Blog

Terug naar Blog

Facebook voor bedrijven: ‘Vind ons leuk!’ Waarom? Daarom!

Facebook voor bedrijven | Vind ons leuk! Waarom? Daarom!!!‘Like ons op Facebook!’ Of het nu is in een restaurant, bij de kapper, in je favoriete winkel of in tweets en updates, we lijken niet meer te kunnen ontsnappen aan die overal aanwezige vraag: vind ons leuk. Of, nou ja, vraag…. Van een vraag kun je eigenlijk niet spreken. Het roept bij mij wel direct een vraag op, namelijk: waarom?

Het is voor jou vast ook herkenbaar, die tekst ‘Like ons op Facebook’, idealiter met (!) uitroepteken. Je kunt er gewoonweg niet meer aan ontsnappen.

Facebook voor bedrijven | Like ons! Waarom? Daarom!Zelfs als je straks op vakantie bent in een pittoresk Frans dorpje en je ’s ochtends je croissants en baquette haalt bij de plaatselijke boulangerie schreeuwt het je toe, dat voorspel ik je. ‘Like notre page Facebook!’. Of, de Fransen zijn toch een beetje anti-Engels (of beter gezegd pro-Frans) taalgebruik, ‘Aimez-nous sur Facebook!’ (en direct excuses voor mijn slechte Frans).

Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik denk dan meteen: Waarom? Waarom zou ik dat doen?

Kort en bondig
Ik snap best dat het werkt in deze snelle wereld van internet en social media om kort en bondig te zijn. Zeker bij dit soort boodschappen. Dat moet lekker opvallen, visueel zijn en geen ellenlange zinnen bevatten. Dat neemt echter niet weg dat je best iets concreter mag zijn.

Je merkt het zelf waarschijnlijk ook al als je de zin ‘Vind ons leuk!’ even op je in laat werken. Als je dat een paar keer hardop zegt. Het is gewoon best gek om dat tegen iedere willekeurige voorbijganger te zeggen: ‘Vind ons leuk!’.

What’s in it for me?
Als je ‘Vind ons leuk!’ zegt redeneer je mijns inziens ook helemaal vanuit jezelf. Jij wil dat mensen je leuk gaan vinden, want hoe meer mensen je leuk vinden, hoe groter je bereik. En hoe groter je bereik, hoe groter je… et cetera et cetera.

Ik ben er ook op gaan letten en als bedrijven besluiten wel iets extra’s te vermelden over het waarom, dan lees ik erg vaak dingen als: ‘Meer weten over ons? Like ons!’, ‘Op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen? Like ons!’ of ‘Zie als eerste onze mijlpalen, like ons!’

Die aloude ‘What’s in it for me?’-vraag komt hier helemaal niet in terug. De ‘What’s in it for me’ van je doelgroep bedoel ik dan natuurlijk. Wat hebben zij eraan om je leuk te vinden? Waarom zouden zij je moeten gaan volgen op Facebook?

Vind ons leuk, omdat…
Zou het niet veel socialer (en sterker) zijn om je doelgroep te vertellen waarom ze je ‘moeten’ liken, in plaats van dát ze je ‘moeten’ liken?

En dan niet omdat jij van alles bent. Leuk of grappig of goed. Of actueel, goed ingevoerd, gespecialiseerd, rijk aan kennis, behulpzaam of maatschappelijk betrokken.

Maar omdat zij daar wat aan hebben. Omdat je elke week een nuttige tip deelt voor energiebesparing in huis bijvoorbeeld. Omdat je ze via Facebook alles vertelt over de vorderingen van de bouw van hun nieuwe huis en wat er te doen is in de nieuwe buurt waar ze gaan wonen. Omdat je via Facebook speciale aanbiedingen doet. Omdat je hun mening belangrijk vindt en via Facebook graag hoort wat zij van zaken vinden en met welke vragen ze rondlopen. En ga zo maar door.

Wat vinden jullie, klinkt dat een beetje logisch?

Reacties (5)

  • Marguerite Tachte Reageer

    Inge, ik las laatste een post waarin werd voorgesteld de zakelijke Facebook-pagina’s om die reden maar helemaal af te schaffen. Sociale media zijn immers ‘social’. Dus waarom geen zakelijk berichten via je privé Facebook delen? Goede vraag, die ik al heb beantwoord sinds ik ‘op Facebook zit’. Ik mix nl privé en zakelijk. Behalve dat dat leuk is, kan dat tot interessante contacten leiden. Ik ben benieuwd naar de andere reacties.

    04/07/2014 at 13:21
    • Inge Sijpkens
      Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Marguerite, dank je wel voor je reactie. Het afschaffen van zakelijke pagina’s is volgens mij niet nodig, want het blijft leuk en goed dat mensen op zo’n pagina terecht kunnen voor vragen en opmerkingen. Het ‘probleem’ zit ‘m volgens mij echt in de manier waarop ze worden ingezet. Gelukkig ken ik ook steeds meer bedrijven die Facebook echt inzetten om een band op te bouwen met hun klanten, in plaats van alleen maar reclame te maken. Groet van Inge

      31/10/2014 at 08:01
  • Stan Reageer

    Hoi Inge, Ik ben het met je eens dat bedrijven veel ‘pushen’ om hen te liken. Facebook wordt sowieso teveel gebruikt door bedrijven, je ziet bijna alleen nog maar reclame. Het zou leuk zijn als ze het gebruiken voor leuke aanbiedingen en interessante nieuwtjes. Voor zakelijke relaties moeten bedrijven naar LinkedIn gaan.

    06/10/2014 at 18:22
    • Inge Sijpkens
      Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Stan, veel te veel reclame, dat ben ik echt met je eens. Ik ken echter ook voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn met Facebook doordat zij het heel persoonlijk maken. Zij focussen dan niet op het onder de aandacht brengen van hun producten of diensten, maar op het laten zien wat er zoal intern gebeurt of vragen beantwoorden van klanten. Ik vind LinkedIn een geweldig medium en ben ook van mening dat bedrijven daar vertegenwoordigd moeten zijn, maar juist het informele van Facebook kan daar een mooie aanvulling op zijn. In mijn nieuwe boek staan een paar hele mooie voorbeelden, zie http://www.onlinemarketingindebouw.nl. Groet van Inge

      31/10/2014 at 08:06
  • 'Mijn' top 10 van meest gelezen blogs in 2014 | Inge Sijpkens Reageer

    […] Facebook voor bedrijven: ‘Vind ons leuk!’ Waarom? Daarom! (26.899 x gelezen) […]

    22/12/2014 at 08:43

Laat een reactie achter op 'Mijn' top 10 van meest gelezen blogs in 2014 | Inge Sijpkens Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend