Blog

Terug naar Blog

Heeft dat nou toegevoegde waarde: ‘Google-plussen?’

 

Ook als je je niet bijzonder interesseert voor social media zal het je niet zijn ontgaan, Google lanceerde onlangs Google+. Met Google+ kun je van alles en nog wat beoordelen, een beetje zoals we dat al kennen van Facebook in de vorm van ‘liken’. Heeft dat nou ook toegevoegde waarde: ‘Google-plussen?’

Social media dragen steeds meer bij aan vindbaarheid. Niet alleen aan de mate waarin je gevonden wordt, maar ook aan je positie in die zoekresultaten. Hoe meer erover je gezegd en geschreven wordt, hoe meer ‘hits’ in Google.

Bovendien gebruikt Google links vanuit bijvoorbeeld Twitter en Facebook in de ranking van zoekresultaten. Het gebruik van social media gaat een toenemende rol van betekenis spelen in SEO.

Sterke domeinen
Dat laatste komt vooral doordat de domeinen van die social media zo sterk zijn. Denk je maar eens in: LinkedIn heeft wereldwijd meer dan 120 miljoen gebruikers, Twitter 175 miljoen en Facebook 750 miljoen. Je kunt het ook testen. Toets voor de grap maar eens je eigen naam in op Google. Grote kans dat je social media profielen bovenaan staan in de zoekresultaten.

De beste zoekmachine
Onlangs sprak ik met Erwin van den Broek van Yellow-online. Ons gesprek kwam onder meer op de macht van Google. Want als we het hebben over zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren, dan hebben we het tegenwoordig vrijwel altijd over het optimaliseren van onze website voor Google. Of aan de slag gaan met Google Adwords.

Van den Broek: “De macht van Google is immens. Met de komst van de zoekmachine Bing hoopten wij dat hier misschien verandering in zou komen, maar vooralsnog wordt Google alleen maar machtiger. En op zich is dat ook niet vreemd, Google werkt als zoekmachine ook gewoon het beste.”

“De financiële slagkracht van Google is nu ook zo groot dat Google voorlopig wel aan de top blijft staan. Concurrentie is op termijn hooguit te verwachten van Facebook, dat ook steeds meer de functie krijgt van zoekmachine.”

Google de veroveraar
Maar Google is een veroveraar en doet inmiddels al veel en veel meer dan alleen zoekmachine zijn. Zo is Google Shopping in de Verenigde Staten al een groot succes. In Nederland zou dit op korte termijn wel eens websites als kieskeurig.nl kunnen gaan vervangen. Juist ook door de geavanceerde koppeling met  recensies wordt Google Shopping een vergelijkingssite van formaat.

User generated content
Van den Broek is ervan overtuigd dat Google er alles aan zal doen om Google+ tot een succes te maken. Maar de mogelijkheden en het effect van Google+, daar kunnen we nu alleen nog maar over speculeren. Google heeft recentelijk de Google +1 button gelanceerd. Hiermee kun je vrienden of relaties laten weten wat je interessant vindt.

Google gebruikt die +1 gebruikerservaringen inmiddels in de organische zoekresultaten. Als gebruiker van Google+ zie je dan onderaan het zoekresultaat of iemand uit je ‘kringen’ een bericht heeft geplaatst over dat zoekresultaat. Je moet wel zijn ingelogd om dit te kunnen zien en het bericht moet door je contact als ‘openbaar’ zijn bestempeld. Hieronder een voorbeeld van hoe dit er dan uitziet.

Google+ in zoekresultaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend