Blog

Terug naar Blog

Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube… moet je daar als bedrijf in de bouw nou iets mee of niet?

Social media, je kunt er tegenwoordig niet meer omheen. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, blogs… Mogelijk gebruik je social media ook al privé, met een profiel op Facebook bijvoorbeeld. Maar social media inzetten voor je bedrijf? Als je daar niet direct het nut van inziet is dit artikel voor jou. Wat kun je nu zakelijk gezien met social media?

Voor het vakblad Aannemer schrijf ik dit hele jaar een reeks van artikelen over online marketing in de bouw. Dit is artikel 4 van de 10. Eerder verscheen:

1. Meer naamsbekendheid opbouwen en je imago bewaken
Je zou kunnen zeggen dat social media een beetje de functie hebben gekregen die vroeger het marktplein had. Mensen ontmoeten elkaar daar, wisselen nieuwtjes uit, delen ervaringen en prijzen hun waar aan. Het grote verschil: op het marktplein bleef het bereik vaak beperkt, op social media kun je met één druk op de knop tientallen, honderden of zelfs duizenden mensen bereiken.

Daarom: laat van je horen. Laat zien wat je weet en kan en hoe je dat gebruikt om anderen te helpen. Op Twitter, via je weblog, door filmpjes te plaatsen op YouTube of door mee te discussiëren op LinkedIn. Daarmee bouw je naamsbekendheid op en werk je aan je reputatie.

Let wel op de valkuil! Social media gaan over interactie, dialoog. Met alleen maar zenden kom je er niet. Deel, doe mee en ga relaties aan. Vraag om reacties en reageer zelf ook.

Laat anderen ook over je vertellen. Doe je het goed, heb je tevreden klanten, dan zal dat je helpen meer nieuwe klanten te krijgen. En doe je het niet goed? Heb je ontevreden klanten? Vraag dan vooral wat je niet goed doet. Wat er beter kan. En verbeter jezelf. Het is een kans om je producten en diensten nog beter te maken. Iedere organisatie die negatieve feedback op die manier gebruikt kan op de sympathie rekenen van zijn klanten.

tweet Technische Unie

2. Kennis delen en netwerken
Wil je je vakkennis verder ontwikkelen? Zoek naar vakgerelateerde blogs en Twitteraars en ga ze volgen. Je blijft up-to-date en voor je het weet heb je meer kennis tot je genomen dan een betaalde cursus of training je bij had kunnen brengen. Heb je een vakgerelateerd probleem of een vraag? Stel ‘m in een discussiegroep op LinkedIn. Vakgenoten geven antwoord en helpen je verder.

Draai het ook om. Laat zien welke kennis je hebt door deze te delen op social media. Beantwoordt vragen van anderen, het is een hele mooie manier om jezelf en je bedrijf in de kijker te spelen.

3. Klantenservice verlenen
Het is al heel bekend van de NS, KPN, KLM, de Belastingdienst: klantenservice via social media. Je stelt als klant je vraag niet via de telefoon, maar via Twitter of Facebook. Een logisch gevolg van het feit dat steeds meer mensen actief zijn op social media en liever via die kanalen contact opnemen met een bedrijf dan via de telefoon. Ben je als bedrijf in staat om snel te reageren via social media dan is het zeker het overwegen waard om dit kanaal in te zetten voor je klantenservice.

Klantenservice verlenen via social media

4. (In co-creatie) producten en diensten ontwikkelen of verbeteren
Social media heten niet voor niets ‘social’. Mensen willen elkaar op social media heel graag helpen. Bij het vinden van een antwoord op een vraag, met doorverwijzingen naar nuttige informatie of door mee te denken over de ontwikkeling of verbetering van producten en diensten.

‘Vroeger’ investeerden we enorm in ingewikkelde klanttevredenheidsonderzoeken, nu ontvang je de reacties uit de markt, gevraagd en ongevraagd, zomaar ‘plop’ in je inbox, op je website of in je timeline. Mooier kan eigenlijk niet.

5. Gericht personeel werven
Social media geven je als bedrijf de mogelijkheid om tegen lage kosten heel gericht personeel te werven. Daarnaast kun je het gezicht van je organisatie laten zien en al interactie hebben voordat er überhaupt sprake is van een eerste sollicitatiegesprek.

Op LinkedIn vind je uitgebreide CV’s en kun je met een vacatureplaatsing in een specifieke discussiegroep gericht mensen bereiken. Met behulp van Twitter kun je je bereik vergroten, nieuwe doelgroepen aanboren of de hulp van anderen inroepen. Met een weblog kun je je vindbaarheid vergroten en je kunt er meer op kwijt dan in een vacature. Op YouTube kun je filmpjes plaatsen. Een interview met een toekomstig collega bijvoorbeeld, of een rondleiding over de werkvloer.

Kortom, social media bieden je heel veel mogelijkheden om je bedrijf te versterken. In een volgend artikel meer over hoe je dat aanpakt.

Reactie (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend