Inbound marketing: kunnen we daar in de bouw nou iets mee?

In de vorige 2 artikelen in deze reeks over inbound marketing schreef ik al over Inbound marketing: wat is dat eigenlijk? en Inbound marketing: hoe werkt het? In dit blog antwoord op de vraag: kunnen we ook iets met inbound marketing in de bouw?

Inbound marketing wint terrein. En alhoewel er steeds meer bedrijven zijn in de bouw-, installatie- en vastgoedsector die het actief inzetten, kom ik ook nog veel weerstand tegen. Dit zijn de 3 argumenten tegen inbound marketing die ik veel hoor.

  1. Het effect van inbound marketing is niet direct duidelijk.
  2. Het is crisis, er is geen geld om online marketeers aan te nemen.
  3. Onze producten en diensten lenen zich niet voor inbound marketing.

 

1. Het effect van inbound marketing is niet direct duidelijk

Veel gehoord argument van marketeers is dat zij geen budget krijgen, omdat de directie twijfelt aan het effect (de Return on Investment) van inbound marketing. Waarom zoveel tijd en energie steken in het schrijven van blogs? In het bijhouden van social media en het optuigen van een e-mailmarketing strategie, als je niet eens zeker weet dat het klanten en omzet oplevert? Waarom al die kennis en informatie gratis (!) weggeven, waar je eerder nog gewoon voor kreeg betaald?

Het is waar dat inbound marketing een strategie is die op de lange termijn is gericht. En het is waar dat je eerst veel tijd investeert in potentiële klanten, voordat ze eventueel ook daadwerkelijk klant worden. Cijfers over wat al die content-creatie en aandacht aan ‘al die mensen die helemaal geen klant zijn’ je oplevert heb je dus niet direct.

Inbound marketing: kunnen we daar in de bouw nou iets mee?Maar:

  • Een blog schrijf je één keer. Het blijft vervolgens nog jarenlang geïnteresseerde bezoekers trekken naar je website.
  • Een eBook of whitepaper schrijf je één keer. Het levert je vervolgens misschien wel dagelijks meer naamsbekendheid op.

Dat kun je van advertenties en direct mailings niet zeggen. Die plaats of verstuur je één keer, daarna verdwijnen ze in de prullenbak. Jammer, want het is nog duur ook. En weet jij wie je advertentie leest? Wie je direct mailing opent? Weet je eigenlijk wel exact wat dat oplevert?

Inbound marketing kost tijd om op te zetten, om op gang te brengen. Maar als het eenmaal loopt, dan loopt het ook. En dan is het ook nog eens meetbaar, mocht dat een belangrijk argument voor je zijn. Daarbij, je investeert in een relatie. Met potentiële klanten en met bestaande klanten. Dat is geen onbelangrijk argument in een tijd waarin online aanbevelingen en beoordelingen (die iedereen online kan zetten, dus ook jouw klant) in belangrijke mate bepalen of iemand wel of geen zaken met je wil doen.

2. Er is geen geld om online marketeers aan te nemen

Allereerst: kijk eens echt heel kritisch naar je huidige marketingbudget. Waar geef je nu veel geld aan uit en wat levert dat je nu werkelijk op? Stap af van ‘maar we doen het al jaren zo’. Het zal mij verbazen als je niet ergens geld kunt vrijmaken om activiteiten te verleggen van traditionele marketing naar inbound marketing.

Inbound marketing: kunnen we daar in de bouw nou iets mee?Heb je geen marketingbudget, bedenk dan dat als jouw potentiële klanten niet weten dat jij er bent. Als ze niet weten dat je veel kennis in huis hebt en prachtige producten en diensten levert waarmee je hun problemen oplost en hun leven makkelijker maakt. Bedenk dan dat de kans erg klein is dat je veel meer opdrachten of orders gaat krijgen. Je hoeft echt geen gaten te slaan in je begroting, maar af en toe van je laten horen kan geen kwaad, lijkt me.

Ten tweede: je hebt niet direct een heel leger aan online marketeers nodig. Inbound marketing gaat over je (potentiële) klanten en hún vragen en problemen. En wie weten er nu het beste met welke vragen jullie potentiële klanten rondlopen? Wie hebben de kennis en de expertise om die vragen te beantwoorden? Marketeers? Of de experts in je organisatie? De ingenieurs, uitvoerders, installateurs en alle andere medewerkers die elke dag contact hebben met jullie klanten? En elke dag hun problemen oplossen?

Betrek de organisatie, stimuleer iedere medewerker om met (ideeën voor) blogs te komen. Stimuleer iedere medewerker om zich op zijn kennis en expertise te profileren op social media. Maak van iedere medewerker een beetje marketeer.

