Blog

Terug naar Blog

Grüsse aus Heimalzer: gelukt of mislukt?

Grusse aus Heimalzer

Half juli 2009 kregen 70.000 Nederlanders een ansichtkaart in de bus met Grüsse aus Heimalzer. De tekst luidde als volgt:

—————————

Het is hier heerlijk. We genieten volop.

Vandaag hebben we het kleine dorpje Heimalzer bezocht en op een terrasje een lekker italiaans ijsje gegeten.

Morgenochtend vroeg gaan we fietsen. De natuur is hier werkelijk fantastisch. We komen zaterdag 4 augustus langs om de foto’s te laten zien en Nelson weer mee naar huis te nemen.

Tot snel.
Liefs Arno en Dinie.

P.S. Is Nelson wel een beetje lief voor jullie?

—————————-

Alle ontvangers vroegen zich af. Wie zijn Arno en Dinie? En wie is Nelson de kat? Heb ik met iemand afgesproken dat ik zijn kat zou verzorgen?

Tot een week later een brief op de deurmat viel van de Stichting Alzheimer Onderzoek.

Dit doet Alzheimer
De Stichting Alzheimer Onderzoek schreef:

‘Toen u de kaart ontving onderging u even het gevoel dat mensen met de ziekte van Alzheimer dagelijks ervaren. Mensen die aan Alzheimer lijden ontvangen geboortekaartjes, ansichtkaarten, verjaardagskaarten. Echte kaarten van echte mensen. Maar zij kunnen de afzender niet meer thuisbrengen. Echt of bedacht, voor hen is er geen verschil. Dat doet Alzheimer. Een leven zonder herinnering, dat is toch geen leven. Helpt u?’

Tientallen klachten
Briljant bedacht, deze actie, vind ik, maar misschien had de Stichting Alzheimer Onderzoek de doelgroep niet helemaal goed voor ogen. De actie verliep namelijk niet zoals gepland, doordat veel oudere mensen voorkwamen in het adressenbestand van de Stichting…

Er kwamen tientallen klachten binnen, veelal van deze ouderen. Zij waren overstuur geraakt en in de war gebracht door de ansichtkaart die zij niet konden plaatsen. In enkele gevallen kwamen de klachten zelfs via de politie, nadat geadresseerden in paniek om hulp hadden gevraagd.

“We zijn erg geschrokken”
In een artikel in Trouw reageerde de Stichting Alzheimer Onderzoek. “We zijn erg geschrokken”, aldus woordvoerster Nicoline Wisse Smit. “Dit was natuurlijk nooit de bedoeling. Er zijn verdrietige, verwarde reacties binnengekomen. We gaan er alles aan doen om deze mensen te antwoorden.”

Deze campagne van de Stichting Alzheimer Onderzoek zal door de ontvangers niet snel vergeten worden. Media-aandacht was er ook. Maar of het goed was…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend