Blog

Terug naar Blog

Google+ in de bouw: 3 redenen om vandaag nog een account aan te maken

5 redenen om aan de slag te gaan met Google Plus in de bouwDenk jij ook: ‘Google+ (Google Plus), waarom zou ik? Ik heb het al druk genoeg met andere social media!’ Geloof me, ik snap je helemaal, het is ook druk en veel om alles bij te houden. Toch wil ik je vragen om door te lezen.

Want jij weet net als ik dat je klanten jou tegenwoordig echt niet meer vinden via vermeldingen of advertenties in de Gouden Gids. Ze vinden je doordat ze online zoeken en jij naar boven komt in de zoekresultaten. En jij weet net zo goed als ik dat Google de grootste zoekmachine is online. En dat goede vindbaarheid in Google je dus heel veel kan opleveren.

En laat het nu net het sociale netwerk Google+ zijn, dat vergaand is geïntegreerd met Google als zoekmachine ;-) . Daarom in dit blog 3 redenen om vandaag nog een account aan te maken.

Reden 1: vindbaarheid

In Google Places for business kun je gratis een lokale vermelding maken van je bedrijf (hier vind je een mooi stappenplan). Wanneer potentiële klanten dan naar jouw bedrijf, product of dienst zoeken via Google Maps vinden ze je en zien ze direct gegevens als openingstijden, foto’s en referenties van klanten. Gratis krijg je op deze manier dus betere vindbaarheid in Google.

Bonus daarbij: wanneer je ‘bezoekers’ zijn ingelogd kunnen ze een review achterlaten of je pagina delen. Dat wordt vervolgens weer zichtbaar op zijn of haar Google+ profiel, wat weer bijdraagt aan de online zichtbaarheid van je bedrijf.

Voorbeeld Google Plus (Places) in de bouwEen lokale vermelding maakt je beter vindbaar, maar bevat geen sociale functies zoals kringen en hangouts (zie hieronder). Een pagina die je in Google+ aanmaakt (voor een lokale onderneming) via een persoonlijk profiel heeft die sociale functies wel. Door beide aan te maken, te verifiëren en samen te voegen integreer je de aanwezigheid van je bedrijf op Google Search, Google Maps en Google+.

Dan wordt bij relevante zoekopdrachten je Google+ pagina aan de rechterkant van de zoekpagina van Google Search weergegeven, waardoor je nog beter vindbaar bent.

Voorbeeld Google Plus in de bouw (zoekresultaten)Extra voor bloggende bedrijven: voeg de +1 share-button toe aan je posts. Hoe meer +1’s je artikel heeft, hoe zwaarder je website weegt in zoekresultaten en hoe groter de kans dat je hogerop eindigt in zoekresultaten.

Je kunt daarnaast met Google+ via je persoonlijke profiel auteurschap claimen voor je online content. Je naam en foto staan er dan bij als je blogartikel verschijnt in de zoekresultaten. Je naam is vanuit de zoekresultaten ook klikbaar, zodat mensen direct naar je Google+-profiel kunnen gaan (voor de ‘how to’ en meer tips voor betere vindbaarheid als persoon, zie dit artikel)

Reden 2: met Google+ kun je echt de interactie aangaan

Grote, gebruiksvriendelijke toegevoegde waarde van Google+ volgens velen is de mogelijkheid van het aanmaken van circles (kringen). Dankzij de kringen kun je je netwerk in één of meer categorieën die je zelf aanmaakt onderverdelen. Voor iedere update die je plaatst kies je met welke kringen je deze wilt delen.

Voorbeeld kringen op Google Plus (bouw)Voor bedrijven met verschillende doelgroepen en verschillende producten of diensten zijn de kringen een uitkomst. Je valt je contacten immers niet meer lastig met berichten die voor hen niet relevant zijn. Denk aan een dakdekker die zowel particulieren, als woningcorporaties, als aannemers tot zijn doelgroepen kan rekenen. Of een inkooporganisatie, die te maken heeft met leveranciers en afnemers.

Ook iets waar gebruikers heel enthousiast over zijn: Google+ Communities. De communities zijn misschien wel het best vergelijkbaar met discussiegroepen op LinkedIn. Met het grote verschil dat Google+ zowel zakelijk als privé wordt gebruikt, terwijl LinkedIn zonder meer een overwegend zakelijk netwerk is.

Misschien is de vergelijking met een Facebook Fan Page ook wel op zijn plaats. Ik kan me zo een Google+ community voorstellen van (toekomstige) bewoners van een (nieuwe) woonwijk, zoals nu de pagina’s op Facebook veel worden ingezet. Je kunt als bedrijf communities faciliteren, je kunt ze volgen, maar je kunt er ook aan deelnemen.

Google+ kent daarnaast ook Hangouts, videogesprekken waaraan meerdere mensen tegelijk deel kunnen nemen vanaf iedere plek op de wereld.

Je kunt een Hangout inzetten voor vraag-en-antwoord sessies, om nieuwe producten te introduceren, te laten zien hoe je een product het beste kunt gebruiken, interviews te doen, kennis te delen (denk aan webinars), oproepen te doen. Eigenlijk voor alles waarbij je je doelgroep direct en face-to-face wilt betrekken.

Reden 3: nu heb je nog lekker de ruimte om te experimenteren

Google+ is in Nederland nog groeiende, maar volgens de GlobalWebIndex is Google+ in de wereld inmiddels het op één na grootste sociale netwerk (na Facebook). Dus heb je de ruimte, maak een profiel en pagina aan en ga lekker experimenteren. Uitzoeken hoe alles werkt, fouten maken, ideeën bedenken, contacten zoeken. Dan ben je er maar klaar voor als Google+ echt doorbreekt in Nederland.

Voor dit artikel vond ik onder meer inspiratie in de eerder genoemde artikelen, Google+, we moeten er echt aan geloven en Marketeers, de tijd is rijp voor Google+.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend