Hoe verbeter je je website? 5 tips waar je direct mee aan de slag kunt.

website advies voor de bouw,jpgDe tijd dat je met een advertentie in de Gouden Gids nieuwe klanten kreeg is allang voorbij.

Bijna 100% van de Nederlandse internetters gebruikt zoekmachines om bedrijven, producten en diensten te vinden.

Online aanwezig zijn is één ding, goed gevonden worden en relaties opbouwen met (nieuwe) klanten een ander. Internet vergroot je markt, maar brengt ook beperkingen met zich mee.

Potentiële klanten moeten op basis van je online presentatie beslissen of ze je voldoende vertrouwen. Ze kunnen je niet eerst de hand schudden, in de ogen kijken. En pas als ze je vertrouwen nemen ze je diensten of producten af.

Hoe zorg je er nu voor dat je het gewenste effect bereikt met je website? In dit artikel 5 tips waar je direct mee aan de slag kunt.

tip 1 voor een betere websiteTip 1: een goede website is goed vindbaar
Uiteraard is het van belang dat je website goed vindbaar is voor je potentiële klanten of andere belangrijke doelgroepen.

Zoekmachines zoals Google scannen elke afzonderlijke webpagina op de inhoud ervan. Op basis van de meest voorkomende woorden komt deze pagina naar voren in de zoekresultaten als op die woorden wordt gezocht.

Je kunt je website beter vindbaar maken door woorden waarop je potentiële bezoekers zoeken zoveel mogelijk (maar wel logisch en zonder te overdrijven) te gebruiken op je webpagina’s (en in de url’s, links, afbeeldingen, etc.). Welke woorden dat zijn kun je uitzoeken met behulp van bijvoorbeeld de Keyword Tool van Google. Meer hierover lees je in het artikel Website optimalisatie voor zoekmachines? ‘Content is king’.

Zeker niet onbelangrijk daarnaast is linkbuilding. Linkbuilding betekent: hoe meer pagina’s op het web verwijzen naar jouw webpagina, des te relevanter de webpagina wordt voor Google en des te hoger je dus eindigt in zoekresultaten (des te hoger de Pagerank). Meer hierover lees je in het artikel Online beter vindbaar zijn? Linkbuilding: tien tips.

Tip 2 voor een betere websiteTip 2: een goede website is snel
Snel betekent dat de pagina’s van de website snel openen. Snelheid is tegenwoordig van cruciaal belang. Grote foto’s of Flash filmpjes die het openen van de pagina vertragen kun je beter niet gebruiken.

Voor grote, onoverzichtelijke lappen tekst geldt hetzelfde. Om goed vindbaar te zijn heeft je website weliswaar tekst nodig (ongeveer 250 woorden per pagina), maar maak die tekst goed scanbaar. Een bezoeker bepaalt tegenwoordig binnen enkele seconden of een website hem of haar bevalt of niet.

Zorg er dus voor dat je website snel opent en je bezoeker in één oogopslag ziet waar hij is en waar op jouw website hij het antwoord vindt op zijn vragen.

Tip 3 voor een betere websiteTip 3: een goede website is overzichtelijk
Overzichtelijk betekent dat de website een heldere sitestructuur heeft met een logische opbouw. Dat is belangrijk zodat de zoekmachines er makkelijk hun weg in kunnen vinden, maar het is ook belangrijk voor de bezoeker. Hij moet snel kunnen vinden wat hij zoekt.

Geef de bezoeker daarom altijd een beeld van waar op de website hij zich bevindt en biedt hem ook de mogelijkheid om terug te keren naar de pagina’s waar hij vandaan kwam.

Tip 4 voor een betere websiteTip 4: een goede website is informatief
Informatief betekent allereerst dat bezoekers direct moeten kunnen zien op welke website ze zijn. Dat ze meteen antwoord krijgen op hun vragen ‘Wat is dit voor website?’ en ‘Welke organisatie zit erachter?’.

Daarnaast betekent informatief dat bezoekers die informatie kunnen vinden die ze zoeken. Dat de website niet jouw verhaal vertelt, maar hun vragen beantwoordt. En dat je laat zien dat jij de beste oplossing biedt voor hun probleem.

Tip 5 voor een betere websiteTip 5: een goede website is toegankelijk
Toegankelijk betekent goed vindbaar, aantrekkelijk, leesbaar en alles wat hierboven al is beschreven. En wat betreft die leesbaarheid geldt wederom, alles moet snel.

Belangrijk zijn daarom: een goede, informatieve kop, een duidelijke opbouw, direct taalgebruik, veel (nuttige) tussenkopjes en prettig leesbare kolombreedtes.

Ook goed beeld mag niet ontbreken. Beeld dat past bij de inhoud van de tekst. Dat wederom niet jouw verhaal vertelt, maar waarin de bezoeker zichzelf herkent.

Samenvattend: bij een echt goede website draait het maar om één ding: de bezoeker. Want of je nu tot doel hebt je producten of diensten onder de aandacht te brengen, kennis te delen of informatie te geven, het is de bezoeker die je wilt bereiken. Hij of zij gaat je producten of diensten immers afnemen of je kennis en informatie tot zich nemen en verspreiden.

Het gaat dus niet om dat wat je als organisatie wilt vertellen, maar om dat wat je bezoekers willen weten.