan wanneer je enkel een product- of dienstomschrijving op je webpagina hebt staan. En laat Google nu extra waarde hechten aan actuele, unieke en relevante content (content die veel wordt gedeeld) ;-).

Ken je (potentiële) klant
Om op een goede manier in te kunnen spelen op de informatiebehoefte van je doelgroep is het uiteraard wel van belang dat je een helder beeld hebt van hun vragen/problemen. Doe daarbij geen aannames, maar onderzoek het. Praat er met hen over en gebruik bijvoorbeeld de Google Adwords Zoekwoordplanner om een beeld te krijgen van welke woorden zij gebruiken. Hoe specifieker je bent, des te groter de kans dat je door jouw potentiële klanten gevonden wordt.

Veel succes en bij vragen: neem gerust contact met mij op!