Blog

Terug naar Blog

Hoe groot is de impact van het gebruik van social media op bedrijven?

Hoe groot is de impact van het gebruik van social media op bedrijven

Het gebruik van social media blijft toenemen. Op Facebook zijn inmiddels drie miljoen Nederlandse profielen geactiveerd, op LinkedIn twee miljoen en Nederland kent zo’n 300.000 actieve twitteraars.

Zakelijk gebruik neemt toe
Steeds meer Nederlandse organisaties zijn actief met social media. Ruim tweederde gebruikt het voor zakelijke doeleinden en ruim een kwart is van plan om dit te gaan doen. Bijna 84% verwacht dat hun gebruik de komende jaren gaat toenemen. Dit blijkt uit onderzoek van SAS Nederland, Accenture en Platform Innovatie in Marketing (PIM).

De belangrijkste vormen van social media gebruik zijn:

  • Het beheren van pagina’s of groepen op sociale netwerksites zoals Facebook, Hyves en LinkedIn (85%).
  • Het promoten van het merk, producten en/of diensten (57%).
  • Het volgen van relevante trends voor klanten (53%).
  • Het bieden van communicatiekanalen om met klanten in contact te komen (52%).
  • Het voeren van dialogen met doelgroepen, merkenfans en relaties (51%).

Impact zakelijk gebruik social media
Internationaal neemt het zakelijke gebruik van social media ook toe. Socialcast zag dat als een mooie aanleiding om in een infographic weer te geven welke impact het gebruik van social media heeft op bedrijven.

De impact van social media op bedrijvenHet nut van een ‘fan page’
Een prachtig voorbeeld in de infographic is het voorbeeld van Coca Cola. Coca Cola heeft op Facebook een ‘fan page’ met ruim 23 miljoen fans. Op deze Facebook pagina kan Coca Cola continu in contact staan met haar fans.

Vragen stellen en beantwoorden, monitoren wat er speelt, volgen waar mensen zich mee bezig houden… Dit biedt zeer waardevolle input voor de marketingstrategie van Coca Cola.

Meer afzet, meer mond-op-mond reclame
De infographic laat daarnaast zien dat, op de vraag ‘Ben je meer bereid het product te kopen nadat je fan of ‘follower’ bent geworden?’ 51% van de Facebook fans ‘ja’ antwoordt en 67% van de Twitteraars. En op de vraag ‘Beveel je het product eerder aan?’ antwoordt 60% van de Facebook fans en 79% van de Twitteraars ‘ja’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend