Facebook voor bedrijven: ‘Vind ons leuk!’ Waarom? Daarom!

‘Like ons op Facebook!’ Of het nu is in een restaurant, bij de kapper, in je favoriete winkel of in tweets en updates, we lijken niet meer te kunnen ontsnappen aan die overal aanwezige vraag: vind ons leuk. Of, nou ja, vraag…. Van een vraag kun je eigenlijk niet spreken. Het roept bij mij wel direct een vraag op, namelijk: waarom?

Het is voor jou vast ook herkenbaar, die tekst ‘Like ons op Facebook’, idealiter met (!) uitroepteken. Je kunt er gewoonweg niet meer aan ontsnappen.

Facebook voor bedrijven | Like ons! Waarom? Daarom!Zelfs als je straks op vakantie bent in een pittoresk Frans dorpje en je ’s ochtends je croissants en baquette haalt bij de plaatselijke boulangerie schreeuwt het je toe, dat voorspel ik je. ‘Like notre page Facebook!’. Of, de Fransen zijn toch een beetje anti-Engels (of beter gezegd pro-Frans) taalgebruik, ‘Aimez-nous sur Facebook!’ (en direct excuses voor mijn slechte Frans).

Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik denk dan meteen: Waarom? Waarom zou ik dat doen?

Kort en bondig
Ik snap best dat het werkt in deze snelle wereld van internet en social media om kort en bondig te zijn. Zeker bij dit soort boodschappen. Dat moet lekker opvallen, visueel zijn en geen ellenlange zinnen bevatten. Dat neemt echter niet weg dat je best iets concreter mag zijn.

Je merkt het zelf waarschijnlijk ook al als je de zin ‘Vind ons leuk!’ even op je in laat werken. Als je dat een paar keer hardop zegt. Het is gewoon best gek om dat tegen iedere willekeurige voorbijganger te zeggen: ‘Vind ons leuk!’.

What’s in it for me?
Als je ‘Vind ons leuk!’ zegt redeneer je mijns inziens ook helemaal vanuit jezelf. Jij wil dat mensen je leuk gaan vinden, want hoe meer mensen je leuk vinden, hoe groter je bereik. En hoe groter je bereik, hoe groter je… et cetera et cetera.

Ik ben er ook op gaan letten en als bedrijven besluiten wel iets extra’s te vermelden over het waarom, dan lees ik erg vaak dingen als: ‘Meer weten over ons? Like ons!’, ‘Op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen? Like ons!’ of ‘Zie als eerste onze mijlpalen, like ons!’

Die aloude ‘What’s in it for me?’-vraag komt hier helemaal niet in terug. De ‘What’s in it for me’ van je doelgroep bedoel ik dan natuurlijk. Wat hebben zij eraan om je leuk te vinden? Waarom zouden zij je moeten gaan volgen op Facebook?

Vind ons leuk, omdat…
Zou het niet veel socialer (en sterker) zijn om je doelgroep te vertellen waarom ze je ‘moeten’ liken, in plaats van dát ze je ‘moeten’ liken?

En dan niet omdat jij van alles bent. Leuk of grappig of goed. Of actueel, goed ingevoerd, gespecialiseerd, rijk aan kennis, behulpzaam of maatschappelijk betrokken.

Maar omdat zij daar wat aan hebben. Omdat je elke week een nuttige tip deelt voor energiebesparing in huis bijvoorbeeld. Omdat je ze via Facebook alles vertelt over de vorderingen van de bouw van hun nieuwe huis en wat er te doen is in de nieuwe buurt waar ze gaan wonen. Omdat je via Facebook speciale aanbiedingen doet. Omdat je hun mening belangrijk vindt en via Facebook graag hoort wat zij van zaken vinden en met welke vragen ze rondlopen. En ga zo maar door.

Wat vinden jullie, klinkt dat een beetje logisch?