Internet en social media zijn een middel. Een communicatiemiddel!

Wanneer je als organisatie aan de slag wilt met internet en social media gelden, simpel gezegd, eigenlijk altijd twee gouden regels.

Gouden regel 1: Social media zijn geen doel op zich, ze zijn een middel. Een communicatiemiddel. Je wordt als organisatie niet actief op Twitter, omdat je ‘tegenwoordig nu eenmaal actief moet zijn op Twitter’. Je wordt actief op Twitter omdat je een doelstelling hebt die (mede) bereikt kan worden met behulp van Twitter en een doelgroep die je kunt bereiken via Twitter.

Bijvoorbeeld, je wilt monitoren wat er over je organisatie wordt gezegd en kunnen reageren. Of je wilt je klantenservice verbeteren en klanten de gelegenheid geven via Twitter vragen te stellen.

Gouden regel 2: Social media gaan over relaties, over interactie en dialoog, NIET over alleen zenden. Lang niet alle organisatie hebben dat nog in de vingers. Een snelle check op Twitter laat al direct zien dat er veel organisaties zijn die alleen maar zenden. En daarmee bedoel ik dat ze vooral bezig zijn met hun eigen boodschap, in plaats van zich te verdiepen in de doelgroep en de behoeften van die doelgroep. Alleen zenden is heel gek, kijk maar eens naar dit filmpje.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Aswwf3bu1I8;feature=player_embedded]

Organisaties die alleen maar zenden, hebben over het algemeen ook gouden regel 1 genegeerd. Ze zijn actief geworden op social media ‘omdat dat tegenwoordig nu eenmaal hoort’ en hebben niet of te weinig nagedacht over hun doelstelling en doelgroep. Logischerwijs is dan de kans ook heel klein een doelstelling te behalen.

Maar alleen maar zenden is om een andere reden weinig effectief. Internet en social media gaan namelijk over interactie. Het ‘sociale’ van het web betekent dat mensen elkaar graag willen helpen. Bij het vinden van een antwoord op een vraag, met doorverwijzingen naar nuttige informatie of door mee te denken over de ontwikkeling of verbetering van producten en diensten. Dat vinden we leuk, interessant, soms zelfs een must.

Daarnaast laten wij mensen gewoon heel graag zien wat we leuk vinden én wat we niet leuk vinden, wie we zijn, wat we kunnen, wie we kennen en wat we weten. Internet en social media gaan over delen. Het delen van ervaringen, leuke filmpjes of artikelen, informatie en kennis.

Grappig genoeg wordt het bewijs hiervan geleverd op mijn eigen weblog. Want welke artikelen worden het meest gedeeld en geretweet? Juist. Die artikelen waarin ik direct oproep tot interactie. Interactie ook nog, waarbij de lezer de gelegenheid krijgt zichzelf ook een beetje te profileren.

Daarom, zoals we ook schrijven in ons boek over internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector: Laat jezelf zien, wees transparant, ga in gesprek, deel en groei. Je zult zien, er gaat een wereld voor je open.