LinkedIn in de bouw: ouderwetse reclamezuil in een nieuw jasje?

LinkedIn | ouderwetse reclamezuil in een nieuwe jas

Wat vind jij, reclame maken voor je eigen bedrijf onder de LinkedIn-update van iemand anders: done of not done? Ik kies voor not done. Er zijn ook mensen die vinden dat het wel kan weet ik, want ik kom het met regelmaat tegen in mijn tijdlijn op LinkedIn. Daarom open ik bij deze graag de discussie. Kan het of kan het niet? En waarom dan (niet), vind jij?

Jij hebt het ongetwijfeld ook wel eens gezien in je timeline op LinkedIn: een update waarin iemand trots vertelt over een nieuw project en daarna prompt, in de reacties op die update, allerlei aanbiedingen krijgt van diensten. Bijvoorbeeld een projectontwikkelaar of aannemer die onder een update de vraag krijgt of hij al een stukadoor heeft, zonwering, een tegelzetter, al bekend is met prefab, zonnepanelen overweegt, et cetera.

Stealing someone’s thunder

Als ik zulke reacties zie op LinkedIn moet ik altijd denken aan het Engelse gezegde: stealing someone’s thunder. De betekenis van dit gezegde is volgens het woordenboek: To get attention and praise for doing something that someone else had planned to do. Oftewel: Lof voor jezelf winnen voor/via iemand anders zijn of haar poging om indruk te maken.

Bijvoorbeeld: de directie vertellen over een idee en doen alsof het idee van jou is, terwijl je het met een team bedacht hebt en je het samen zou gaan presenteren. Of (in een heel andere categorie, maar volgens mij valt die er ook onder) naar een bruiloft gaan in een witte jurk, terwijl je weet dat de bruid ook wit draagt.

Niet zo chic

Wat er op LinkedIn gebeurt met die commerciële reacties onder het bericht van iemand anders is niet helemaal hetzelfde. Het is niet dat je je dan iemands idee toe-eigent. Toch krijg ik altijd een ‘stealing someones thunder-gevoel’, omdat je wel een beetje de aandacht steelt.

Iemand wil zijn bedrijf, project of werkwijze onder de aandacht brengen omdat hij trots is. Vervolgens zet jij je eigen bedrijf er prominent onder met een commerciële boodschap. Zonder dat er een directe link is. Dat is gewoon niet zo chic.

Ouderwets

Ik vind het ook een beetje ouderwets om op zo’n manier reclame te maken voor je bedrijf. Heb je met al die sociale media zulke mooie tools tegenwoordig om je naamsbekendheid te vergroten en aan je imago te werken, maak je er op zo’n manier gebruik van!

In een van mijn eerdere stukken (uit 2011 alweer) schrijf ik:

Verkopen, verkopen, verkopen. En verkopen. En verkopen. Of je nu een dienst levert of een product, ‘sales’ is van alle tijden. Altijd is daarbij de gedachte geweest ‘Als ik maar vaak genoeg vertel hoe fantastisch mijn product is, dan overtuig ik mijn klant wel dat hij het product nodig heeft en kan ik de koop sluiten.’

Met de enorme groei van internet en de opkomst van social media is deze manier van verkopen verleden tijd. Het gaat er niet meer om dat jij je klant vindt en hem of haar vertelt hoe geweldig jouw product of dienst is. Het gaat erom dat je klant jou vindt en uit zichzelf gaat doorvertellen hoe geweldig jouw product of dienst is.

Sociale media?

Grappig genoeg gebruiken bedrijven nu dus LinkedIn (een sociaal medium) om maar zo vaak mogelijk te vertellen hoe fantastisch hun product is. Ze maken van LinkedIn een reclamezuil. Terwijl, als ze gewoon aan relaties werken (waar LinkedIn voor bedoeld is), ze (weet ik zeker) veel meer bereiken voor hun bedrijf. Waarom schrijf je onder zo’n update van een ander niet gewoon ‘Mooi project, gefeliciteerd!’? Onder de aandacht kom je dan net zo goed, alleen dan wel op een positieve manier.

Maar goed, dat is dus wat ik vind. Nou ben ik benieuwd: wat vind jij?

Ik zie je reactie hieronder graag tegemoet!