Blog

Terug naar Blog

Nederlanders steeds asocialer? Niet op social media!

SIRE De maatschappij dat ben jij (2001)

Al jaren bereiken ons berichten dat wij Nederlanders steeds asocialer worden. Zo maakte de Volkskrant in 1998 in het artikel Nederlander is harder en asocialer geworden melding van de nieuwe campagne van SIRE, getiteld ‘De maatschappij, dat ben jij’. Een campagne die uiteindelijk een hele lange looptijd had.

Aangebrand en agressief
En in 2005 konden wij op de website van Nova lezen dat Nederlanders steeds vaker aangebrand of zelfs agressief op elkaar reageren. Dat bleek toen uit NIPO-onderzoek dat (wederom) de Stichting Ideële Reclame (SIRE) liet uitvoeren.

“De samenleving wordt asocialer, aldus het onderzoek, en dat zou wel eens een ernstig maatschappelijk probleem kunnen worden,” zo schrijft Nova.

Steeds asocialer
Het CBS deed in 2008 opnieuw onderzoek. De opiniewebsite Joop.nl vat de uitkomsten van dat onderzoek heel kort samen: ‘CBS: Nederlanders steeds socialer’.

Onbewust asociaal?
In 2009 deed de website WatVindtNederlandErVan een mini-enquête en ook toen bleek weer dat we onszelf als asocialer beschouwden als voorheen.

SIRE lanceerde in dat jaar opnieuw een campagne, deze keer getiteld ‘Onbewust asociaal’. Bekijk hieronder een van de spotjes.

Nederlanders helemaal niet asociaal!
In discussies op LinkedIn helpen we elkaar aan feedback, waardevolle tips en gratis advies. Op Facebook vinden we elkaar allemaal leuk en reageren we heel attent op nieuwe ontwikkelingen in de levens van onze vrienden.

Een lift vinden via Twitter

Behulpzaam op Twitter
En op Twitter? Op Twitter zijn we helemaal behulpzaam. Een lift nodig, je vindt ‘m via Twitter #durftevragen.

Geen idee wat je je vader cadeau moet doen? Binnen een minuut heb je minstens tien suggesties #dtv.

Geen zin om weer te bedenken wat je zal eten? Je hoeft er ook echt niet zelf over na te denken, genoeg mensen die je op ideeën willen brengen #watetenwevandaag.

En even een hart onder de riem nodig? Ook warmte en een omhelzing ontvangen we via Twitter…

Hart onder de riem via Twitter

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend