Marketing in de installatiebranche: vindbaarheid, oprechtheid en klantgerichtheid

Dit artikel schreef ik samen met Sascha Murk, het verscheen eerder in InstallateursZaken.

Denk je bij het lezen van het woord ‘marketing’ al direct: ‘Laat maar…’? Dan ben je in de branche zeker niet de enige. We willen je toch vragen om door te lezen. Ook als je denkt dat je marketing niet nodig hebt of er geen tijd of geld voor hebt. De marketing die wij in dit artikel schetsen bepaalt namelijk mede of jouw installatiebedrijf in 2025 nog succesvol is of niet.

Zonder twijfel is er van alles gaande in de branche. Door de crisis, maar zeker ook door andere ontwikkelingen, is de vraag vanuit de markt veranderd. Van de vanzelfsprekende groei die we decennialang gekend hebben is al een aantal jaar geen sprake meer.

Logisch gevolg: de concurrentie is groter en groeit. Marges staan onder druk. De uitdaging om voldoende werk binnen te halen om succesvol te blijven wordt groter en blijft groot, ook als de crisis voorbij is.

Een fijn vooruitzicht is dit zeker niet, maar we hebben ook goed nieuws. Goede, klantgerichte en oprechte bedrijven kunnen er namelijk op rekenen dat zij de komende jaren meer groei gaan zien.

Tenminste, als zij een beetje hun best doen om aan de buitenwereld te laten weten waarom zij doen wat ze doen en vooral ook, wat ze kunnen betekenen voor hun klanten. Waarom de klant met hen in zee moet gaan en niet met een van al die andere bedrijven.

Overal en altijd referenties
SolarwijzerDat juist deze bedrijven meer groei gaan zien komt onder meer door de opkomst van internet en social media. Dankzij internet en social media kunnen we tegenwoordig namelijk van zo’n beetje alles online referenties natrekken. Dat doen we ook veelvuldig. Ongetwijfeld ken je booking.com of iens.nl, maar denk ook aan bouwprestaties.nl, werkspot.nl en solarwijzer.nl.

Die online referenties zijn gebaseerd op de (prijs-)kwaliteit (verhouding) die is geleverd, maar zeker ook op klantgerichtheid. Je kunt als installateur nog zo’n kwalitatief hoogstandje leveren, als je steevast te laat komt of de klant zich ergert aan de moddersporen en de smerige WC die je achterlaat, krijg je echt geen positieve referentie.

Eén slechte tweet je ondergang?
Dat wil overigens niet zeggen dat één negatieve tweet of beoordeling je ondergang betekent. Geloof ons, iedere organisatie krijgt wel eens kritiek. Dat is heel normaal en echt geen ramp. Als je het gewoon even niet zo goed voor elkaar hebt en je krijgt dat te horen bied je je excuses aan en los je het op. Ook social media gebruikers snappen dat iedereen wel eens een fout maakt.

Vraag bij kritiek vooral ook wat je niet goed doet als dat niet direct duidelijk is. Vraag wat er beter kan. En verbeter jezelf.

Van vinden naar gevonden worden
Marketing in 2025 in de installatiebranche: vindbaarheid, oprechtheid en klantgerichtheid Misschien vraag je je inmiddels af wat marketing met dit alles te maken heeft. Als je bij marketing denkt aan een mooie showroom, flyer, advertentie of brochure, niet zo veel. Vroeger kon je bedenken hoe je graag gezien wilde worden en dat met deze traditionele middelen in de markt presenteren. Vandaag de dag prikt de klant daar eenvoudig doorheen.

Nee, het gaat er voor jou als installateur niet meer om dat jij je klant vindt en hem of haar vertelt hoe geweldig jouw product of dienst is. Het gaat erom dat je klant jou vindt en uit zichzelf gaat doorvertellen hoe geweldig jouw product of dienst is.

Marketing? Vragen beantwoorden!
Benoem daarom op je website, weblog en via social media de zorgen, vragen en ambities van je klanten en vertel ze concreet wat het ze oplevert om met jouw bedrijf zaken te doen. Zo word je beter gevonden én voorkom je dat bezoekers je website of weblog direct weer verlaten, omdat ze geen idee hebben waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij een ander.

Want ze hebben een lekkage en zoeken het dichtstbijzijnde bedrijf dat ze daar zo snel mogelijk vanaf kan helpen. En ze willen wel verduurzamen, maar is dat niet heel ingewikkeld en duur en wat levert het op? Ze willen wel een nieuwe ketel, maar welke is de beste en wat kost dat aan onderhoud?

Marketing in 2025
Met de snelheid waarmee internet en social media zich ontwikkelen is het moeilijk te voorspellen welke media in 2025 hot zijn en welke not. Wel weten dat het, door de toenemende (informele) één-op-één communicatie via social media, meer dan ooit van belang is om authentiek te zijn en te blijven. Om als bedrijf te communiceren zoals je praat en te doen wat je zegt.

Bedrijven die stelselmatig slecht presteren en niet leren van hun fouten verliezen door internet en social media op den duur hun bestaansrecht. Bedrijven die leren van hun fouten, problemen snel oplossen en feedback van klanten gebruiken om steeds beter te worden hebben de toekomst.

Want mensen behoeden anderen graag voor een slechte dienst of aankoop door er negatief over te oordelen op social media. Maar ze adviseren anderen net zo enthousiast over producten en diensten waar ze wél tevreden over zijn.

tweet compliment voor installateur10 tips voor succes
Zorg dus dat je vindbaar wordt, oprecht bent en klantgericht. Met deze 10 tips ben je voorbereid op de toekomst.

  1. Zet op papier waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Wat maakt jullie anders, beter?
  2. Bepaal je doelgroep en zorg dat je weet op welke (lokale) platforms en media zij zich bevinden.
  3. Stem je kanalen hierop af en zet social media in.
  4. Onderzoek op welke woorden jouw potentiële klanten online zoeken en stem je boodschap hierop af.
  5. Monitor: zorg dat je weet wat er over je bedrijf wordt gezegd en geschreven, zodat je snel kunt reageren als dat nodig is.
  6. Toon oprechte interesse in je klant en wat hem of haar bezighoudt.
  7. Leer van je fouten en gebruik feedback van klanten om steeds beter te worden.
  8. Investeer in medewerkers die klanten uitstekend kunnen en willen helpen.
  9. Als je klant een probleem heeft, help dan om het probleem om te lossen. Ongeacht wie het probleem heeft veroorzaakt en of je klant daar formeel recht op heeft.
  10. Combineer online activiteiten met offline activiteiten, zoals open dagen, beurzen en de showroom. Want ja, natuurlijk is offline contact nog steeds heel waardevol!

 

Meer tips? Voeg ze toe aan de reacties!