Daarbij, publicatie van je kennis en tips beperkt zich natuurlijk niet tot je website of weblog. Uiteraard vormen je blogs (of video’s, infographics) de inhoud voor je e-mails en activiteiten op social media. Daarnaast kan het soms lonen een goed opiniestuk eerst aan te bieden aan relevante offline media, alvorens het online te zetten. Of aan een ander online medium dan het eigen weblog. Door dezelfde content via verschillende kanalen te verspreiden kun je meer mensen bereiken.

En dan is het misschien ook nog leuk om te weten dat uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat inbound marketing 61% minder kost dan traditionele marketing. Nu kan ik helaas niet direct terugvinden hoe dat onderzoek is uitgevoerd. En Hubspot vaart wel bij inbound marketing omdat het bedrijf daarvoor software levert. Maar de vele links die ik online vind naar dit onderzoek geven het toch een zekere mate van autoriteit. Er zal in ieder geval íets van waar zijn 😉

3. Ons product/dienst leent zich niet voor inbound marketing

Inbound marketing gaat over je (potentiële) klanten en hún vragen en problemen. En dan natuurlijk vragen en problemen die gerelateerd zijn aan jouw producten en diensten. Zonder goed beeld van die vragen en problemen weet je ook niet aan welke informatie je potentiële klanten behoefte hebben. Het is dus zonder meer belangrijk dat je weet hoe jouw product of dienst het leven van jouw potentiële klanten makkelijker maakt. En welke kennis je hebt, waarmee je je potentiële klanten verder kan helpen.

Een mooi voorbeeld vond ik in een blog op Marketingprofs. Het voorbeeld betrof pepermuntjes (breath mints). De reden waarom mensen die gebruiken is duidelijk, om een frissere adem te krijgen. Alleen daarmee kun je echter geen blog vullen. Waarom willen mensen dan een frisse adem? Intimiteit, een frisse kus. Kun je daar een blog mee vullen? Continu artikelen over publiceren? Wat te denken van daten, romantiek, de liefde? Daar kun je zeker een blog mee vullen!

Inbound-marketing-kunnen-we-daar-in-de-bouw-wel-iets-meeMakelaars dan. Wat komt er allemaal op je af als je op zoek gaat naar een nieuw huis? Je wilt weten hoe de buurt is, welke faciliteiten er zijn, wat voor mensen er wonen. Hoe (stabiel) de prijzen zijn en hoe die zich verhouden tot andere vergelijkbare buurten, steden of dorpen. Als je jong bent en alleenstaand wil je misschien weten of er leuke kroegen en eetcafés in de buurt zijn, welke evenementen worden georganiseerd, welke sportverenigingen er zijn. Als je kinderen hebt zoek je informatie over crèches, scholen, zwembaden. Je wilt tips voor de inrichting van je huis, welke mogelijkheden er zijn om meer ruimte te creëren, meer licht binnen te laten vallen, te verduurzamen, et cetera. Genoeg ideeën voor content lijkt me.

Aannemers. Wat wil je weten als je plannen hebt om te (ver)bouwen? Je wilt weten wat de prijzen zijn (wat kost een dakkapel, wat kost de verbouwing van een badkamer, wat kost een nieuwe keuken). Je wilt weten hoe de prijzen van de verschillende aannemers zich tot elkaar verhouden en waarom ze verschillen. Je wilt weten of een aannemer goed werk levert en betrouwbaar is (referenties). Je wilt weten welke mogelijkheden er zijn en hoe dat eruit ziet, hoe lang het duurt, hoeveel overlast je gaat hebben, welke materialen er allemaal zijn en waarin ze verschillen. Je wilt resultaten zien van andere verbouwingen, welke vergunningen je moet aanvragen en hoe, et cetera, et cetera.

En wat als je geen consumenten als klant hebt, maar bedrijven? Waar liggen je klanten of opdrachtgevers dan wakker van? Misschien wel van hun processen. Dat het allemaal veel slimmer en sneller moet kunnen, maar dat ze niet weten hoe. Misschien wel van hun ambities om te verduurzamen, en dat ze niet weten waar ze moeten beginnen, welke mogelijkheden er zijn en met welke wetten en regels ze rekening moeten houden. Misschien wel van de veiligheid op de bouwplaats, et cetera, et cetera.

Bedenk waar jij verstand van hebt en veel van weet en hoe je daarmee de vragen van je potentiële klanten kunt beantwoorden. Want ooit is je bedrijf, product of dienst ontstaan als oplossing voor een bestaand probleem. Dat is de basis van waaruit je je kennis kunt gaan delen, tips kunt geven en blogs kan schrijven.

Vragen of reacties? Plaats ze onderaan dit blog!