Blog

Terug naar Blog

Geen Company Page op LinkedIn? Gemiste kans!

Dit artikel schreef ik samen met Sascha Murk.

Bovenstaande tweet verstuurde ik eind vorig jaar aan mijn volgers op Twitter. Ik kreeg maar liefst 1 reactie! Sascha plaatste een oproep in verschillende discussiegroepen op LinkedIn. Zij kreeg geen enkele reactie…

Alhoewel we in de bouw-, vastgoed- en installatiesector steeds actiever met persoonlijke profielen aan de slag gaan op LinkedIn, zijn de Company Pages zelfs met een vergrootglas nog nauwelijks te vinden. Een enorme gemiste kans, want:

  1. LinkedIn is veruit het grootste zakelijke netwerk in de bouw.
  2. De kans bestaat dat iemand anders je Company Page claimt.
  3. Je maakt je bedrijf online veel beter vindbaar.
  4. Je kunt je optimaal profileren.
  5. Je krijgt meer potentiële en loyale klanten.
  6. Je benadert je doelgroep heel gericht.
  7. Je analyseert eenvoudig je inspanningen.

 

1: LinkedIn is veruit het grootste zakelijke netwerk in de bouw

LinkedIn is tot nog toe, zonder twijfel, het grootste sociale netwerk in de bouw-, installatie en vastgoedsector.

Uit een snelle search op LinkedIn blijkt dat rond de 125.000 mensen uit de bouw-, installatie- en vastgoedsector in Nederland een profiel hebben op LinkedIn.

We zijn te vinden onder de trefwoorden of branches ‘bouw’ (ongeveer 45.000), ‘vastgoed’ (bijna 31.000), ‘architectuur’ (ongeveer 17.250), ‘civiele techniek’ (ruim 9.000), ‘bouwmaterialen’ (bijna 2.000), ‘ingenieurs’ (meer dan 5.000) en ‘installatie’ (ongeveer 14.500).

Uit onderzoek van BouwKennis uit 2012 blijkt ook dat we van LinkedIn het meest verwachten in de bouw. LinkedIn wordt volgens 56% van de handel en 62% van de fabrikanten belangrijker in de toekomst.

Dat we veel doen met LinkedIn blijkt daarnaast uit onze activiteiten in discussiegroepen. Eind 2011 telden Marjet en ik voor ons boek Van weerstand naar transparant al honderden groepen die direct of indirect aan de bouw zijn gerelateerd. Dat aantal groeit nog steeds.

Als je dan bedenkt dat door al die mensen en in al die groepen dagelijks…

  • Vragen worden gesteld waarop je medewerkers kunnen antwoorden.
  • Gezocht wordt naar diensten/producten die jij aanbiedt.
  • Behoefte is aan kennis waar jouw medewerkers over beschikken.
  • (Daardoor) regelmatig nieuwe interessante zakelijke relaties ontstaan.

Dan is wel duidelijk dat je een grote kans mist als je geen Company Page hebt op LinkedIn.

Want zodra medewerkers in hun profiel aangeven waar ze werkzaam zijn (of waren), bestaat je bedrijf op LinkedIn. Zonder Company Page leidt dat echter nergens toe. Mét Company Page daarentegen, is elke ‘bezoeker’ van een persoonlijk profiel van een van je medewerkers enkel één klik (op je logo) verwijderd van je Company Page.

Eén klik verwijderd van meer informatie over je producten en diensten. Eén klik verwijderd van interessante filmpjes die je hebt gemaakt. Eén klik verwijderd van goede referenties die je hebt ontvangen. Eén klik verwijderd van de kennis die je deelt. Eén klik verwijderd van jullie openstaande vacatures….

Maar dan moet je er dus wel een hebben, een Company Page! En voor iedereen die dat nog niet wist, dat is gratis!

Voorbeeld logo bedrijf in profiel LinkedIn

Wanneer je een Company Page hebt op LinkedIn verschijnt je logo in het profiel van al je (oud)medewerkers.

2: Claim je Company Page voordat iemand anders het doet

We schreven het hierboven al. Zodra medewerkers in hun profiel aangeven waar ze werkzaam zijn (of waren), bestaat je bedrijf op LinkedIn.

De kans is groot dat een van je medewerkers op zo’n moment ook direct een Company Page aanmaakt. Soms gebeurt dat niet eens bewust. Dan heeft de medewerker niet exact door om wat voor soort pagina het gaat en kijkt hij of zij er vervolgens ook nooit meer naar.

Sascha en ik lopen er voorafgaand aan onze trainingen LinkedIn voor de bouw altijd wel 1 of 2 keer tegenaan. Er bestaat wel een Company Page van het bedrijf in kwestie, maar wie de beheerder is en wat het wachtwoord is, is een raadsel. Op zo’n moment kun je niets met de Company Page (die ook nog niet gevuld is) en kan het veel tijd en energie kosten om beheerders en wachtwoorden te achterhalen.

Je kunt je organisatie dit besparen door een Company Page aan te maken, direct 2 of 3 beheerders toe te voegen en dit intern ook duidelijk en voor iedereen goed vindbaar vast te leggen.

3: Een Company Page maakt je online veel beter vindbaar

We weten allemaal dat de tijd dat je met een advertentie in de Gouden Gids nieuwe klanten kreeg allang voorbij is. Bijna 100% van de Nederlandse internetters gebruikt zoekmachines om bedrijven, producten en diensten te vinden. En steeds vaker ook, worden social media zoals LinkedIn gebruikt om te zoeken.

Nu is online aanwezig zijn is één ding, goed gevonden worden echt een ander. En laat het nu net LinkedIn zijn dat jou, je bedrijf én je producten en diensten ongelofelijk goed vindbaar maakt in Google (en binnen LinkedIn zelf natuurlijk)!

Een goed ingerichte Company Page zorgt voor een goede ranking in Google. En je krijgt gewoon je eigen url. Is dat even handig als je de Company Page gaat promoten buiten LinkedIn!

4: Met een Company Page kun je je optimaal profileren

LinkedIn Company Page volgenEen Company Page biedt veel dezelfde mogelijkheden als een persoonlijk profiel. Zoals recommendations ontvangen en updates versturen.

Verschil is dat je de updates niet verstuurd aan je connecties, maar aan je volgers. Recommendations ontvang je voor producten of diensten die je op je pagina toont.

Die producten en diensten presenteer je aan de hand van foto’s, tekst, banners en/of video’s. Allemaal mét mogelijkheden om te verwijzen naar je website, het LinkedIn profiel van jullie expert op dat vlak of YouTube video’s.

Je volgers delen de status updates die je verstuurd en de product recommendations die zij geven eenvoudig op LinkedIn via de ‘like’, ‘share’ of ‘comment’ opties.

Vanwege het virale effect van een ‘like’ kun je op die manier veel potentiële klanten bereiken. Immers, wanneer een LinkedIn-connectie een update ‘liket’ of je Company Page gaat volgen, verschijnt een bericht daarvan in de timeline van zijn of haar connecties.

Kortom: een Company Page geeft je de mogelijkheid om helder te laten zien wat je doet en wat je te bieden hebt en daarmee potentieel een groot bereik te realiseren.

Voorbeeld product op LinkedIn Company Page

Bij de omschrijving van je product of dienst heb je onder meer de mogelijkheid om te verwijzen naar je website en het LinkedIn profiel van jullie expert of contactpersoon op dat vlak.

5: Een Company Page zorgt voor meer potentiële en loyale klanten

Een Company Page zorgt voor meer potentiële en loyale klanten, omdat het allerlei mogelijkheden biedt voor mond-tot-mondreclame.

Allereerst toon je je kennis en kunde door, voor jouw volgers, waardevolle updates te versturen. Kennis waar zij iets mee kunnen, tips waar jij ze mee helpt, nieuws dat zij interessant vinden.

Als je dat op een goede manier doet zorg je voor meer klantenbinding. Je biedt toegevoegde waarde voor je huidige contacten en vergroot de kans dat zij gratis reclame voor je maken door je update te ‘liken’ of erop te reageren.

Ten tweede kun je aanbevelingen ontvangen die direct met een heel netwerk worden gedeeld. En dat is zeer relevant, want consumenten en bedrijven maken hun keuze voor een product of dienst in toenemende mate op basis van persoonlijke aanbevelingen en online beoordelingen.

Ga voor jezelf ook maar eens na. Ga je liever een samenwerking aan met een bedrijf waar je niets van weet? Of met een bedrijf dat door 10 relaties is aanbevolen? Koop je sneller een product waarvan de kwaliteit onduidelijk is? Of een product waarvan de kwaliteit door 5 relaties wordt onderschreven?

6: Met een Company Page kun je je doelgroepen gericht bereiken

Heb je verschillende producten voor specifieke doelgroepen? Reken je zowel woningcorporaties, als projectontwikkelaars als zorginstellingen tot je doelgroepen? Organiseer je regelmatig evenementen op verschillende locaties in het land?

Dan kun je via je Company Page updates versturen die je richt aan één specifieke groep volgers. Je kunt selecteren op company size, industry, function, seniority (ervaringsniveaus) en geography.

Naast die doelgroepselectie per update biedt LinkedIn ook de mogelijkheid bepaalde doelgroepen op verschillende landingspagina’s van je Company Page te laten binnenkomen. Op die manier stem je je boodschap makkelijker af op de behoeften van je doelgroep. Je vergroot de kans dat je updates worden gedeeld en je verkleint de kans dat je volgers afhaken doordat ze voor zichzelf ergens de relevantie niet van zien.

Doelgroepgericht delen met je Company Page op LinkedIn

Doelgroepgericht delen vanuit je Company Page op LinkedIn.

7: Met een Company Page analyseer je eenvoudig je inspanningen

Nog niet overtuigd? Probeer het dan toch vooral eens, zo’n Company Page. Want je Company Page op LinkedIn is voorzien van zeer waardevolle statistieken, die je alles vertellen over je volgers en de effectiviteit van je activiteiten.

Allereerst kun je zien hoe vaak je pagina wordt bezocht en op welk product het meest geklikt wordt. Op die manier kun je testen welke woorden in je productomschrijving wel bezoekers trekken en welke woorden niet. Naar welke diensten veel vraag is en naar welke diensten minder.

LinkedIn houdt daarnaast bij hoe vaak je update wordt geliket, gedeeld of van commentaar wordt voorzien. Je ziet daardoor in één oogopslag of je update effectief is of niet.

Aanvullend krijg je met één druk op de knop uitgebreide statistieken over je volgers. Wie ze zijn, uit welke branche ze komen en in wat voor soort functie ze werkzaam zijn.

Voorbeeld updates LinkedIn Company Page statistieken

Bij elke update zie je precies hoeveel mensen de update hebben gezien en gedeeld.

Richt je je pagina goed in en gebruik je de statistieken, dan leidt dit zonder twijfel tot een hechte community van bedrijf, klanten, prospects, medewerkers, potentiële medewerkers en andere zakelijke relaties.

Ter afsluiting nog eens de vraag: Ken je een mooi voorbeeld van een complete LinkedIn Company Page (van een bedrijf uit de bouw-, installatie- en vastgoedsector!), deel deze dan vooral via de reactiemogelijkheid op dit artikel.

Heb je nog geen Company Page, maar wil je er wel graag mee aan de slag, kijk dan eens naar onze training LinkedIn voor de bouw.

Reacties (5)

  • 7 argumenten voor een Company Page op LinkedIn voor de bouw Reageer

    […] het artikel hier verder op de pagina van Inge Sijpkens. Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en […]

    28/02/2013 at 11:56
  • Maarten van Ham Reageer

    Leuke blog Inge,

    En ik ben het met je eens. Maar ik ben van mening, dat deze company profile evenals overige social media kanalen (vooralsnog) een ondersteunend karakter hebben.
    Je vindt hier onze comapny-pages;
    http://www.linkedin.com/company/huybregts-relou
    http://www.linkedin.com/company/huybregts-systeembouw

    Het grootste verschil tussen bovengenoemde zit hem met name in het verschil per business unit. In het geval van Huybregts Systeembouw hebben wij projectoverstijgende concepten welke wij pro-actief vermarkten. Dat is een andere marktbenadering dan in het geval van Huybregts Relou waarbij er een vraaggestuurde marktbenadering is.

    Ik ben uiteraard ook benieuwd naar andere voorbeelden;

    Groet,

    Maarten van Ham
    Huybregts Relou & Huybregts Systeembouw

    28/02/2013 at 12:14
    • Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Maarten,

      Zoals je zegt vormt de Company Page, net als alle andere social media kanalen, onderdeel van een groter geheel, je marketing- en communicatiestrategie. Een goede mix van off- en online media.

      Mooi voorbeeld om te zien dat jullie zo’n duidelijk verschil hanteren tussen producten aan de ene kant en services aan de andere kant.

      Dank voor het delen van jullie Company Pages,
      groet van Inge

      28/02/2013 at 12:32
  • Top 10 meest gelezen blogs in 2013 op ingesijpkens.nl | Inge Sijpkens Reageer

    […] Geen Company Page op LinkedIn? Gemiste kans! (1757 x gelezen) […]

    11/12/2014 at 13:31
  • 'Mijn' top 10 van meest gelezen blogs in 2014 | Inge Sijpkens Reageer

    […] Geen Company Page op LinkedIn? Gemiste kans! (inmiddels 3.980 x gelezen) […]

    22/12/2014 at 15:45

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend